Stammande dotter 9år
Språk- och talstörningar
  1. Medlem sedan
    Jul 2011
    #1

    Stammande dotter 9år

    Vår dotter stammar och är snart 10 år gammal. Detta har pågått i snart 3år. Det är mer eller mindre, just nu är det mycket. Vår talpedagog är jättebra och har varit ett stöd. vår dotter verkar inte själv störas speciellt mycket men självklart blir det frusterande att inte snabbt kunna berätta och säga saker hon vill fort få fram. Talped, menar på att man behöver inte gå in med träning när allt fungerar bra i skolan och flickan inte mår dåligt av det, så hon har inte träffat henne. Helst av allt i hela världen hade jag önskat att det gick bort. Jag vill inte att hon skall må dåligt av detta upp i åldrarna. Det är som om hon inte andas ut ordentligt och har svårt att få fram orden inte hakar fast utan det låser sig liksom. Känner du igen detta eller har några tips, så skriv gärna.
  2. 1
    Stammande dotter 9år Vår dotter stammar och är snart 10 år gammal. Detta har pågått i snart 3år. Det är mer eller mindre, just nu är det mycket. Vår talpedagog är jättebra och har varit ett stöd. vår dotter verkar inte själv störas speciellt mycket men självklart blir det frusterande att inte snabbt kunna berätta och säga saker hon vill fort få fram. Talped, menar på att man behöver inte gå in med träning när allt fungerar bra i skolan och flickan inte mår dåligt av det, så hon har inte träffat henne. Helst av allt i hela världen hade jag önskat att det gick bort. Jag vill inte att hon skall må dåligt av detta upp i åldrarna. Det är som om hon inte andas ut ordentligt och har svårt att få fram orden inte hakar fast utan det låser sig liksom. Känner du igen detta eller har några tips, så skriv gärna.
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2
    Jag tycker att ni kan ta kontakt med logoped där ni bor eller prata med talpedagogen igen ang råd. Det viktigaste är att skapa positiva samtalssituationer kring barnet och ge positiv feedback på att det är roligt och trevligt att prata med henne. Uppmana henne INTE att "ta mer tid" "andas ordentligt" osv- det hjälper inte utan skapar en press på henne att göra något hon kanske inte klarar av. Det enda du kan göra är att ge henne mer tid när hon pratar, och själv prata lugnt och långsamt. Men som sagt: ta gärna kontakt med logopedmotgningen på orten för tips och råd- jag är visserligen logoped men jobbar inte med stamning!
  4. 2
    Jag tycker att ni kan ta kontakt med logoped där ni bor eller prata med talpedagogen igen ang råd. Det viktigaste är att skapa positiva samtalssituationer kring barnet och ge positiv feedback på att det är roligt och trevligt att prata med henne. Uppmana henne INTE att "ta mer tid" "andas ordentligt" osv- det hjälper inte utan skapar en press på henne att göra något hon kanske inte klarar av. Det enda du kan göra är att ge henne mer tid när hon pratar, och själv prata lugnt och långsamt. Men som sagt: ta gärna kontakt med logopedmotgningen på orten för tips och råd- jag är visserligen logoped men jobbar inte med stamning!
  5. Medlem sedan
    Nov 2006
    #3
    Är också logoped och vill bara stämma in i vad karinko säger.

    På min arbetsplats är barn som stammar högsta prio, framför allt för att man anser att det är viktigt att föräldrarna så snabbt som möjligt får stöd i hur de ska hjälpa barnet.

    Jag är helt med på vad er talpedagog säger om att inte gå in med behandlingsåtgärder i form av "talträning" - men rådgivningen är a och o här, för att stamningen inte ska befästas ännu hårdare och få större konsekvenser. Kontakta er logopedmottagning.
  6. 3
    Är också logoped och vill bara stämma in i vad karinko säger.

    På min arbetsplats är barn som stammar högsta prio, framför allt för att man anser att det är viktigt att föräldrarna så snabbt som möjligt får stöd i hur de ska hjälpa barnet.

    Jag är helt med på vad er talpedagog säger om att inte gå in med behandlingsåtgärder i form av "talträning" - men rådgivningen är a och o här, för att stamningen inte ska befästas ännu hårdare och få större konsekvenser. Kontakta er logopedmottagning.

Liknande trådar

  1. MIn dotter...
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-22, 23:15
  2. Min dotter är verkligen MIN dotter...
    By Zinita in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-16, 16:57
  3. min dotter
    By victoria in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 16:36
  4. Stammande 8 åring
    By xamia in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 23:12
  5. Min gravt stammande flicka
    By Cilla27 in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 11:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar