Börja skolan!
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 1999
    #1

    Börja skolan!

    Hakar på här om skolstarten Hur känner ni/erat barn inför att börja i skolan? Har ni fått den skola ni önskat? Varit på något möte etc? Är det samma skola som ev. syskon?

    Ellen längtar, men samtidigt tror jag det är lte jobbigt. Hon älskar verkligen sin förskola.... V fick besked i fredags att hon börjar på samma spår som syskonen, och kommer få en gammal dagisfröken och en till som fröknar där. Känns toppenbra! Vi ska på föräldrarmöte 17 maj. Barnen går till matsalen och äter, de får besök av fröknarna på deras dagläger nu i maj, och de leker på skolgården endel nu under våren.
    Allt känns bra, men vemodigt ändå.... Våran sista dagisunge!
    Katja, mamma till Tre söta tjejer!
    http://ytterbymorsa.blogg.se
  2. 1
    Börja skolan! Hakar på här om skolstarten Hur känner ni/erat barn inför att börja i skolan? Har ni fått den skola ni önskat? Varit på något möte etc? Är det samma skola som ev. syskon?

    Ellen längtar, men samtidigt tror jag det är lte jobbigt. Hon älskar verkligen sin förskola.... V fick besked i fredags att hon börjar på samma spår som syskonen, och kommer få en gammal dagisfröken och en till som fröknar där. Känns toppenbra! Vi ska på föräldrarmöte 17 maj. Barnen går till matsalen och äter, de får besök av fröknarna på deras dagläger nu i maj, och de leker på skolgården endel nu under våren.
    Allt känns bra, men vemodigt ändå.... Våran sista dagisunge!
  3. Medlem sedan
    Mar 2003
    #2
    Vi tror o hoppas det blir skoj för Tösen. Hon ser fram emot det i a f. Hon ska gå i den skola som Storebror går i nu, men han byter till en större skola så de kommer inte åka t samma ställe. Finns inga skolor att välja på om man inte vill köra barnen till en annan kommun. De åker ju skolbuss hemifrån. Vi har inte fått besked om klasslistor el liknande, det brukar vara ca 12 barn /grupp i 6årsverksamheten. De börjar i slutet av augusti. Inga föräldramöten el inskolning förrän efter sommaren, två dagars "inskolning" tror jag det var för Storebror. Mest hoppas vi på att de kommer fördela barnen lite så Tösen får vänner på denna sidan samhället, det underlättar enormt när de vill leka med kompisar om vi inte behöver köra till andra ändan av kommunen.
    Så vemodig är jag dock inte än, eftersom vi har två kvar hos dagmamman fortfarande
  4. 2
    Vi tror o hoppas det blir skoj för Tösen. Hon ser fram emot det i a f. Hon ska gå i den skola som Storebror går i nu, men han byter till en större skola så de kommer inte åka t samma ställe. Finns inga skolor att välja på om man inte vill köra barnen till en annan kommun. De åker ju skolbuss hemifrån. Vi har inte fått besked om klasslistor el liknande, det brukar vara ca 12 barn /grupp i 6årsverksamheten. De börjar i slutet av augusti. Inga föräldramöten el inskolning förrän efter sommaren, två dagars "inskolning" tror jag det var för Storebror. Mest hoppas vi på att de kommer fördela barnen lite så Tösen får vänner på denna sidan samhället, det underlättar enormt när de vill leka med kompisar om vi inte behöver köra till andra ändan av kommunen.
    Så vemodig är jag dock inte än, eftersom vi har två kvar hos dagmamman fortfarande
  5. Medlem sedan
    May 2001
    #3

    Känns mest bara bra

    Sara hamnade helt otippat på ett helt annat block än vad killarna har gått på, vilket känns lite konstigt. Däremot får hon den 6-årsfröken som alla tre andra har haft och det är ju kul (hörde att det var hon som fått dit oss). När jag ser hur de delat upp barnen känns det också helt okej. Faktiskt bara en kompis som jag känner att det är lite trist att hon inte hamnar med, men jag har aldrig brytt mig om sånt tidigare och är helt övertygad om att även hon hittar nya vänner i sin nya grupp.
    Sara själv är helt beredd och inne på att börja skolan. Jag tror att hon kommer att älska det.
    Här är det ju också sista dagisbarnet, men jag måste erkänna att jag tycker att det ska bli underbart. Jag har älskar vår förskola, men nu känner jag mig rätt färdig med den. Fast barn på färre ställen kommer jag ju inte att ha för det. Felix börjar i gymnasiet, Tobias går ju på en annan skola (där också Felix går nu) och så Pontus och Sara på samma skola. Tänk när man står och ska fira ut sista barnet ur skolan! Det går nästan inte att föreställa sig
  6. 3
    Känns mest bara bra Sara hamnade helt otippat på ett helt annat block än vad killarna har gått på, vilket känns lite konstigt. Däremot får hon den 6-årsfröken som alla tre andra har haft och det är ju kul (hörde att det var hon som fått dit oss). När jag ser hur de delat upp barnen känns det också helt okej. Faktiskt bara en kompis som jag känner att det är lite trist att hon inte hamnar med, men jag har aldrig brytt mig om sånt tidigare och är helt övertygad om att även hon hittar nya vänner i sin nya grupp.
    Sara själv är helt beredd och inne på att börja skolan. Jag tror att hon kommer att älska det.
    Här är det ju också sista dagisbarnet, men jag måste erkänna att jag tycker att det ska bli underbart. Jag har älskar vår förskola, men nu känner jag mig rätt färdig med den. Fast barn på färre ställen kommer jag ju inte att ha för det. Felix börjar i gymnasiet, Tobias går ju på en annan skola (där också Felix går nu) och så Pontus och Sara på samma skola. Tänk när man står och ska fira ut sista barnet ur skolan! Det går nästan inte att föreställa sig
  7. Medlem sedan
    May 2001
    #4

    Glömde ju

    att säga att vi har varit på föräldramöte. Det var då vi fick veta hur de har delat in barnen och så kommer de att ha introduktionsdagar i juni och augusti (i augusti bara om man inte redan börjat på fritids såklart).
  8. 4
    Glömde ju att säga att vi har varit på föräldramöte. Det var då vi fick veta hur de har delat in barnen och så kommer de att ha introduktionsdagar i juni och augusti (i augusti bara om man inte redan börjat på fritids såklart).
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5
    Hannah ser fram emot skolstarten men tycker det är lite läskigt samtidigt. Hon kommer börja i samma skola som storasyster fast syrran byter byggnad och skolgård så de kommer inte ses så mycket. Det blir 2 klasser om ca 22 barn i varje men vi har inte fått veta i vilken klass Hannah ska gå än. De besöker skolan tillsammans med förskolan 2 ggr under våren och sen är det 3 dagars inskolning i augusti. Vi har varit på infomöte förra veckan...
  10. 5
    Hannah ser fram emot skolstarten men tycker det är lite läskigt samtidigt. Hon kommer börja i samma skola som storasyster fast syrran byter byggnad och skolgård så de kommer inte ses så mycket. Det blir 2 klasser om ca 22 barn i varje men vi har inte fått veta i vilken klass Hannah ska gå än. De besöker skolan tillsammans med förskolan 2 ggr under våren och sen är det 3 dagars inskolning i augusti. Vi har varit på infomöte förra veckan...
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6
    Ture ser fram emot att börja skolan. Han är inte särskilt brydd över det, men han är noga med att redogöra för vilka andra barn i 5-årsgruppen på dagis som ska börja på samma skola som han. Storebror går redan på den skola där T ska börja, så han känner igen sig rätt väl. Personalen i förskoleklass kände t ex igen honom och visste vad han hette när det var öppet hus - rätt annorlunda mot när jag var där med storebror för två år sedan och ALLT var nytt för oss båda.

    Det är föräldramöte inför skolstarten på onsdag kväll, sen vet vi nog lite mer. När brorsan började fick vi klassindelningen först vid skolstarten, så jag gissar att det blir likadant nu.
  12. 6
    Ture ser fram emot att börja skolan. Han är inte särskilt brydd över det, men han är noga med att redogöra för vilka andra barn i 5-årsgruppen på dagis som ska börja på samma skola som han. Storebror går redan på den skola där T ska börja, så han känner igen sig rätt väl. Personalen i förskoleklass kände t ex igen honom och visste vad han hette när det var öppet hus - rätt annorlunda mot när jag var där med storebror för två år sedan och ALLT var nytt för oss båda.

    Det är föräldramöte inför skolstarten på onsdag kväll, sen vet vi nog lite mer. När brorsan började fick vi klassindelningen först vid skolstarten, så jag gissar att det blir likadant nu.

Liknande trådar

  1. Börja skolan
    By mamma till 4 kottar in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 19:26
  2. Börja skolan
    By mamma till 4 kottar in forum Flerhandikapp
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 14:20
  3. Börja skolan??
    By Tuva in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 02:08
  4. Bok om att börja skolan
    By smillan in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 19:14
  5. jag ska börja skolan :)
    By *Karro* in forum _0412 Decemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-28, 11:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar