Vatikanstaten och klädsel??
Resesnack
  1. Misell
    #1

    Vatikanstaten och klädsel??

    Nu har jag läst lite olika saker på olika ställen och funderar på vad som egentligen gäller. På en del ställen står det räcker att axlar och knän är täckta men på ett annat ställe läste jag att armar och ben ska vara täckta.
    Armar och ben kan ju iofs vara lite diffust och syfta till axlar och knän.
    Jag har ialla fall alltid haft för mig att det gäller endast axlar och knän, men när jag läste det där så blev jag lite tveksam.
    Jag hade tänkt ha typ capribyxor och T-shirt. Någon som har koll på vad som egentligen gäller?
  2. 1
    Vatikanstaten och klädsel?? Nu har jag läst lite olika saker på olika ställen och funderar på vad som egentligen gäller. På en del ställen står det räcker att axlar och knän är täckta men på ett annat ställe läste jag att armar och ben ska vara täckta.
    Armar och ben kan ju iofs vara lite diffust och syfta till axlar och knän.
    Jag har ialla fall alltid haft för mig att det gäller endast axlar och knän, men när jag läste det där så blev jag lite tveksam.
    Jag hade tänkt ha typ capribyxor och T-shirt. Någon som har koll på vad som egentligen gäller?
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Knän och axlar är vad som gäller. http://www.rome-tour.com/vatican-tou...ate-guide.html
  4. 2
    Knän och axlar är vad som gäller. http://www.rome-tour.com/vatican-tou...ate-guide.html
  5. Medlem sedan
    Jun 2004
    #3
    Det tror jag går bra, var i vatikanstaten sommaren 2009, en del kvinnor hade faktiskt linne osv. (trots att vi hört innan att man inte fick, men ingen sa ngt om det när vi väl var där) Man kan ju ha en sjal och ta över axlarna när man går in i Peterskyrkan t ex.
  6. 3
    Det tror jag går bra, var i vatikanstaten sommaren 2009, en del kvinnor hade faktiskt linne osv. (trots att vi hört innan att man inte fick, men ingen sa ngt om det när vi väl var där) Man kan ju ha en sjal och ta över axlarna när man går in i Peterskyrkan t ex.
  7. Misell
    #4
    När jag tänker närmare på det så gäller det nog bara Peterskyrkan och Sixtinska kapellet. Har för mig att jag har läst det nånstans.
  8. 4
    När jag tänker närmare på det så gäller det nog bara Peterskyrkan och Sixtinska kapellet. Har för mig att jag har läst det nånstans.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    När jag var där hade jag kortärmad klänning som slutade vid knäna. De kan ju ha ändrat reglerna. Ta med en sjal kanske.
  10. 5
    När jag var där hade jag kortärmad klänning som slutade vid knäna. De kan ju ha ändrat reglerna. Ta med en sjal kanske.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Jag var där för fjorton dar sen

    och vår guide poängterade klädseln inför Vatikan-besöket men jag såg många som inte borde ha passerat. Capribyxor kommer garanterat att funka, och jag såg folk i linne/linneskärning på klänning/topp också, men linnen muttrar de över. Min klänning gick till strax under knäna och det är "bättre" än capribyxor även om de går till samma punkt på benet.

    Då var det rätt varmt ute men det är hyggligt svalt inne och att dra på sig en gles kofta i Sixtinska kapellet och Peterskyrkan var ingen uppoffring alls. Däremot hade jag inte velat gå klädd så under dagen när vi var utomhus och jag hade inte koftan på inne i vatikanmuséet heller. Men vad du gör, ta med en vattenflaska (när ni kommit upp för stora rulltrappan i muséet så kan ni gå ut på en gård med utsikt över påvens trädgård + kyrkan och där finns en "näsa" att ta dricksvatten ur, det var kanongott) och SKÖNA skor! Och gå inte in i vatikanmuséet/sixtinska om du har anlag för cellskräck. Det var vidrigt mycket folk.

    Jag rekommenderar att ni går med guide, då kommer man förbi köerna och har möjlighet att få nån behållning av muséet och ffa sixtinskas målningar. Inne i Peterskyrkan får de inte guida.

    Vad ska ni göra mer där nere?
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  12. 6
    Jag var där för fjorton dar sen och vår guide poängterade klädseln inför Vatikan-besöket men jag såg många som inte borde ha passerat. Capribyxor kommer garanterat att funka, och jag såg folk i linne/linneskärning på klänning/topp också, men linnen muttrar de över. Min klänning gick till strax under knäna och det är "bättre" än capribyxor även om de går till samma punkt på benet.

    Då var det rätt varmt ute men det är hyggligt svalt inne och att dra på sig en gles kofta i Sixtinska kapellet och Peterskyrkan var ingen uppoffring alls. Däremot hade jag inte velat gå klädd så under dagen när vi var utomhus och jag hade inte koftan på inne i vatikanmuséet heller. Men vad du gör, ta med en vattenflaska (när ni kommit upp för stora rulltrappan i muséet så kan ni gå ut på en gård med utsikt över påvens trädgård + kyrkan och där finns en "näsa" att ta dricksvatten ur, det var kanongott) och SKÖNA skor! Och gå inte in i vatikanmuséet/sixtinska om du har anlag för cellskräck. Det var vidrigt mycket folk.

    Jag rekommenderar att ni går med guide, då kommer man förbi köerna och har möjlighet att få nån behållning av muséet och ffa sixtinskas målningar. Inne i Peterskyrkan får de inte guida.

    Vad ska ni göra mer där nere?
  13. Misell
    #7
    Ja ungefär så tänkte jag också att det funkade, men blev som sagt osäker. Det verkar vara lite olika bud på olika sajter.
    Tack för tipsen! Tänkte täcka in Vatikanen om exakt en vecka. (Kan inte fatta att jag kommer att vara i Rom om en vecka!!) Vilken veckodag var ni där? I Vatikanen alltså.
    Vad kostade det att gå med guide? Jag är egentligen mest intresserad av Sixtinska, men som jag har förstått det så går Vatikanmuseet och Sixtinska på samma biljett.
    Men det hade ju varit skönt att slippa köa i värmen.
    Jag åker på en långhelg till Rom (Torsdag-Söndag) och det är sightseeing som står på schemat. Tänkte kolla på det mest kända grejerna som Colosseum, Pantheon, Forum Romanum, Fontana di Trevi och Spanska Trappan och så där förutom Vatikanen då. Det finns ju massor att se, men man får ju sålla lite när man bara är där så kort tid
  14. 7
    Ja ungefär så tänkte jag också att det funkade, men blev som sagt osäker. Det verkar vara lite olika bud på olika sajter.
    Tack för tipsen! Tänkte täcka in Vatikanen om exakt en vecka. (Kan inte fatta att jag kommer att vara i Rom om en vecka!!) Vilken veckodag var ni där? I Vatikanen alltså.
    Vad kostade det att gå med guide? Jag är egentligen mest intresserad av Sixtinska, men som jag har förstått det så går Vatikanmuseet och Sixtinska på samma biljett.
    Men det hade ju varit skönt att slippa köa i värmen.
    Jag åker på en långhelg till Rom (Torsdag-Söndag) och det är sightseeing som står på schemat. Tänkte kolla på det mest kända grejerna som Colosseum, Pantheon, Forum Romanum, Fontana di Trevi och Spanska Trappan och så där förutom Vatikanen då. Det finns ju massor att se, men man får ju sålla lite när man bara är där så kort tid
  15. Medlem sedan
    Feb 1999
    #8
    Jag har inte varit pa vatikanen pa 14 ar... men da gallde det att kkomma tidigt for att slippa koa for lange. tank pa att det ar stangt sondagar forutom sista sondagen i manaden.
  16. 8
    Jag har inte varit pa vatikanen pa 14 ar... men da gallde det att kkomma tidigt for att slippa koa for lange. tank pa att det ar stangt sondagar forutom sista sondagen i manaden.
  17. Misell
    #9
    Hade tänkt åka dit en lördag så det är lugnt
  18. 9
    Hade tänkt åka dit en lördag så det är lugnt
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10

    Vi var också där to-sön

    och vi gjorde "det antika Rom" och "Colosseum och Forum Romanum"-turerna på fredagen och Vatikanen på lördagen. Det stämmer att man inte kommer in i Sixtinska om man inte går via Vatikanmuséet, ingången är liksom på museisidan. Har ni bokat transfer så brukar de sälja guidade turer på transferbussen, vi köpte alla tre paketen för 100 Euro per person. Det sved som satan (där gick hela kontantkassan, ingen hade varnat innan...) men det var SÅ värt det, för även om man har läst på lite innan så är guidad tur med certifierad guide helt ovärderligt på det stället.

    Vi åkte med Airtours och hade en guide som heter Ulla Karlsson och hon var helt fantastisk. Men vi hade, som sagt, aldrig tagit oss runt allt det där på egen hand. Och även om jag hade sjukt ont i fötterna (trots ett par tre år gamla, och följdaktligen jädrigt väl ingångna, ecco trekkingsandaler) så var det ett par underbara dagar och jag är så glad att jag hann se allt det där "nödvändiga". Nästa gång går jag bara till Peterskyrkan och sen ska jag sitta på trattorior och dricka rötjut.

    Se till att ni tar er ner till Trastevere, där finns bra restauranger med mycket billigare mat än på andra sidan floden. Och ta en tur på Castel Sant'Angelo om ni är det minsta intresserade av konst - därifrån har man stans i särklass bästa utsikt även om den från Colosseum inte var kattskit den heller.

    Håll i väskor och plånböcker där det är mycket folk och ffa gatuförsäljare. Det är ingen dum idé att ha en väska med axelrem som man dragit över huvudet och en plånbok med kedja som sitter fast i väskan. Plånbok i bakfickan är som att be om problem. Och undvik parkerna när det är mörkt, resten av stan är helt okej att strosa i även nattetid. (Ffa Piazza Navone - Spanska trappan)
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  20. 10
    Vi var också där to-sön och vi gjorde "det antika Rom" och "Colosseum och Forum Romanum"-turerna på fredagen och Vatikanen på lördagen. Det stämmer att man inte kommer in i Sixtinska om man inte går via Vatikanmuséet, ingången är liksom på museisidan. Har ni bokat transfer så brukar de sälja guidade turer på transferbussen, vi köpte alla tre paketen för 100 Euro per person. Det sved som satan (där gick hela kontantkassan, ingen hade varnat innan...) men det var SÅ värt det, för även om man har läst på lite innan så är guidad tur med certifierad guide helt ovärderligt på det stället.

    Vi åkte med Airtours och hade en guide som heter Ulla Karlsson och hon var helt fantastisk. Men vi hade, som sagt, aldrig tagit oss runt allt det där på egen hand. Och även om jag hade sjukt ont i fötterna (trots ett par tre år gamla, och följdaktligen jädrigt väl ingångna, ecco trekkingsandaler) så var det ett par underbara dagar och jag är så glad att jag hann se allt det där "nödvändiga". Nästa gång går jag bara till Peterskyrkan och sen ska jag sitta på trattorior och dricka rötjut.

    Se till att ni tar er ner till Trastevere, där finns bra restauranger med mycket billigare mat än på andra sidan floden. Och ta en tur på Castel Sant'Angelo om ni är det minsta intresserade av konst - därifrån har man stans i särklass bästa utsikt även om den från Colosseum inte var kattskit den heller.

    Håll i väskor och plånböcker där det är mycket folk och ffa gatuförsäljare. Det är ingen dum idé att ha en väska med axelrem som man dragit över huvudet och en plånbok med kedja som sitter fast i väskan. Plånbok i bakfickan är som att be om problem. Och undvik parkerna när det är mörkt, resten av stan är helt okej att strosa i även nattetid. (Ffa Piazza Navone - Spanska trappan)
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11

    Alltså, turerna

    kostade 100E för ett paket med alla tre tretimmarsturerna. Inser att det gick att läsa på lite olika sätt det där. Jag tror de kostade 40+45+25 annars. Skulle jag välja EN tur så vore det "antikens Rom" (som var billigast) men i de andra ingick ju biljettpriserna så det var kanske inte så konstigt att de blev dyrare. FAst jag tycker jag fick ut mer av den turen. Tror Colosseum gick på 16E i inträde utan guide, vet inte vad Vatikanen kostade. Men det var SÅ värt att slippa köerna...
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  22. 11
    Alltså, turerna kostade 100E för ett paket med alla tre tretimmarsturerna. Inser att det gick att läsa på lite olika sätt det där. Jag tror de kostade 40+45+25 annars. Skulle jag välja EN tur så vore det "antikens Rom" (som var billigast) men i de andra ingick ju biljettpriserna så det var kanske inte så konstigt att de blev dyrare. FAst jag tycker jag fick ut mer av den turen. Tror Colosseum gick på 16E i inträde utan guide, vet inte vad Vatikanen kostade. Men det var SÅ värt att slippa köerna...
  23. Misell
    #12
    Jag har bokat via Expedia och inte via någon researrangör typ Airtours, så det finns ju inga erbjudanden på det sättet som jag skulle kunna hoppa på.
    Däremot så tyckte jag mig läsa mig till att det finns gott om guidade turer att köpa på plats och man kan tydligen även förboka via Vatikanens hemsida. Att förboka kostar 4 Euro extra vad jag förstod, men det kan det ju vara värt. Vet inte om jag ska göra det eller om jag ska svänga in om turistbyrån på plats och höra vilka alternativ som finns. Eftersom jag inte ska dit förrän på lördagen så kan de kanske förboka åt mig iså fall på turistbyrån. Ska fundera på saken
    Tack för alla tips!
  24. 12
    Jag har bokat via Expedia och inte via någon researrangör typ Airtours, så det finns ju inga erbjudanden på det sättet som jag skulle kunna hoppa på.
    Däremot så tyckte jag mig läsa mig till att det finns gott om guidade turer att köpa på plats och man kan tydligen även förboka via Vatikanens hemsida. Att förboka kostar 4 Euro extra vad jag förstod, men det kan det ju vara värt. Vet inte om jag ska göra det eller om jag ska svänga in om turistbyrån på plats och höra vilka alternativ som finns. Eftersom jag inte ska dit förrän på lördagen så kan de kanske förboka åt mig iså fall på turistbyrån. Ska fundera på saken
    Tack för alla tips!
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13

    Jag skulle satsa på

    att boka innan. Jag såg köerna. Och vad du gör, försök att hitta en guidad tur för sevärdheterna inne i stan. Det är SÅ värt det!
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  26. 13
    Jag skulle satsa på att boka innan. Jag såg köerna. Och vad du gör, försök att hitta en guidad tur för sevärdheterna inne i stan. Det är SÅ värt det!

Liknande trådar

  1. klädsel på dop??
    By marman in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 19:30
  2. P&T sp klädsel
    By Flisa75 in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 12:09
  3. Beg. uj klädsel!?
    By Noll Koll in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 23:23
  4. Sy ny klädsel??
    By cecilianig in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 10:05
  5. Klädsel UJ -04 och -05
    By -LillaMy- in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 09:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar