Vad gör man?
Sängvätning & inkontinens
  1. Anonym
    #1

    Vad gör man?

    Och ska man ens göra något? Våran son blir snart 6 år och kissar på sig minst en gång per dag, sen kan det gå några veckor då allting fungerar jättebra och han är torr mestadels av tiden. Sen faller det tillbaka igen och blir minst en gång per dag. Ibland beror det på att han är mitt uppe i lek och inte tänker på att gå på toaletten, ibland kan han bara lugnt sitta och rita och så helt plötsligt är byxorna helt blöta av kiss. Det händer även att han sitter på toa och säger att det inte kommer nå kiss fast det gör det, som att han inte känner. Borde vi söka hjälp? Jag tror läkarna bara kommer säga att han är så liten än men det här har blivit ett stort problem för oss..
  2. 1
    Vad gör man? Och ska man ens göra något? Våran son blir snart 6 år och kissar på sig minst en gång per dag, sen kan det gå några veckor då allting fungerar jättebra och han är torr mestadels av tiden. Sen faller det tillbaka igen och blir minst en gång per dag. Ibland beror det på att han är mitt uppe i lek och inte tänker på att gå på toaletten, ibland kan han bara lugnt sitta och rita och så helt plötsligt är byxorna helt blöta av kiss. Det händer även att han sitter på toa och säger att det inte kommer nå kiss fast det gör det, som att han inte känner. Borde vi söka hjälp? Jag tror läkarna bara kommer säga att han är så liten än men det här har blivit ett stort problem för oss..
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2
    Det där med att inte känna att det kommer känner jag igen, men jag tycker nog att du ska söka hjälp. Om inte annat för att vara säker.

    6 år är ju i alla fall inte så liten. Speciellt för att kissa i byxan. Om det bara vore säng kissande skulle jag nog avakta.

    Slå dem en signal. Det kan ju inte vara så roligt för honom heller.
  4. 2
    Det där med att inte känna att det kommer känner jag igen, men jag tycker nog att du ska söka hjälp. Om inte annat för att vara säker.

    6 år är ju i alla fall inte så liten. Speciellt för att kissa i byxan. Om det bara vore säng kissande skulle jag nog avakta.

    Slå dem en signal. Det kan ju inte vara så roligt för honom heller.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Jag håller med Jojo57. 6 år är inte så litet om man pratar om att kissa på sig på dagtid, nattetid är ju en annan sak.
    Så kontakta bvc eller skolsköterska eller vårdcentralen. Om du bor där det inte är remisstvång till barnmottagning kan du kontakta dem direkt för där finns ofta uroterapeuterna som är experter på detta.
  6. 3
    Jag håller med Jojo57. 6 år är inte så litet om man pratar om att kissa på sig på dagtid, nattetid är ju en annan sak.
    Så kontakta bvc eller skolsköterska eller vårdcentralen. Om du bor där det inte är remisstvång till barnmottagning kan du kontakta dem direkt för där finns ofta uroterapeuterna som är experter på detta.
  7. Anonym
    #4
    Tack för era svar! Vi ringde bvc idag men där kunde ingen hjälpa oss ens med något tips. Blev istället skickade till neurologen som haft hand om hans utredningar angående grovmotoriken som han är väldigt sen i utvecklingen med. De sa att det kunde hänga ihop med nerverna. Så nu har vi en telefontid senare i veckan sen får vi se vad som händer..
  8. 4
    Tack för era svar! Vi ringde bvc idag men där kunde ingen hjälpa oss ens med något tips. Blev istället skickade till neurologen som haft hand om hans utredningar angående grovmotoriken som han är väldigt sen i utvecklingen med. De sa att det kunde hänga ihop med nerverna. Så nu har vi en telefontid senare i veckan sen får vi se vad som händer..
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5
    Kanske kolla om han borde ha blöja.
    Det finns ju bra pull ups nu som är diskreta. Kan ju inte vara så kul att visa upp blöta byxor för kompisarna, och i skolan.
  10. 5
    Kanske kolla om han borde ha blöja.
    Det finns ju bra pull ups nu som är diskreta. Kan ju inte vara så kul att visa upp blöta byxor för kompisarna, och i skolan.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Vad bra att ni får det uppkollat iallafall. Lycka till.
  12. 6
    Vad bra att ni får det uppkollat iallafall. Lycka till.
  13. Liz*
    #7
    Han tycker kanske att det är tråkigt att gå på toaletten och att det avbryter det han sysslar med och då håller han sig för länge.

    Jag tror inte att det tyder på något fysiskt problem.
  14. 7
    Han tycker kanske att det är tråkigt att gå på toaletten och att det avbryter det han sysslar med och då håller han sig för länge.

    Jag tror inte att det tyder på något fysiskt problem.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar