Kan hundar få löss...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Kan hundar få löss...

    från oss människor? Har precis upptäckt att dottern har det igen och då har jag det säkert också . Det är väl bara att ta sig in till nåt söndagsöppet apotek i Norrtälje, tyvärr ligger luskammen hemma i stan. Undrar om jag kan få maken att åka ut med den eller tror ni man kan skicka den med bussen Tur jag har semester så det finns tid för kamning...

    Har nu läst att man inte behöver tvätta hela huset, att lössen faktiskt inte överlever så länge utanför människan eller vad säger ni???

    Hunden kliar sig en del, kan han ha det också? Längtar inte efter att gå igenom den tjocka pälsen förresten har han scalibor-halsband så klådan beror nog på nåt annat (för mycket bad/torkar långsamt)
  2. 1
    Kan hundar få löss... från oss människor? Har precis upptäckt att dottern har det igen och då har jag det säkert också . Det är väl bara att ta sig in till nåt söndagsöppet apotek i Norrtälje, tyvärr ligger luskammen hemma i stan. Undrar om jag kan få maken att åka ut med den eller tror ni man kan skicka den med bussen Tur jag har semester så det finns tid för kamning...

    Har nu läst att man inte behöver tvätta hela huset, att lössen faktiskt inte överlever så länge utanför människan eller vad säger ni???

    Hunden kliar sig en del, kan han ha det också? Längtar inte efter att gå igenom den tjocka pälsen förresten har han scalibor-halsband så klådan beror nog på nåt annat (för mycket bad/torkar långsamt)
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2
    Nej, det kan de inte. Scalibor har inte indikation för hundlöss, men jag kan tänka mig att de inte trivs jättebra ändå på en hund som har Scalibor.
  4. 2
    Nej, det kan de inte. Scalibor har inte indikation för hundlöss, men jag kan tänka mig att de inte trivs jättebra ändå på en hund som har Scalibor.
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    Jag brukar inte tvätta mer än sängkläderna, i alla fall örngotten. Soffkuddarna brukar jag skaka av , de mår nog bra av vädring ändå. Men man behöver inte skura hela huset på något sätt.
  6. 3
    Jag brukar inte tvätta mer än sängkläderna, i alla fall örngotten. Soffkuddarna brukar jag skaka av , de mår nog bra av vädring ändå. Men man behöver inte skura hela huset på något sätt.
  7. ÅJ67 m 3 kidz
    #4
    Jag läste för många år sedan att löss överlever en timma utanför värddjuret så jag tror inte du behöver sanera hela huset, ta det som är i direkt med håret och skaka övriga textilier för en fräschare känsla.
  8. 4
    Jag läste för många år sedan att löss överlever en timma utanför värddjuret så jag tror inte du behöver sanera hela huset, ta det som är i direkt med håret och skaka övriga textilier för en fräschare känsla.
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5
    36 h enligt 1177 eller om det är fass men risken för återsmitta från annat än kammar, borstar och mössor/kepsar anses liten.. Jag tvättar alltid kuddarna och örngotten men det ska vara överkurs....
  10. 5
    36 h enligt 1177 eller om det är fass men risken för återsmitta från annat än kammar, borstar och mössor/kepsar anses liten.. Jag tvättar alltid kuddarna och örngotten men det ska vara överkurs....
  11. Medlem sedan
    Oct 2006
    #6
    Nä, de har en egen sort..

    Tänk på när du ska köpa medlet, att de privata apoteken inte alltid rekommenderar samma som läkemedelsverket som förstahandspreparat.. De rekommenderar ett som är mkt dyrare (spelar iofs ingen roll när det är en pers men om det är hela familjen och två behandlingar handlar det om dubbelt så dyrt nästan..)..

    Sjukvårdsupplysningen och apoteket rekommenderade Prioderm kutan lösning för 109 kr flaskan, det privata apoteket ett annat medel för 179 kr..
  12. 6
    Nä, de har en egen sort..

    Tänk på när du ska köpa medlet, att de privata apoteken inte alltid rekommenderar samma som läkemedelsverket som förstahandspreparat.. De rekommenderar ett som är mkt dyrare (spelar iofs ingen roll när det är en pers men om det är hela familjen och två behandlingar handlar det om dubbelt så dyrt nästan..)..

    Sjukvårdsupplysningen och apoteket rekommenderade Prioderm kutan lösning för 109 kr flaskan, det privata apoteket ett annat medel för 179 kr..

Liknande trådar

  1. Löss?
    By Venus in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 11:39
  2. ÄR löss
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 14:22
  3. Löss eller inte löss??
    By *CuP* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 21:20
  4. När hundar får vara hundar
    By bastet in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 07:15
  5. Löss
    By ulrlin in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 06:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar