Får barn gå i skola i annan ort?
Ensamförälder
  1. Anonym
    #1

    Får barn gå i skola i annan ort?

    Får barn gå i skola i annan ort än där barnet är folkbofört? Mitt ex vill helt enkelt att vi skall flytta på vart våran dotter är skriven. från mig till henne så hon kan få bostadsbidrag. Finns det inte en regel som säger att ett barn skall gå i skolan i den stadsdel barnet bor? Får inte varje stadsdel en peng för barn som är skrivna där? Isf får ju en annan stadsdel den pengen medans min stadsdel som inte får ngt bidrag skall utbilda min dotter. Och då kanske dom säger att hon får gå i skolan i den andra statsdelen.

    Ngn som vet hur detta fungerar?
  2. 1
    Får barn gå i skola i annan ort? Får barn gå i skola i annan ort än där barnet är folkbofört? Mitt ex vill helt enkelt att vi skall flytta på vart våran dotter är skriven. från mig till henne så hon kan få bostadsbidrag. Finns det inte en regel som säger att ett barn skall gå i skolan i den stadsdel barnet bor? Får inte varje stadsdel en peng för barn som är skrivna där? Isf får ju en annan stadsdel den pengen medans min stadsdel som inte får ngt bidrag skall utbilda min dotter. Och då kanske dom säger att hon får gå i skolan i den andra statsdelen.

    Ngn som vet hur detta fungerar?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    Man har rätt som föräldrar att söka en annan skola än där barnet står skriven MEN skolan har rätt att neka plats i förmån till andra barn som bor inom upptagningsområdet.

    Det ditt ex har rätt i är att om hon ska få fullt bostadsbidrag, så måste flickan stå skriven hos henne. Man får nämligen liiite mer om man räknas som boendeförälder eller umgångesförälder och om jag fattat ditt inlägg rätt nu så står flickan skriven hos dig, då är du boendeförälder.

    Frågan är om flickan spenderar mer tid hos tid eller mindre. För om det är mindre tid hos dig så ska flickan enligt lag vara skriven där hon har sin så kallade huvudsakliga vila, dvs där hon sover mest.

    Hoppas du blev klokare!!
  4. 2
    Man har rätt som föräldrar att söka en annan skola än där barnet står skriven MEN skolan har rätt att neka plats i förmån till andra barn som bor inom upptagningsområdet.

    Det ditt ex har rätt i är att om hon ska få fullt bostadsbidrag, så måste flickan stå skriven hos henne. Man får nämligen liiite mer om man räknas som boendeförälder eller umgångesförälder och om jag fattat ditt inlägg rätt nu så står flickan skriven hos dig, då är du boendeförälder.

    Frågan är om flickan spenderar mer tid hos tid eller mindre. För om det är mindre tid hos dig så ska flickan enligt lag vara skriven där hon har sin så kallade huvudsakliga vila, dvs där hon sover mest.

    Hoppas du blev klokare!!
  5. Anonym
    #3
    Men om barnet redan går i en skola, då är det ofarligt att flytta på henne utanför "upptagningsområdet"? Flickan bor 50%.




    Man har rätt som föräldrar att söka en annan skola än där barnet står skriven MEN skolan har rätt att neka plats i förmån till andra barn som bor inom upptagningsområdet.

    Det ditt ex har rätt i är att om hon ska få fullt bostadsbidrag, så måste flickan stå skriven hos henne. Man får nämligen liiite mer om man räknas som boendeförälder eller umgångesförälder och om jag fattat ditt inlägg rätt nu så står flickan skriven hos dig, då är du boendeförälder.

    Frågan är om flickan spenderar mer tid hos tid eller mindre. För om det är mindre tid hos dig så ska flickan enligt lag vara skriven där hon har sin så kallade huvudsakliga vila, dvs där hon sover mest.

    Hoppas du blev klokare!!
  6. 3
    Men om barnet redan går i en skola, då är det ofarligt att flytta på henne utanför "upptagningsområdet"? Flickan bor 50%.




    Man har rätt som föräldrar att söka en annan skola än där barnet står skriven MEN skolan har rätt att neka plats i förmån till andra barn som bor inom upptagningsområdet.

    Det ditt ex har rätt i är att om hon ska få fullt bostadsbidrag, så måste flickan stå skriven hos henne. Man får nämligen liiite mer om man räknas som boendeförälder eller umgångesförälder och om jag fattat ditt inlägg rätt nu så står flickan skriven hos dig, då är du boendeförälder.

    Frågan är om flickan spenderar mer tid hos tid eller mindre. För om det är mindre tid hos dig så ska flickan enligt lag vara skriven där hon har sin så kallade huvudsakliga vila, dvs där hon sover mest.

    Hoppas du blev klokare!!
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4
    Vad menar du med att flytta henne? Gäller det adressen eller helt ny skola - utanför upptagningsområdet?

    Ny skola utanför upptagningsområdet - Ni måste kolla upp plats innan hon byter skola. Skolan beslutar sen själva - i mån av plats! - om hon får plats eftersom hon inte tillhör upptagningsområdet.

    Ny adress - här kan den föräldern som bor på samma adress hävda att flickan ska börja på den skolan som hon tillhör. Och ansöker man då inte om en annan skola, så måste flickan gå på den skolan hon "tillhör".

    (Det sitnämda har jag personligen varit med om)
  8. 4
    Vad menar du med att flytta henne? Gäller det adressen eller helt ny skola - utanför upptagningsområdet?

    Ny skola utanför upptagningsområdet - Ni måste kolla upp plats innan hon byter skola. Skolan beslutar sen själva - i mån av plats! - om hon får plats eftersom hon inte tillhör upptagningsområdet.

    Ny adress - här kan den föräldern som bor på samma adress hävda att flickan ska börja på den skolan som hon tillhör. Och ansöker man då inte om en annan skola, så måste flickan gå på den skolan hon "tillhör".

    (Det sitnämda har jag personligen varit med om)
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5
    Ett barn kan gå i skola i vilken kommun som helst, om skolan har en plats och beviljar den, precis som Tweedy skriver.

    Men det verkar vara något slags missförstånd här. Det mamman vill är att ändra folkbokföringsadressen för att hon ska få bostadsbidrag genom att vara boförälder. För det måste hon ju inte byta skola. Finns det något annat skäl till varför mamman vill byta skola för barnet?
  10. 5
    Ett barn kan gå i skola i vilken kommun som helst, om skolan har en plats och beviljar den, precis som Tweedy skriver.

    Men det verkar vara något slags missförstånd här. Det mamman vill är att ändra folkbokföringsadressen för att hon ska få bostadsbidrag genom att vara boförälder. För det måste hon ju inte byta skola. Finns det något annat skäl till varför mamman vill byta skola för barnet?
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    JAg fattade det som att mamman bodde på annan ort, men att pappan (och mamman?) ville att barnet skulle gå kvar i sin vanliga skola. Vara skriven på annan ort hos mamma, men gå i skolan vid pappa.
  12. 6
    JAg fattade det som att mamman bodde på annan ort, men att pappan (och mamman?) ville att barnet skulle gå kvar i sin vanliga skola. Vara skriven på annan ort hos mamma, men gå i skolan vid pappa.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    Så var det nog och då är det ju inget problem egentligen att ändra folkbokföringen om barnet har minst hälften av sin huvudsakliga dygnsvila där. Fast det är Skatteverkets beslut.
  14. 7
    Så var det nog och då är det ju inget problem egentligen att ändra folkbokföringen om barnet har minst hälften av sin huvudsakliga dygnsvila där. Fast det är Skatteverkets beslut.

Liknande trådar

  1. Börja på annan skola än den vanliga?
    By Anonym in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 11:26
  2. Välja annan skola
    By caffellatte in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-03, 16:39
  3. Dagis/skola i annan kommun
    By mejan in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 08:50
  4. Skola i annan kommun
    By Katta+3 in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 22:08
  5. Gå i skola i annan kommun
    By Flingan med fyra in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 06:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar