Äta själv - hur har ni gjort?
_1006 Junibarn
  1. Anonym
    #1

    Äta själv - hur har ni gjort?

    Har en tjej som gärna äter maten jag lagat men efter ett par tuggor när värsta hungern stillats så är det inte lika intressant att bli matad.
    Om hon får en egen sked sitter hon bara å hackar med den eller kör runt maten över kanten på skålen å ut på bordet. Tar hon till händerna så sitter hon bara å kramar maten mellan fingrarna.
    Om hon får kex så sitter hon å äter det jättebra men när det kommer till mat så vet jag inte hur jag ska få henne att äta själv.

    Ska man låta henne leka med maten å inte alls försöka mata å till slut blir hon så hungrig så att hon själv måste stoppa in maten i munnen?
    Hur har ni andra gjort?
    Några bra tips?
  2. 1
    Äta själv - hur har ni gjort? Har en tjej som gärna äter maten jag lagat men efter ett par tuggor när värsta hungern stillats så är det inte lika intressant att bli matad.
    Om hon får en egen sked sitter hon bara å hackar med den eller kör runt maten över kanten på skålen å ut på bordet. Tar hon till händerna så sitter hon bara å kramar maten mellan fingrarna.
    Om hon får kex så sitter hon å äter det jättebra men när det kommer till mat så vet jag inte hur jag ska få henne att äta själv.

    Ska man låta henne leka med maten å inte alls försöka mata å till slut blir hon så hungrig så att hon själv måste stoppa in maten i munnen?
    Hur har ni andra gjort?
    Några bra tips?
  3. Medlem sedan
    Feb 2010
    #2
    Min tjej äter på bra, jag låter henne äta mest själv med bestick men ifall hon blir lite ointresserad efter ett tag så brukar jag mata henne lite, sedan fortsätter hon att äta igen. När jag matar henne så låter jag alltid henne hålla kvar i besticken. Ytterligare tips är att avbryta måltiden med att ge henne dricka för att bryta "lekmönstret", dvs när hon bara leker med maten istället för att äta. Vad man också kan tänka på är att ge henne den "viktigaste" maten först så att hon i alla fall först får i sig den, om hon sedan inte äter resten så är det inte lika farligt. Min barnmorska sa också en bra sak: ifall hon får mjölk till maten ge inte den så mycket i början på måltiden för då kan hon lätt bli mätt på mjölken istället för maten. Jag brukar därför mest ge vatten men även mjölk lite då och då och då mest i slutet av måltiderna.
  4. 2
    Min tjej äter på bra, jag låter henne äta mest själv med bestick men ifall hon blir lite ointresserad efter ett tag så brukar jag mata henne lite, sedan fortsätter hon att äta igen. När jag matar henne så låter jag alltid henne hålla kvar i besticken. Ytterligare tips är att avbryta måltiden med att ge henne dricka för att bryta "lekmönstret", dvs när hon bara leker med maten istället för att äta. Vad man också kan tänka på är att ge henne den "viktigaste" maten först så att hon i alla fall först får i sig den, om hon sedan inte äter resten så är det inte lika farligt. Min barnmorska sa också en bra sak: ifall hon får mjölk till maten ge inte den så mycket i början på måltiden för då kan hon lätt bli mätt på mjölken istället för maten. Jag brukar därför mest ge vatten men även mjölk lite då och då och då mest i slutet av måltiderna.

Liknande trådar

  1. Sonen har gjort sig en macka själv...
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 18:49
  2. Nu har jag gjort nâgot jag aldrig gjort
    By -svea- in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 20:47
  3. Smycken som jag gjort själv!
    By Lille Skutt in forum Känsliga snack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 19:17
  4. men om man gjort det själv då?
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 15:49
  5. I VAD förvarar ni sillen ni själv gjort?
    By Ella med killarna in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 11:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar