ny viktig remiss
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Medlem sedan
    Nov 2010
    #1

    ny viktig remiss

    Se hit alla lässugna! Sista oktober ska Sveriges Makalösa Föräldrar svara på remissen och SOU-utredningen Fortsatt föräldrar - om ansvar, ekonomi och samarbete för barnens skull. Vi vill förstås gärna att våra medlemmar ska få komma med kommentarer, i den remiss vi sitter och författar. Läs hela SOUn härwww.regeringen.se/content/1/c6/17/03/32/7b177.... Svar senast 14 oktober.

    Remissen är oerhört viktig, bl.a. vill man genomföra tidsbegränsat barnbidrag. Var med och påverka!
  2. 1
    ny viktig remiss Se hit alla lässugna! Sista oktober ska Sveriges Makalösa Föräldrar svara på remissen och SOU-utredningen Fortsatt föräldrar - om ansvar, ekonomi och samarbete för barnens skull. Vi vill förstås gärna att våra medlemmar ska få komma med kommentarer, i den remiss vi sitter och författar. Läs hela SOUn härwww.regeringen.se/content/1/c6/17/03/32/7b177.... Svar senast 14 oktober.

    Remissen är oerhört viktig, bl.a. vill man genomföra tidsbegränsat barnbidrag. Var med och påverka!
  3. Seriöst...
    #2
    Sidan finns inte.
  4. 2
    Sidan finns inte.
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #3
    Det var inte en hel länk hon skickade med
  6. 3
    Det var inte en hel länk hon skickade med
  7. Medlem sedan
    Mar 2010
    #4
    Nu har jag sökt runt på www.referingen.se samt också googlat runt men hittar inhenting. Kan du ge en liiite bättre länk? eller annan info? Snälla. Låter jätteintressant.
  8. 4
    Nu har jag sökt runt på www.referingen.se samt också googlat runt men hittar inhenting. Kan du ge en liiite bättre länk? eller annan info? Snälla. Låter jätteintressant.
  9. Medlem sedan
    Jun 2001
    #5
  10. Medlem sedan
    Jan 2000
    #6
    ...772 sidor...återkommer med kommentarer om en vecka eller så..
  11. 6
    ...772 sidor...återkommer med kommentarer om en vecka eller så..
  12. Medlem sedan
    Jan 2000
    #7
    ..ok..lite kommentarer efter att ha läst sammanfattningen..

    "Regelverken för de familjeekonomiska stöden bör därför
    anpassas i förhållande till dagens familjebildning och barns boendemönster"

    bra..det behövs att reglerna följer verkligheten..

    "Det finns ett stort behov av stödjande insatser från samhällets sida i
    frågor som rör underhåll till barn. Utredningen anser att det bör
    inrättas en instans som bistår föräldrar med råd och stöd för att i
    större utsträckning komma överens om avtal om underhållsbidrag i
    stället för att reglera underhåll via underhållsstöd. Regeringen har
    tidigare uttalat sin avsikt att tillsätta en utredning i denna fråga.
    Utredningen anser att det finns flera faktorer som talar för att Försäkringskassan
    skulle få ett sådant ansvar."

    Ja det är bäst för alla om föräldrarna kan komma överens..

    "Utredningen föreslår därför att
    umgängesavdraget avskaffas. Inom reglerna för underhållsstöd
    finns alltjämt möjligheten att beakta kostnader för umgänge genom
    s.k. nettoberäkning av underhållsstödets och återbetalningsskyldighetens
    storlek."

    Ska bli intressant hur de ska lösa detta...

    "För att bidra till en bättre helhetssyn på barnets situation och för
    att även ekonomiska frågor ska diskuteras utifrån vad som kan anses
    vara bäst för barnet, föreslås de samarbetssamtal om vårdnad,
    boende och umgänge som oftast sker i familjerättens regi, även behandla
    ekonomiska frågor om barnet. Samarbetssamtal bör erbjudas
    gifta föräldrar i samband med ansökan om äktenskapsskillnad.
    För samboföräldrar och föräldrar som aldrig har levt ihop bör
    erbjudande om samarbetssamtal ske genom utökade informationsinsatser
    från stat och kommun. Ett utbildningsmaterial bör tas
    fram för kompetensutveckling av berörd personal."

    Bra tycker jag..idag skiljer sig folk o sepererar utan att de har en aning om hur alla frågor ang barnen ska lösas..de flyttar i sär o är inte överens om någonting alls..o tror att båda har rätt när det gäller boende..umgänge..ekonomi mm...o sen är kriget igång..

    "Forskning visar att osämja, konflikter och dålig kommunikation
    mellan föräldrarna är en stark riskfaktor för ogynnsam social och
    känslomässig utveckling hos barn. Detta gäller oberoende av i vilken
    omfattning barnet bor hos respektive förälder."

    Tänk att det har krävts forskning...logiken räckte tydligen inte som bevis..

    Sen ser det ut som om A.No.Nym kan få rätt i framtiden..alltså hon har inte rätt nu med sitt påstående att det är norm nu med växelvis boende..men det kan bli det..

    "Sammantaget tyder utvecklingen på att det växelvisa boendet för
    barn kan komma att bli alltmer normativt för särlevande föräldrar i
    framtiden."

    Jag hittar inget om "tidsbegränsat barnbidrag"??...
  13. 7
    ..ok..lite kommentarer efter att ha läst sammanfattningen..

    "Regelverken för de familjeekonomiska stöden bör därför
    anpassas i förhållande till dagens familjebildning och barns boendemönster"

    bra..det behövs att reglerna följer verkligheten..

    "Det finns ett stort behov av stödjande insatser från samhällets sida i
    frågor som rör underhåll till barn. Utredningen anser att det bör
    inrättas en instans som bistår föräldrar med råd och stöd för att i
    större utsträckning komma överens om avtal om underhållsbidrag i
    stället för att reglera underhåll via underhållsstöd. Regeringen har
    tidigare uttalat sin avsikt att tillsätta en utredning i denna fråga.
    Utredningen anser att det finns flera faktorer som talar för att Försäkringskassan
    skulle få ett sådant ansvar."

    Ja det är bäst för alla om föräldrarna kan komma överens..

    "Utredningen föreslår därför att
    umgängesavdraget avskaffas. Inom reglerna för underhållsstöd
    finns alltjämt möjligheten att beakta kostnader för umgänge genom
    s.k. nettoberäkning av underhållsstödets och återbetalningsskyldighetens
    storlek."

    Ska bli intressant hur de ska lösa detta...

    "För att bidra till en bättre helhetssyn på barnets situation och för
    att även ekonomiska frågor ska diskuteras utifrån vad som kan anses
    vara bäst för barnet, föreslås de samarbetssamtal om vårdnad,
    boende och umgänge som oftast sker i familjerättens regi, även behandla
    ekonomiska frågor om barnet. Samarbetssamtal bör erbjudas
    gifta föräldrar i samband med ansökan om äktenskapsskillnad.
    För samboföräldrar och föräldrar som aldrig har levt ihop bör
    erbjudande om samarbetssamtal ske genom utökade informationsinsatser
    från stat och kommun. Ett utbildningsmaterial bör tas
    fram för kompetensutveckling av berörd personal."

    Bra tycker jag..idag skiljer sig folk o sepererar utan att de har en aning om hur alla frågor ang barnen ska lösas..de flyttar i sär o är inte överens om någonting alls..o tror att båda har rätt när det gäller boende..umgänge..ekonomi mm...o sen är kriget igång..

    "Forskning visar att osämja, konflikter och dålig kommunikation
    mellan föräldrarna är en stark riskfaktor för ogynnsam social och
    känslomässig utveckling hos barn. Detta gäller oberoende av i vilken
    omfattning barnet bor hos respektive förälder."

    Tänk att det har krävts forskning...logiken räckte tydligen inte som bevis..

    Sen ser det ut som om A.No.Nym kan få rätt i framtiden..alltså hon har inte rätt nu med sitt påstående att det är norm nu med växelvis boende..men det kan bli det..

    "Sammantaget tyder utvecklingen på att det växelvisa boendet för
    barn kan komma att bli alltmer normativt för särlevande föräldrar i
    framtiden."

    Jag hittar inget om "tidsbegränsat barnbidrag"??...
  14. Anonym
    #8
    ok......och vad händer då om barnen, som mina barn, har en förälder med funktionshinder som gör vederbörande direkt olämplig som vårdnadshavare? Ska det ändå vara nrmen med växelvis boende som gäller? Då skulle mina barn gå under.
  15. 8
    ok......och vad händer då om barnen, som mina barn, har en förälder med funktionshinder som gör vederbörande direkt olämplig som vårdnadshavare? Ska det ändå vara nrmen med växelvis boende som gäller? Då skulle mina barn gå under.
  16. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Absolut inte. En norm är aldrig en lag. Det kommer, tyvärr, alltid att finnas föräldrar som inte lämpliga att ansvara för sina barn och då ska de heller inte göra det.
  17. 9
    Absolut inte. En norm är aldrig en lag. Det kommer, tyvärr, alltid att finnas föräldrar som inte lämpliga att ansvara för sina barn och då ska de heller inte göra det.
  18. Medlem sedan
    Nov 2002
    #10
    Fast är inte barnbidraget redan nu tidsbegränsat?
  19. 10
    Fast är inte barnbidraget redan nu tidsbegränsat?
  20. Medlem sedan
    Mar 2010
    #11
    Jo t.o.m. 16 år och/eller åk9. (Sen heter det något annat)
  21. 11
    Jo t.o.m. 16 år och/eller åk9. (Sen heter det något annat)
  22. Medlem sedan
    Mar 2010
    #12
    Fast det är klart oroande ändå eftersom varannan vecka var noorm i några år men mildrades någon gång i början av 2000talet. Anledningen till ändringen var att samtliga partier tyckte det fungerade så dåligt och att barn for så illa. Tyvärr följer ju många domare en norm för att slippa få kritik och slippa sätta sig in i problematiken. Vårdnads och umgängesmål är inte precis högstatusmål inom domstolarna.
  23. 12
    Fast det är klart oroande ändå eftersom varannan vecka var noorm i några år men mildrades någon gång i början av 2000talet. Anledningen till ändringen var att samtliga partier tyckte det fungerade så dåligt och att barn for så illa. Tyvärr följer ju många domare en norm för att slippa få kritik och slippa sätta sig in i problematiken. Vårdnads och umgängesmål är inte precis högstatusmål inom domstolarna.
  24. Medlem sedan
    Nov 2002
    #13
    Precis, redan nu tidsbegränsat.
  25. 13
    Precis, redan nu tidsbegränsat.
  26. Medlem sedan
    May 2005
    #14
    Det håller jag med dig om. Tyvärr handlar väl det här i viss utsträckning om rättvisetänk mellan mammor och pappor, något jag ju inte har så mycket till övers för. Barn är inga godispåsar, som jag brukar säga.

    Helt ärligt är jag inte så säker på att ensamförälderlobbyisterna är till nytta för barnen alla gånger när de driver frågor åt sådana håll. Att vara ensamförälder har jag lite svårt att se som norm eftersom det är ett stor ansvar, en praktisk utmaning, är sårbart på många sätt, barn har behov av båda föräldrarna om de finns i livet och är vettiga, det är svårt att försörja sig ensam och så.

    Att däremot en domstol skulle döma till vv om ena föräldern är direkt olämplig tror jag inte att vi kommer att få se. Där går gränsen absolut.
  27. 14
    Det håller jag med dig om. Tyvärr handlar väl det här i viss utsträckning om rättvisetänk mellan mammor och pappor, något jag ju inte har så mycket till övers för. Barn är inga godispåsar, som jag brukar säga.

    Helt ärligt är jag inte så säker på att ensamförälderlobbyisterna är till nytta för barnen alla gånger när de driver frågor åt sådana håll. Att vara ensamförälder har jag lite svårt att se som norm eftersom det är ett stor ansvar, en praktisk utmaning, är sårbart på många sätt, barn har behov av båda föräldrarna om de finns i livet och är vettiga, det är svårt att försörja sig ensam och så.

    Att däremot en domstol skulle döma till vv om ena föräldern är direkt olämplig tror jag inte att vi kommer att få se. Där går gränsen absolut.
  28. Medlem sedan
    Jan 2000
    #15
    ..man får väl se från fall till fall..vv går kanske inte men någon annan sorts umgänge kanske går o det går kanske att föräldern får vara med om beslut som rör barnen..

    alla funktionshindrade föräldrar är ju inte alltid olämpliga föräldrar..
  29. 15
    ..man får väl se från fall till fall..vv går kanske inte men någon annan sorts umgänge kanske går o det går kanske att föräldern får vara med om beslut som rör barnen..

    alla funktionshindrade föräldrar är ju inte alltid olämpliga föräldrar..
  30. Anonym
    #16
    Jag kan lova att en psykopat är direkt olämplig!!!!!!! Men hur ser rätten att en psykopat är en psykopat? En av deras kännetecken är ju att vara riktigt charmiga utåt. Det är när hemmets dörrar stängs som den rätta personen kommer fram, men den är det bara familjen som ser och vi är jäviga eller för unga för att bli trodda. Ensam vårdnad skulle för mig vara en dröm, det kan jag lova, hellre enormt ansvar och ont om pengar än den mardröm barnen och jag nu har.
  31. 16
    Jag kan lova att en psykopat är direkt olämplig!!!!!!! Men hur ser rätten att en psykopat är en psykopat? En av deras kännetecken är ju att vara riktigt charmiga utåt. Det är när hemmets dörrar stängs som den rätta personen kommer fram, men den är det bara familjen som ser och vi är jäviga eller för unga för att bli trodda. Ensam vårdnad skulle för mig vara en dröm, det kan jag lova, hellre enormt ansvar och ont om pengar än den mardröm barnen och jag nu har.
  32. Medlem sedan
    Jan 2000
    #17
    ,,sånt är alltid svårt när det gäller vad som sker inom hemmets 4 väggar..och det handlar också om vilken sorts rättssamhälle vill vi ha..jag vill inte ha ett rättssamhälle där människor kan bli av med vårdnad o boende enbart pga någons ord..då skulle massor av kvinnor också bli av med vårdnaden då endast trovärdigheten skulle vara beviset på vem som är lämpligst som förälder..och både män o kvinnor kan vara väldigt trovärdiga när de ljuger..

    ..jag skulle rekommendera att samla bevis..spela in samtal o möten..spar alla mail o sms..skriv upp allt som händer med datum..kontakta advokat o fråga vad som krävs för ensam vårdnad..o även ang umgänge med övervakning (om du anser att det krävs för barnens säkerhet)..
  33. 17
    ,,sånt är alltid svårt när det gäller vad som sker inom hemmets 4 väggar..och det handlar också om vilken sorts rättssamhälle vill vi ha..jag vill inte ha ett rättssamhälle där människor kan bli av med vårdnad o boende enbart pga någons ord..då skulle massor av kvinnor också bli av med vårdnaden då endast trovärdigheten skulle vara beviset på vem som är lämpligst som förälder..och både män o kvinnor kan vara väldigt trovärdiga när de ljuger..

    ..jag skulle rekommendera att samla bevis..spela in samtal o möten..spar alla mail o sms..skriv upp allt som händer med datum..kontakta advokat o fråga vad som krävs för ensam vårdnad..o även ang umgänge med övervakning (om du anser att det krävs för barnens säkerhet)..
  34. Medlem sedan
    Mar 2010
    #18
    Jag vet inte om jag kanske håller med dig men tyvärr är ju väldigt svårt att avgöra när en förälder är direkt olämplig. Det är ju frågan om subjektiva bedömningar.

    Jag vet inte om du kallar mig för ensamförälderlobbyist men jag skulle snarare vilja formulera det som att ensamföräldrar helt klart behöver avlastning och hjälp för att orka med sitt föräldra ansvar. Att det finns praktiska och ekonomiska svårigheter att vara ensamförälder beror ju på lagar, regler och praxis som vi faktiskt kan och borde ändra på. Att barn bara har en uppsättning normer och en enhetlig värdegrund under uppväxten tycker jag bara är en fördel. Kännedom om olika normer och värderingar bör dom skaffa sig när dom blir äldre.

    (Så tror jag det i praktiken är i många fall också. Mamman är huvudförälder och pappan avlastar som helgförälder + lite när det behövs. Och alla kan vara väldigt nöjda med lölsningen)
  35. 18
    Jag vet inte om jag kanske håller med dig men tyvärr är ju väldigt svårt att avgöra när en förälder är direkt olämplig. Det är ju frågan om subjektiva bedömningar.

    Jag vet inte om du kallar mig för ensamförälderlobbyist men jag skulle snarare vilja formulera det som att ensamföräldrar helt klart behöver avlastning och hjälp för att orka med sitt föräldra ansvar. Att det finns praktiska och ekonomiska svårigheter att vara ensamförälder beror ju på lagar, regler och praxis som vi faktiskt kan och borde ändra på. Att barn bara har en uppsättning normer och en enhetlig värdegrund under uppväxten tycker jag bara är en fördel. Kännedom om olika normer och värderingar bör dom skaffa sig när dom blir äldre.

    (Så tror jag det i praktiken är i många fall också. Mamman är huvudförälder och pappan avlastar som helgförälder + lite när det behövs. Och alla kan vara väldigt nöjda med lölsningen)
  36. Medlem sedan
    Mar 2010
    #19
    Men hur ser rätten att en psykopat är en psykopat?
    Det gär dom inte. Det är jättesvårt!
  37. 19
    Men hur ser rätten att en psykopat är en psykopat?
    Det gär dom inte. Det är jättesvårt!
  38. Medlem sedan
    May 2005
    #20
    Nej, det är inte dig jag kallar för "ensamförälderlobbyist".

    Nu är ju verkligheten sådan som den är för att klara försörjning, det praktiska etc. Det jag menar är att jag inte tycker att det är någon bra idé att välja ett ensamt föräldraskap i första hand med tanke på alla de utmaningar det innebär. Och varför ska ensamföräldrar få exempelvis ekonomiska fördelar från skattemedel? Jag må vara lite gammaldags då, men dagens attityd att det bara är att skaffa barn och att det ordnar sig funkar inte, så jag vill gärna att folk börjar tänka sig för vad ansvaret faktiskt innebär samt inse att det är _deras_ ansvar, inte andras.

    Vilka regler tycker du att vi ska ändra på? Några exempel vore intressant att diskutera.
  39. 20
    Nej, det är inte dig jag kallar för "ensamförälderlobbyist".

    Nu är ju verkligheten sådan som den är för att klara försörjning, det praktiska etc. Det jag menar är att jag inte tycker att det är någon bra idé att välja ett ensamt föräldraskap i första hand med tanke på alla de utmaningar det innebär. Och varför ska ensamföräldrar få exempelvis ekonomiska fördelar från skattemedel? Jag må vara lite gammaldags då, men dagens attityd att det bara är att skaffa barn och att det ordnar sig funkar inte, så jag vill gärna att folk börjar tänka sig för vad ansvaret faktiskt innebär samt inse att det är _deras_ ansvar, inte andras.

    Vilka regler tycker du att vi ska ändra på? Några exempel vore intressant att diskutera.
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. ny viktig remiss
    By SophiaLovgren in forum Ensamförälder
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 20:46
  2. Remiss
    By SophiaLovgren in forum Ensamförälder
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 14:07
  3. remiss
    By amaria8 in forum _1109 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 14:20
  4. Remiss mammografi
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 09:16
  5. remiss hematologen...
    By norali in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 19:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar