Skoldagar per termin???
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 1998
    #1

    Skoldagar per termin???

    Funderar på att det verkar vara så olika när skolorna slutar, men ändå börjar ung likadant. Är det bestämt hur många dagar det ska vara per termin och var finns de bestämmelserna??
    Här slutar skolan den 15/6 och de har då "bara" 9,5 veckas lov.
    Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan hellre korta lätta ord som "Vill du ha lite mat?"

    (Nalle Puhs lilla instruktionsbok)
  2. 1
    Skoldagar per termin??? Funderar på att det verkar vara så olika när skolorna slutar, men ändå börjar ung likadant. Är det bestämt hur många dagar det ska vara per termin och var finns de bestämmelserna??
    Här slutar skolan den 15/6 och de har då "bara" 9,5 veckas lov.
  3. Medlem sedan
    Feb 2011
    #2
    Enligt grundskoleförordningen ska läsåret börja i augusti och sluta i juni samt ha minst 178 skoldagar och minst 12 lovdagar.

    Hittade detta på Karlstad kommuns hemsida.
  4. 2
    Enligt grundskoleförordningen ska läsåret börja i augusti och sluta i juni samt ha minst 178 skoldagar och minst 12 lovdagar.

    Hittade detta på Karlstad kommuns hemsida.
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3
    Sen har man väl rätt till ett visst antal undervisningstimmar och skoldagarna är ju olika långa på olika skolor och därav olika långa terminer.
  6. 3
    Sen har man väl rätt till ett visst antal undervisningstimmar och skoldagarna är ju olika långa på olika skolor och därav olika långa terminer.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Det som står i skollagen om undervisningstimmar säger bara hur många timmar man ska ha haft i varje ämne när man går ut åk 9, inget om hur många de ska vara varje år. En skoldag ska dock innehålla minst 4 timmar och servera skolmat för att det ska räknas som en dag.
  8. 4
    Det som står i skollagen om undervisningstimmar säger bara hur många timmar man ska ha haft i varje ämne när man går ut åk 9, inget om hur många de ska vara varje år. En skoldag ska dock innehålla minst 4 timmar och servera skolmat för att det ska räknas som en dag.
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5
    Jag har hört att en del skolor och kommuner räknar uppropsdagen och terminsavslutningsdagarna som skoldagar, medan andra inte gör det.
  10. 5
    Jag har hört att en del skolor och kommuner räknar uppropsdagen och terminsavslutningsdagarna som skoldagar, medan andra inte gör det.
  11. Medlem sedan
    Jan 1998
    #6

    Intressant

    jag hittade information om skolåret som kommer här, där stod det att det var 178 dagar långt. När jag kollade så hade nog skolorna här extra långt jullov, därför är sommarlovet lite kortare. Lite synd, jag tror ungarna har hellre långt sommarlov än jullov!!

    Intressant det där med timmar också. Min dotter som går i tvåan nu, fick plötsligt kortare dagar på fredagar i ettan, då det visade sej att man upptäckt att barnen haft för långa dagar här. Sedan mitt äldsta barn började skolan har alla klasser i f-6 slutat kl 13 på fredagar, men min minsta har slutat tidigare både i ettan och tvåan. Mina äldre barn grumsade lite över att de gått för många timmar i skolan.....
    Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan hellre korta lätta ord som "Vill du ha lite mat?"

    (Nalle Puhs lilla instruktionsbok)
  12. 6
    Intressant jag hittade information om skolåret som kommer här, där stod det att det var 178 dagar långt. När jag kollade så hade nog skolorna här extra långt jullov, därför är sommarlovet lite kortare. Lite synd, jag tror ungarna har hellre långt sommarlov än jullov!!

    Intressant det där med timmar också. Min dotter som går i tvåan nu, fick plötsligt kortare dagar på fredagar i ettan, då det visade sej att man upptäckt att barnen haft för långa dagar här. Sedan mitt äldsta barn började skolan har alla klasser i f-6 slutat kl 13 på fredagar, men min minsta har slutat tidigare både i ettan och tvåan. Mina äldre barn grumsade lite över att de gått för många timmar i skolan.....
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Min son som nu slutat 2:an går varje dag till kl 13, tror faktiskt de gör det i 3:an också men är inte helt säker. De börjar 8.20 varje dag.
  14. 7
    Min son som nu slutat 2:an går varje dag till kl 13, tror faktiskt de gör det i 3:an också men är inte helt säker. De börjar 8.20 varje dag.
  15. Medlem sedan
    Jan 1998
    #8

    Här börjar de också

    kl 8.20, men går till 13.30 mån-to och fredag till 12.20. Det kanske jämnar ut sej i längden!
    Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan hellre korta lätta ord som "Vill du ha lite mat?"

    (Nalle Puhs lilla instruktionsbok)
  16. 8
    Här börjar de också kl 8.20, men går till 13.30 mån-to och fredag till 12.20. Det kanske jämnar ut sej i längden!
  17. Anonym
    #9
    Antal skoldagar finns det riktlinjger för minsta dagar och mesta dagar.

    Spelar roll hur många dagar skolan har studiedagar för pedagoger=ledigt för elever, lovdagar och klämdagar om man är ledig eller går i skola.

    Alla elever har rätt till samma tid i undervisning och det står i skollagen hur många timmar per ämne man ska erbjudas.
  18. 9
    Antal skoldagar finns det riktlinjger för minsta dagar och mesta dagar.

    Spelar roll hur många dagar skolan har studiedagar för pedagoger=ledigt för elever, lovdagar och klämdagar om man är ledig eller går i skola.

    Alla elever har rätt till samma tid i undervisning och det står i skollagen hur många timmar per ämne man ska erbjudas.
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10
    Inte samma tid, utan det är minsta antal timmar som regleras. Det får vara fler timmar, men inte färre än det som står angivet.
  20. 10
    Inte samma tid, utan det är minsta antal timmar som regleras. Det får vara fler timmar, men inte färre än det som står angivet.
  21. Medlem sedan
    Oct 2000
    #11
    här slutade barnen 17/6 och börjar 18/8 - grannkommunen slutade 10/6 och börjar 24/8...
  22. 11
    här slutade barnen 17/6 och börjar 18/8 - grannkommunen slutade 10/6 och börjar 24/8...

Liknande trådar

  1. 3 skoldagar förra veckan!
    By Vildmärren in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-16, 18:50
  2. 18 skoldagar kvar
    By Sist in forum _96 Alla barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 07:37
  3. Långa skoldagar!
    By Norrlands-mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 15:14
  4. Hur långa skoldagar har ni?
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 18:04
  5. Dr Seuss och 100 skoldagar!
    By evaoregon in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-02, 20:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar