Barn i mellanstadiet
Kropp & hälsa
  1. Har ni någon idé?
    #1

    Barn i mellanstadiet

    Hjälp mig och fundera över dessa symtom hos pojke i mellanstadiet:

    Slemmig hosta och upplevda andningsbesvär. Får näst intill panikattacker när det är värst.
    Spirometri gjord vid två tillfällen, visar inga tecken på astma.
    Pricktest negativt (men felaktigt utfört pga Pojken ätit allergitabletter)

    Barnet upplever sedan en tid svårt att svälja ner mat och äter ganska lite i taget. Undervikt, även sedan förut.

    Blek

    Motoriskt orolig och rastlös.

    Thyroideaprover tagna men inga svar kommit ännu.

    Om de är negativa vill man gå vidare med ev NPF utredning då en av teorierna är att hostan är ett "tics".
    Pojken har haft ca en lunginflammation i halvåret i hela sitt liv, vilket jag tycker talar emot att det är tics.

    För mig spelar det inte så storr roll om det är psykiskt eller fysiskt jag mår dåligt av att se Pojken må så dåligt.
    Vi har varit på barnläkarmott tre ggr nu och han blir bara sämre. Ny tid om en månad.

    Hur ska vi gå vidare? ÖNH kanske?
  2. 1
    Barn i mellanstadiet Hjälp mig och fundera över dessa symtom hos pojke i mellanstadiet:

    Slemmig hosta och upplevda andningsbesvär. Får näst intill panikattacker när det är värst.
    Spirometri gjord vid två tillfällen, visar inga tecken på astma.
    Pricktest negativt (men felaktigt utfört pga Pojken ätit allergitabletter)

    Barnet upplever sedan en tid svårt att svälja ner mat och äter ganska lite i taget. Undervikt, även sedan förut.

    Blek

    Motoriskt orolig och rastlös.

    Thyroideaprover tagna men inga svar kommit ännu.

    Om de är negativa vill man gå vidare med ev NPF utredning då en av teorierna är att hostan är ett "tics".
    Pojken har haft ca en lunginflammation i halvåret i hela sitt liv, vilket jag tycker talar emot att det är tics.

    För mig spelar det inte så storr roll om det är psykiskt eller fysiskt jag mår dåligt av att se Pojken må så dåligt.
    Vi har varit på barnläkarmott tre ggr nu och han blir bara sämre. Ny tid om en månad.

    Hur ska vi gå vidare? ÖNH kanske?
  3. Liz*
    #2
    Varför hade han tagit allergitabletter? Hostan han har kan vara allergisk astma och det märks inte på vanliga astmaprover.

    Har han normala halsmandlar eller är de stora? De kan vara så stora ibland hos barn att det är svårt att få maten att passera.
  4. 2
    Varför hade han tagit allergitabletter? Hostan han har kan vara allergisk astma och det märks inte på vanliga astmaprover.

    Har han normala halsmandlar eller är de stora? De kan vara så stora ibland hos barn att det är svårt att få maten att passera.
  5. Har ni någon idé?
    #3
    Vi fick en akuttid samma dag (för att hans tunga svullnat upp dagen innan) så tabletten var redan svald för dagen.
    Han är testad m blodprov tidigare och det visade Kvalsterallergi men inget annat.
    De säger bestämt att det inte är astma. (som han medicinerat för hela livet).
    Jag vet varken ut eller in. Känner mig bara ledsen för hans skull.
  6. 3
    Vi fick en akuttid samma dag (för att hans tunga svullnat upp dagen innan) så tabletten var redan svald för dagen.
    Han är testad m blodprov tidigare och det visade Kvalsterallergi men inget annat.
    De säger bestämt att det inte är astma. (som han medicinerat för hela livet).
    Jag vet varken ut eller in. Känner mig bara ledsen för hans skull.
  7. Liz*
    #4
    Tänk på att skilja på astmatisk allergi och vanlig astma, det gör de sällan på läkarmottagningen där allt kretsar runt den vanliga astman.

    Hurdan är hans allergi? På vilket sätt reagerar hans kropp när den är allergisk? Hur ofta visar han tecken på allergi?
  8. 4
    Tänk på att skilja på astmatisk allergi och vanlig astma, det gör de sällan på läkarmottagningen där allt kretsar runt den vanliga astman.

    Hurdan är hans allergi? På vilket sätt reagerar hans kropp när den är allergisk? Hur ofta visar han tecken på allergi?
  9. Har ni någon idé?
    #5
    Det är enbart barnläkare m spec utbildning vi träffar så de kan skillnaden. Han har inga allergiska symtom för övrigt.
  10. 5
    Det är enbart barnläkare m spec utbildning vi träffar så de kan skillnaden. Han har inga allergiska symtom för övrigt.
  11. Liz*
    #6
    Han är på medicin mot allergi men har inga allergiska symptom?
  12. 6
    Han är på medicin mot allergi men har inga allergiska symptom?
  13. Har ni någon idé?
    #7
    Ja eftersom hans tunga svullnade så blev vi rekommenderade att han skulle behandlas en tid.
  14. 7
    Ja eftersom hans tunga svullnade så blev vi rekommenderade att han skulle behandlas en tid.
  15. Liz*
    #8
    Jag har svårt att råda dig då jag inte får nåt vidare grepp om nånting du berättar bitar av.
  16. 8
    Jag har svårt att råda dig då jag inte får nåt vidare grepp om nånting du berättar bitar av.

Liknande trådar

  1. Engelskläxa i mellanstadiet.
    By Gabricia in forum Ordet är fritt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 22:38
  2. Ni som har barn på mellanstadiet
    By ~Ida~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 13:55
  3. Gå kvar på mellanstadiet ett år?
    By Mmmadeleine in forum Skolbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-02, 15:50
  4. Ni som har barn i mellanstadiet
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 14:54
  5. Skolresa i mellanstadiet
    By KarolinaA in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 14:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar