När är det dags för mobiltelefon?
_02 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    När är det dags för mobiltelefon?

    Min tjej är 9 år och börjar trean i höst. Hon tjatar om mobiltelefon. Många i hennes klass har. Jag har tidigare inte tyckt att behovet finns, men nu ska hon börja på ny skola, hon kommer kanske börja gå hem mer själv och hon är oftare och oftare hemma hos kompisar och ute själv. Behovet kanske faktiskt börjar komma, eller det vore iaf praktiskt, även om hon självklart klarar sig utan, vem gör inte det. Lite orolig är jag också för att hon ska slarva bort den, hon är inte den mest ordningsamma typen... Hur tänker ni? Hur har ni gjort?
  2. 1
    När är det dags för mobiltelefon? Min tjej är 9 år och börjar trean i höst. Hon tjatar om mobiltelefon. Många i hennes klass har. Jag har tidigare inte tyckt att behovet finns, men nu ska hon börja på ny skola, hon kommer kanske börja gå hem mer själv och hon är oftare och oftare hemma hos kompisar och ute själv. Behovet kanske faktiskt börjar komma, eller det vore iaf praktiskt, även om hon självklart klarar sig utan, vem gör inte det. Lite orolig är jag också för att hon ska slarva bort den, hon är inte den mest ordningsamma typen... Hur tänker ni? Hur har ni gjort?
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    Jadu, egentligen tycker jag att dom är alldeles för små för mobiltelefon, men jag har "fallit för grupptrycket" och Tindra har fått ta över en av mina gamla mobiler och så har jag skaffat ett kontantkort till henne.

    Hon åker buss själv hem från skolan, och jag tycker det känns bra att hon _kan_ ringa om det händer något, eller att jag kan nå henne.

    Hon har telefonen i ett band, och hon får bara ringa om det verkligen behövs. Jag tycker att det känns tryggt att jag kan nå henne, men egentligen vet jag inte... såklart att det egentligen inte behövs, men å andra sidan så gör det ju ingen skada heller.
  4. 2
    Jadu, egentligen tycker jag att dom är alldeles för små för mobiltelefon, men jag har "fallit för grupptrycket" och Tindra har fått ta över en av mina gamla mobiler och så har jag skaffat ett kontantkort till henne.

    Hon åker buss själv hem från skolan, och jag tycker det känns bra att hon _kan_ ringa om det händer något, eller att jag kan nå henne.

    Hon har telefonen i ett band, och hon får bara ringa om det verkligen behövs. Jag tycker att det känns tryggt att jag kan nå henne, men egentligen vet jag inte... såklart att det egentligen inte behövs, men å andra sidan så gör det ju ingen skada heller.
  5. Medlem sedan
    Jul 2001
    #3
    L fick en billig kontantkortsmobil av sin mormor i våras. Den används när han är ute själv med någon kompis och leker och även om han ska gå hem själv (vi bor 100 m från skolan).
  6. 3
    L fick en billig kontantkortsmobil av sin mormor i våras. Den används när han är ute själv med någon kompis och leker och även om han ska gå hem själv (vi bor 100 m från skolan).
  7. Medlem sedan
    Sep 2005
    #4
    Dottern fick en gammal telefon med mitt gamla nr, kontantkort. Just för att kunna ringa när hon kommer till skolan, när hon går han och när hon är hemma.
    ja hon går till och från skolan ibland ( när hon inte orkar upp innan vi andra går )
    När hon åker till handbollen som hon gör men några vänner, å då är det ju bra att veta.

    hon rör sej en del så hon tycker jag behöver det... för att man själv ska kunna ha koll på henne...
    just nu har hon slarvat bort den, och glömmer ringa ibland, men då kan man kontakta läraren eller fritids

    Men vi bort i stan och det rör sej mycket folk... på gott och ont..
  8. 4
    Dottern fick en gammal telefon med mitt gamla nr, kontantkort. Just för att kunna ringa när hon kommer till skolan, när hon går han och när hon är hemma.
    ja hon går till och från skolan ibland ( när hon inte orkar upp innan vi andra går )
    När hon åker till handbollen som hon gör men några vänner, å då är det ju bra att veta.

    hon rör sej en del så hon tycker jag behöver det... för att man själv ska kunna ha koll på henne...
    just nu har hon slarvat bort den, och glömmer ringa ibland, men då kan man kontakta läraren eller fritids

    Men vi bort i stan och det rör sej mycket folk... på gott och ont..

Liknande trådar

  1. Dags för ny mobiltelefon
    By Leelou in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-22, 14:11
  2. mobiltelefon
    By sökaren in forum _99/00 Vinterbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 18:05
  3. Mobiltelefon
    By Elisa in forum _96 Alla barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 00:53
  4. Mobiltelefon...
    By Millish m N+M in forum _0607 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 10:08
  5. mobiltelefon
    By mobiltelefon in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 11:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar