Kortväxt?
_1106 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2011
    #1

    Kortväxt?

    Kan man redan nu ana att ens lilla knyte blir en kortis? Sonen var på 2-månaderskollen 56,5 cm, dvs 7,5 cm längre än vid födseln. Det känns som att alla andra bebisar växt mycket mer än så. Är lite nojig eftersom jag själv är så himla kort...
  2. 1
    Kortväxt? Kan man redan nu ana att ens lilla knyte blir en kortis? Sonen var på 2-månaderskollen 56,5 cm, dvs 7,5 cm längre än vid födseln. Det känns som att alla andra bebisar växt mycket mer än så. Är lite nojig eftersom jag själv är så himla kort...
  3. Medlem sedan
    Jul 2007
    #2
    Min dotter var likadant, liten både till vikt som längd sett. Men hon är en tjej på 1 m nu, 3,5 år gammal så de kommer igen! Tror inte du behöver oroa dig.
  4. 2
    Min dotter var likadant, liten både till vikt som längd sett. Men hon är en tjej på 1 m nu, 3,5 år gammal så de kommer igen! Tror inte du behöver oroa dig.
  5. Medlem sedan
    Feb 2003
    #3
    Om det inte är "sjukligt" kort tror jag inte man kan se det redan nu. De brukar jämföra mammans och pappans längd och på något sätt kolla hur långt barnet kommer bli ungefär. De vill bara att de följer sin egen kurva sen om du är kort så beroende på hur lång pappan är så är ju risken att barnet blir kort också, det är normalt. Min son, 2,5år reagerade de på först när han avvek från sin kurva. Då blev det extrakoll och provtagningar men det var bara en tillfällig dip och nu har han hoppat upp på sin kurva igen. Liten är han men det är jag och hans pappa också
  6. 3
    Om det inte är "sjukligt" kort tror jag inte man kan se det redan nu. De brukar jämföra mammans och pappans längd och på något sätt kolla hur långt barnet kommer bli ungefär. De vill bara att de följer sin egen kurva sen om du är kort så beroende på hur lång pappan är så är ju risken att barnet blir kort också, det är normalt. Min son, 2,5år reagerade de på först när han avvek från sin kurva. Då blev det extrakoll och provtagningar men det var bara en tillfällig dip och nu har han hoppat upp på sin kurva igen. Liten är han men det är jag och hans pappa också
  7. Medlem sedan
    Jan 2011
    #4
    Tack för era kloka svar! Vet att jag är överdrivet orolig, men man måste ju alltid noja över något... Pappan är normallång, så det borde inte vara kört . Och dessutom, det är ju egentligen inget fel med att vara lite kort!
  8. 4
    Tack för era kloka svar! Vet att jag är överdrivet orolig, men man måste ju alltid noja över något... Pappan är normallång, så det borde inte vara kört . Och dessutom, det är ju egentligen inget fel med att vara lite kort!
  9. Medlem sedan
    Feb 2011
    #5
    Jag har för mig att den längd barnen har när de är 2 år gamla, multiplicerat med 2 är den längd de får som vuxen. Vet inte om det stämmer och det är nog ingen exakt vetenskap men hur som helst visar det sig inte så tidig som i spädisålder hur lång man blir. Jag tror inte du behöver oroa dig, men det är väl det vi mammor gör bäst
  10. 5
    Jag har för mig att den längd barnen har när de är 2 år gamla, multiplicerat med 2 är den längd de får som vuxen. Vet inte om det stämmer och det är nog ingen exakt vetenskap men hur som helst visar det sig inte så tidig som i spädisålder hur lång man blir. Jag tror inte du behöver oroa dig, men det är väl det vi mammor gör bäst

Liknande trådar

  1. Kortväxt?
    By tiamia in forum Tonåringar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 09:05
  2. kortväxt 96:a
    By Maria in forum _96 Alla barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 09:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar