Problem att sova
_0911 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2009
    #1

    Problem att sova

    Vi har just nu stora problem med att få Isse att somna. Han kämpar allt han kan för att inte somna. Det tog idag ca 3 timmar för honom att somna. Han somnade i bilen på väg hem från sian kusiner. Jag bar in honom och han sov en stund på soffan innan jag bytte blöja och tog av honom kläderna sen fick han ligga lite till innan jag skulle bära in honom till sängen. La ner honom och han började gråta direkt. Tog upp honom och bar ut honom tilldoffan och sen börjar det. Han vill inte sitta/ligga i knät. Är han hos Daniel så ska han till mig och tvärtom. Lägger man honom själv så går han upp. Försöker man lägga honom i spjälsängen när han inte sover så skricker han hysteriskt. Vi har aldrigt kunnat lägga honom och han somnat själv i sängen. Det får bli operation fasthållning varje kväll. HAn slåss, skricker och spänner sig. Vill inte sova. Likadant på förskolan, de har också haft svårt att få honom att somna. När han väl somnat så sover han oftast hela natten. VAknar dock ibland okristligt tidigt om jag får tycka lite. Vaknar kl 6 på helgen men jag får väcka honom kvart i 7 på vardagarna när vi ska gå upp.

    Nu till min fråga efter allt gnäll. Är detta en fas? Hur gör ni för att få era barn att somna. Vad gör vi för fel? Har försökt låta honom va men han verkar aldrig bli trött. Detta börjar kännas väldigt jobbigt nu.
  2. 1
    Problem att sova Vi har just nu stora problem med att få Isse att somna. Han kämpar allt han kan för att inte somna. Det tog idag ca 3 timmar för honom att somna. Han somnade i bilen på väg hem från sian kusiner. Jag bar in honom och han sov en stund på soffan innan jag bytte blöja och tog av honom kläderna sen fick han ligga lite till innan jag skulle bära in honom till sängen. La ner honom och han började gråta direkt. Tog upp honom och bar ut honom tilldoffan och sen börjar det. Han vill inte sitta/ligga i knät. Är han hos Daniel så ska han till mig och tvärtom. Lägger man honom själv så går han upp. Försöker man lägga honom i spjälsängen när han inte sover så skricker han hysteriskt. Vi har aldrigt kunnat lägga honom och han somnat själv i sängen. Det får bli operation fasthållning varje kväll. HAn slåss, skricker och spänner sig. Vill inte sova. Likadant på förskolan, de har också haft svårt att få honom att somna. När han väl somnat så sover han oftast hela natten. VAknar dock ibland okristligt tidigt om jag får tycka lite. Vaknar kl 6 på helgen men jag får väcka honom kvart i 7 på vardagarna när vi ska gå upp.

    Nu till min fråga efter allt gnäll. Är detta en fas? Hur gör ni för att få era barn att somna. Vad gör vi för fel? Har försökt låta honom va men han verkar aldrig bli trött. Detta börjar kännas väldigt jobbigt nu.
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #2
    Vi hade ju med stora problem med att få Sakarias till att somna och fick ju till slut ta hjälp av medicin för att få honom att komma in i rätt rytm med detta. Har funkat kanon efter det!

    Jag tror att ni ska ta fighten att verkligen få honom att somna själv i sin egen säng nu. Det blir inte bättre ju längre tiden går. Vi gjorde som så med någon av pojkarna att vi satt med i rummet men vi pratade inte och tittade inte på honom utan bara satt där och var tråkig. Jag utnyttjade den tiden till att läsa. Han fattade vinken ganska snabbt och kunde komma till ro i sin säng och till slut somna. När man märkte att det funkade kunde vi sätta oss längre och längre ifrån sängen och till slut satt vi precis utanför för att till slut kunna lägga honom och gå iväg.

    En del barn ogillar spjälsängen och kommer mer till ro i en vanlig säng. Det kanske funkar bättre för Isse?

    Lyssna på musik eller CD- saga har med varit saker som funkat här.

    Hur länge sover han på dagen? Är det lika svårt då att få honom att somna?
    Somnar han i vagnen? En jag känner använde sig av en sele på barnet i sängen. Barnet fick ha på sig den tills det hade somnat och sedan tog de av den. Det minskar ju barnets röresleförmåga och kan nog på ett sätt vara en trygghet för dem. Många känner ju sig trygga i sina vagnar när de har sin sele på sig.

    Att han vaknar vid 06 på morgonen är ju inte så farligt egentligen. Det är många barn som gör det och många vaknar ännu tidigare. Problemet är ju att man själv inte lägger sig i tid. Jag har samma problem där kan jag säga. Klagar över att Sakarias vaknar vid 7 varje morgon men han har ju då faktiskt sovit från kl. 19.

    Hoppas ni råder på ett sätt att få honom till att somna. Prata med din BVC- sköterska annars för att få lite råd och som du vet nu så finns det medicinsk hjälp att få om man känner att det är riktigt illa.
  4. 2
    Vi hade ju med stora problem med att få Sakarias till att somna och fick ju till slut ta hjälp av medicin för att få honom att komma in i rätt rytm med detta. Har funkat kanon efter det!

    Jag tror att ni ska ta fighten att verkligen få honom att somna själv i sin egen säng nu. Det blir inte bättre ju längre tiden går. Vi gjorde som så med någon av pojkarna att vi satt med i rummet men vi pratade inte och tittade inte på honom utan bara satt där och var tråkig. Jag utnyttjade den tiden till att läsa. Han fattade vinken ganska snabbt och kunde komma till ro i sin säng och till slut somna. När man märkte att det funkade kunde vi sätta oss längre och längre ifrån sängen och till slut satt vi precis utanför för att till slut kunna lägga honom och gå iväg.

    En del barn ogillar spjälsängen och kommer mer till ro i en vanlig säng. Det kanske funkar bättre för Isse?

    Lyssna på musik eller CD- saga har med varit saker som funkat här.

    Hur länge sover han på dagen? Är det lika svårt då att få honom att somna?
    Somnar han i vagnen? En jag känner använde sig av en sele på barnet i sängen. Barnet fick ha på sig den tills det hade somnat och sedan tog de av den. Det minskar ju barnets röresleförmåga och kan nog på ett sätt vara en trygghet för dem. Många känner ju sig trygga i sina vagnar när de har sin sele på sig.

    Att han vaknar vid 06 på morgonen är ju inte så farligt egentligen. Det är många barn som gör det och många vaknar ännu tidigare. Problemet är ju att man själv inte lägger sig i tid. Jag har samma problem där kan jag säga. Klagar över att Sakarias vaknar vid 7 varje morgon men han har ju då faktiskt sovit från kl. 19.

    Hoppas ni råder på ett sätt att få honom till att somna. Prata med din BVC- sköterska annars för att få lite råd och som du vet nu så finns det medicinsk hjälp att få om man känner att det är riktigt illa.
  5. Medlem sedan
    May 2009
    #3
    Hur mycket sover han på dagen?
  6. 3
    Hur mycket sover han på dagen?
  7. Medlem sedan
    Apr 2009
    #4
    När han är på dagis ca 1-2 timmar och nu på semestern har det varierat mellan 30 minuter och 2 timmar. Det är ingen större skillnad på kvällen vare sig han sovit länge eller kort.
  8. 4
    När han är på dagis ca 1-2 timmar och nu på semestern har det varierat mellan 30 minuter och 2 timmar. Det är ingen större skillnad på kvällen vare sig han sovit länge eller kort.
  9. Medlem sedan
    Apr 2009
    #5
    När ni försökte få barnen att sova i egen säng. Hur var de då? När vi lägger Isse i hans säng om han inte sover så ställer han sig upp direkt och skricker. Det känns inte så troligt att han kommer somna. JAg vill ju att han ska tycka sin säng är mysig inte nått ställe där det är otrevligt.

    Vi har också haft funderingar på en annan säng. Frågan är bara om man ska köpa en junirosäng eller en vanlig i vuxen storlek. Tänker att man i en stor säng kan lägga sig med honom på ett annat sätt. Tex om han vaknar på natten.

    De två senaste dagarna har han somnat nästan av sig själv för middagsvila. Igår satte sig han och DAniel i soffan och tittade på nått barnprogram och då lutade han sig mot Daniel och somnade av sig själv. I vagnen går det också att få honom att somna rätt fort om man är ute och går men det är svårt att flytta över honom därifrån utan att han vaknar.
  10. 5
    När ni försökte få barnen att sova i egen säng. Hur var de då? När vi lägger Isse i hans säng om han inte sover så ställer han sig upp direkt och skricker. Det känns inte så troligt att han kommer somna. JAg vill ju att han ska tycka sin säng är mysig inte nått ställe där det är otrevligt.

    Vi har också haft funderingar på en annan säng. Frågan är bara om man ska köpa en junirosäng eller en vanlig i vuxen storlek. Tänker att man i en stor säng kan lägga sig med honom på ett annat sätt. Tex om han vaknar på natten.

    De två senaste dagarna har han somnat nästan av sig själv för middagsvila. Igår satte sig han och DAniel i soffan och tittade på nått barnprogram och då lutade han sig mot Daniel och somnade av sig själv. I vagnen går det också att få honom att somna rätt fort om man är ute och går men det är svårt att flytta över honom därifrån utan att han vaknar.
  11. Medlem sedan
    Apr 2009
    #6
    Börjar nog bli lite trött nu, stavar som en kratta skricker hehe, junirosäng hmn
  12. 6
    Börjar nog bli lite trött nu, stavar som en kratta skricker hehe, junirosäng hmn
  13. Medlem sedan
    Jan 2007
    #7
    Vi har skaffat stor vuxensäng direkt till våra barn och det för att vi skulle kunna ligga jämte och sova om så skulle behövas. Och det har behövts en hel del i perioder. Men vi har hellre sett att någon av oss föräldrar gått in och sovit i barnets säng med barnet än att det ska ta för vana att komma in till vår säng.

    I början har vi legat jämte och ganska snart har det gått att lägga barnet utan att vara med. Man får testa sig fram. Det är bra att du har inställningen att sängen ska vara en trygg och mysig plats. Jag tror att det är jätteviktigt. Vi har alltid suttit mycket i deras sängar. Lekt med leksaker och läst böcker. De har alltid gillat att vara i dem.
  14. 7
    Vi har skaffat stor vuxensäng direkt till våra barn och det för att vi skulle kunna ligga jämte och sova om så skulle behövas. Och det har behövts en hel del i perioder. Men vi har hellre sett att någon av oss föräldrar gått in och sovit i barnets säng med barnet än att det ska ta för vana att komma in till vår säng.

    I början har vi legat jämte och ganska snart har det gått att lägga barnet utan att vara med. Man får testa sig fram. Det är bra att du har inställningen att sängen ska vara en trygg och mysig plats. Jag tror att det är jätteviktigt. Vi har alltid suttit mycket i deras sängar. Lekt med leksaker och läst böcker. De har alltid gillat att vara i dem.
  15. Medlem sedan
    Apr 2009
    #8
    Då ska vi nog testa med en stor säng direkt. ikväll somna han i bilen hem från kompisarna. Så nu sover han så sött och slapp slåss ;-)
  16. 8
    Då ska vi nog testa med en stor säng direkt. ikväll somna han i bilen hem från kompisarna. Så nu sover han så sött och slapp slåss ;-)
  17. Medlem sedan
    Mar 2003
    #9
    Vi har också satsat direkt på stora sängar. Toria fick en 90 bred (vuxensäng) när hon flyttade ur spjälsängen och nu fick Osse överta den och Toria fick en 120 bred säng så att hon rymmer hundarna (Toria ska flytta ner en våning och då misstänker mamman starkt att hundarna kommer flytta in i dotterns säng).
  18. 9
    Vi har också satsat direkt på stora sängar. Toria fick en 90 bred (vuxensäng) när hon flyttade ur spjälsängen och nu fick Osse överta den och Toria fick en 120 bred säng så att hon rymmer hundarna (Toria ska flytta ner en våning och då misstänker mamman starkt att hundarna kommer flytta in i dotterns säng).
  19. Medlem sedan
    Apr 2009
    #10
    Dom måste ju vakta lillmatte :-)
  20. 10
    Dom måste ju vakta lillmatte :-)
  21. Medlem sedan
    Mar 2003
    #11
    Onekligen en viktig uppgift.
  22. 11
    Onekligen en viktig uppgift.

Liknande trådar

  1. Problem med att sova borta
    By CarolaB in forum Autismspektrum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 09:00
  2. Problem med att sova
    By fraggel in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-12, 10:38
  3. Problem attt sova..
    By Hannah_1000 in forum _0806 Junibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 14:56
  4. problem med att sova
    By virre28 in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 19:35
  5. sova - amma problem
    By är så trött! in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 21:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar