Hej alla + fobifråga
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    Hej alla + fobifråga

    Hej på er alla

    Evigheter sen jag var inne här...hoppas ni alla som hänger kvar har det bra :-) Här går livet sin gilla gång och fröknarna Ida och Alma växer, den sistnämnda nu 3 år!

    Jag har en fråga om fobi och hur jag ska hantera den. Ida har total skräck för att klippa sina naglar och vägrar och knyter händerna och gråter som en stucken gris. Tyvärr så måste de ju klippas... Det handlar inte om själva klippandet egentligen utan om en ruskig obehagskänsla av nyklippta naglar, hon kan inte ta i ngt utan att känna detta på ett par dagar efteråt. Jag har försökt att inte klippa så kort, testat både sax och nagelklippare, smort naglarna efteråt etc. men inget hjälper. Det blir värre och värre för varje ggn. Ngn som har nåt tips? Jag är rädd att detta utvecklas till något ohanterligt. :-(

    Stor kram
    Mia
  2. 1
    Hej alla + fobifråga Hej på er alla

    Evigheter sen jag var inne här...hoppas ni alla som hänger kvar har det bra :-) Här går livet sin gilla gång och fröknarna Ida och Alma växer, den sistnämnda nu 3 år!

    Jag har en fråga om fobi och hur jag ska hantera den. Ida har total skräck för att klippa sina naglar och vägrar och knyter händerna och gråter som en stucken gris. Tyvärr så måste de ju klippas... Det handlar inte om själva klippandet egentligen utan om en ruskig obehagskänsla av nyklippta naglar, hon kan inte ta i ngt utan att känna detta på ett par dagar efteråt. Jag har försökt att inte klippa så kort, testat både sax och nagelklippare, smort naglarna efteråt etc. men inget hjälper. Det blir värre och värre för varje ggn. Ngn som har nåt tips? Jag är rädd att detta utvecklas till något ohanterligt. :-(

    Stor kram
    Mia
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Vad tror du om fil?

    Jag har en såndär tjock sandpappersfil som jag använder när naglarna är så långa att de spricker om man klipper av dem. Periodvis (särskilt på våren) har jag jättestarka och tjocka naglar och det är klart att det är kul att låta dem växa ut och bli långa och snygga - men sen kommer odlingssäsongen och då ryker de. I det läget är det _uräckligt_ att klippa med tång, oavsett modell. Och sax funkar bara på vänsterhanden av nån anledning, hur jag än vänder saxen. Då filar jag med den där grova filen (oftast ser man såna tjocka med polergrejs men det finns med rejält grovt "sandpapper") och det går fort och sabbar inte nageln. Sen tar jag en stålfil och mjukar till, den grova filen duger inte till "avslut". Skulle det funka? Då kan hon kanske vara med och välja längd också? De MÅSTE ju inte vara kortkorta på barn..? Om du gör det till ett mini-spa med handbad och doftande bubbel och handmassage med nån skön kräm, då kanske ni kan få fram en avslappnad känsla? Lek fram det?

    Sen insåg jag att jag känner ett par "Ida och Alma" till - och ett par "Alma och Ida" - det är fler än du som tycker de där namnen passar ihop. =)
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  4. 2
    Vad tror du om fil? Jag har en såndär tjock sandpappersfil som jag använder när naglarna är så långa att de spricker om man klipper av dem. Periodvis (särskilt på våren) har jag jättestarka och tjocka naglar och det är klart att det är kul att låta dem växa ut och bli långa och snygga - men sen kommer odlingssäsongen och då ryker de. I det läget är det _uräckligt_ att klippa med tång, oavsett modell. Och sax funkar bara på vänsterhanden av nån anledning, hur jag än vänder saxen. Då filar jag med den där grova filen (oftast ser man såna tjocka med polergrejs men det finns med rejält grovt "sandpapper") och det går fort och sabbar inte nageln. Sen tar jag en stålfil och mjukar till, den grova filen duger inte till "avslut". Skulle det funka? Då kan hon kanske vara med och välja längd också? De MÅSTE ju inte vara kortkorta på barn..? Om du gör det till ett mini-spa med handbad och doftande bubbel och handmassage med nån skön kräm, då kanske ni kan få fram en avslappnad känsla? Lek fram det?

    Sen insåg jag att jag känner ett par "Ida och Alma" till - och ett par "Alma och Ida" - det är fler än du som tycker de där namnen passar ihop. =)
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3
    Tack för tips! Det ska jag absolut prova! Att jag inte tänkt så själv, men jag är helt fobifri när det gäller nagelklippning och har inga problem med saxen...

    Kul att höra om fler Ida/Alma :-)
  6. 3
    Tack för tips! Det ska jag absolut prova! Att jag inte tänkt så själv, men jag är helt fobifri när det gäller nagelklippning och har inga problem med saxen...

    Kul att höra om fler Ida/Alma :-)

Liknande trådar

  1. Kollektivt tack för alla svar i alla
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-27, 19:50
  2. Jag vill i alla fall tacka er alla för
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 23:39
  3. Alla talar om överge men alla verkar ha
    By fiia in forum Ordet är fritt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2010-02-01, 17:39
  4. En fobifråga
    By fredde39 in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 17:58
  5. Kramar till alla på alla hjärtans..
    By akkis/trött in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 19:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar