Närståendeadoption
Adoption
  1. Medlem sedan
    Jul 2011
    #1

    Närståendeadoption

    Jag skulle vilja adoptera min sambos barn.
    Sambon ligger i en vårdnadstvist där ett tillfälligt beslut har fattats och tingsrätten gör bedömningen att barnens pappa är olämplig som pappa och då tilldömdes min sambo enskild vårdnad.
    Barnen har sagt att dom vill att jag skall adoptera dom, det har i alla fall den äldsta uttryckt, över 12 år, men tänkt även göra en ansökan om adoption på den minsta.

    Jag vet inte exakt turerna men det skall skickas papper till soc och till tingrätt m.m. och där skall beslutet så småningom fattas.
    Lägger tingsrätten och soc någon vikt vid ett barns önskan om barnet är över 12?
    Måste den biologiska pappan godkänna adoptionen?
    Kostar det en hiskeligt massa pengar?

    Mvh
  2. 1
    Närståendeadoption Jag skulle vilja adoptera min sambos barn.
    Sambon ligger i en vårdnadstvist där ett tillfälligt beslut har fattats och tingsrätten gör bedömningen att barnens pappa är olämplig som pappa och då tilldömdes min sambo enskild vårdnad.
    Barnen har sagt att dom vill att jag skall adoptera dom, det har i alla fall den äldsta uttryckt, över 12 år, men tänkt även göra en ansökan om adoption på den minsta.

    Jag vet inte exakt turerna men det skall skickas papper till soc och till tingrätt m.m. och där skall beslutet så småningom fattas.
    Lägger tingsrätten och soc någon vikt vid ett barns önskan om barnet är över 12?
    Måste den biologiska pappan godkänna adoptionen?
    Kostar det en hiskeligt massa pengar?

    Mvh
  3. Medlem sedan
    Jul 2006
    #2
    Kan inte så mycket om detta. Vänd er till socialkontoret så får ni korrekt info. Det jag vet är att ni måste vara gifta och att du måste genomgå en adoptionsutredning. Barnets pappa måste nog i princip godkänna adoptionen, men om det finns undantag kan nog socialen informera mer om.
  4. 2
    Kan inte så mycket om detta. Vänd er till socialkontoret så får ni korrekt info. Det jag vet är att ni måste vara gifta och att du måste genomgå en adoptionsutredning. Barnets pappa måste nog i princip godkänna adoptionen, men om det finns undantag kan nog socialen informera mer om.
  5. Medlem sedan
    Jul 2011
    #3
    Kan inte så mycket om detta. Vänd er till socialkontoret så får ni korrekt info. Det jag vet är att ni måste vara gifta och att du måste genomgå en adoptionsutredning. Barnets pappa måste nog i princip godkänna adoptionen, men om det finns undantag kan nog socialen informera mer om.
    Vilken tur att jag friat då...

    Det verkar som så att man får ta kontakt med dom.

    Mvh
  6. 3
    Kan inte så mycket om detta. Vänd er till socialkontoret så får ni korrekt info. Det jag vet är att ni måste vara gifta och att du måste genomgå en adoptionsutredning. Barnets pappa måste nog i princip godkänna adoptionen, men om det finns undantag kan nog socialen informera mer om.
    Vilken tur att jag friat då...

    Det verkar som så att man får ta kontakt med dom.

    Mvh
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar