Upprepar början av ord
_0812 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    Upprepar början av ord

    Vår 21/2-åring har börjar staka sig när hon ska prata. Det sker bara i början av meningar. Nån annan som upplevt samma med era?
  2. 1
    Upprepar början av ord Vår 21/2-åring har börjar staka sig när hon ska prata. Det sker bara i början av meningar. Nån annan som upplevt samma med era?
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2
    Inte med Axel men med min dotter (som nu är 8 år) hon började stamma vid 2 års ålder.. Det gick över så småningom men som mitt första barn blev jag jätteorolig att hon skulle börja stamma för alltid. Tänkte direkt på hur jobbigt hon skulle få det i skolan etc... Men det är visst något med språkutvecklingen och det går över.
  4. 2
    Inte med Axel men med min dotter (som nu är 8 år) hon började stamma vid 2 års ålder.. Det gick över så småningom men som mitt första barn blev jag jätteorolig att hon skulle börja stamma för alltid. Tänkte direkt på hur jobbigt hon skulle få det i skolan etc... Men det är visst något med språkutvecklingen och det går över.
  5. Medlem sedan
    Jun 2008
    #3
    Så gör Emil också, det är mycket vanligt i den åldern. Det är som om han anstränger sig så mycket att tala "rätt" att det liksom fastnar (kan skapa meningar på upp till 9 ord grammatiskt korrekt, men lika ofta blir "barnsliga" två- o treordsmeningar).

    Jag har läst att det är jätteviktigt att man tar det lugnt och väntar ut barnet tills han/hon fått sagt vad han/hon vill. Man ska alltså inte fylla i meningen åt barnet, eller skynda på. Fel hanterat (brist på tålamod och acceptans), ökar man risken för framtida stamning, annars är det en helt normal del av språkutvecklingen.
  6. 3
    Så gör Emil också, det är mycket vanligt i den åldern. Det är som om han anstränger sig så mycket att tala "rätt" att det liksom fastnar (kan skapa meningar på upp till 9 ord grammatiskt korrekt, men lika ofta blir "barnsliga" två- o treordsmeningar).

    Jag har läst att det är jätteviktigt att man tar det lugnt och väntar ut barnet tills han/hon fått sagt vad han/hon vill. Man ska alltså inte fylla i meningen åt barnet, eller skynda på. Fel hanterat (brist på tålamod och acceptans), ökar man risken för framtida stamning, annars är det en helt normal del av språkutvecklingen.
  7. Medlem sedan
    Sep 2008
    #4
    Noah gör det oxå, framför allt när han har lite bråttom att berätta något eller är uppspelt.
    Är inte orolig, det försvinner med tiden.
  8. 4
    Noah gör det oxå, framför allt när han har lite bråttom att berätta något eller är uppspelt.
    Är inte orolig, det försvinner med tiden.

Liknande trådar

  1. Upprepar mig ;) ....
    By compax in forum Vikt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 13:20
  2. Nu upprepar jag mig....
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 20:45
  3. Upprepar - den är så bra!! :)
    By myb1972 in forum Gravidsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 12:55
  4. Upprepar: BARNVAGNS BIO
    By ~JENN~ in forum _0506 Junibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 23:39
  5. Upprepar mig
    By Il_Capitana in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 22:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar