Hål i öronen på bebisar?
Många barn
  1. Anonym (mamma)
    #1

    Hål i öronen på bebisar?

    Jag har sen tidigare två pojkar och nu fick jag en liten tös. min man är inte från Sverige så hans familj har undrat nu om när vi ska ta hål i dotterns öron, jag har aldrig tänkt på det innan men nu har frågan uppstått och min man tycker inte att vi ska göra det han känner att det vore hemsk för bebisen att ta hål i öronen på de när de är så små (dottern är snart 1mån gammal). Med pojkarna var det omskärning som de tyckte att vi skulle göra men där sa vi också stort nej och det blev ingen omskärning till någon av pojkarna. Men nu är det tösens tur där de frågar om hål i öronen, jag måste erkänna att det skulle kanske se gulligt ut på henne med örhänge, men jag känner mig så osäker ifall det är värt att göra det eller kanske vore det bättre att vänta tills hon blir stor och själv vilja ha det. Hur brukar ni göra?

    Alltså de tjatar inte men bara frågar och eftersom vi har så olika bakgrunder så det är intressant för mig att se hur de gjorde med sina barn när barnen var små och hur vi brukar göra här i Sverige

    Jag har sett många tjejer som är inte så stora med fina örhänge, men ska man verkligen göra det till så små barn?
  2. 1
    Hål i öronen på bebisar? Jag har sen tidigare två pojkar och nu fick jag en liten tös. min man är inte från Sverige så hans familj har undrat nu om när vi ska ta hål i dotterns öron, jag har aldrig tänkt på det innan men nu har frågan uppstått och min man tycker inte att vi ska göra det han känner att det vore hemsk för bebisen att ta hål i öronen på de när de är så små (dottern är snart 1mån gammal). Med pojkarna var det omskärning som de tyckte att vi skulle göra men där sa vi också stort nej och det blev ingen omskärning till någon av pojkarna. Men nu är det tösens tur där de frågar om hål i öronen, jag måste erkänna att det skulle kanske se gulligt ut på henne med örhänge, men jag känner mig så osäker ifall det är värt att göra det eller kanske vore det bättre att vänta tills hon blir stor och själv vilja ha det. Hur brukar ni göra?

    Alltså de tjatar inte men bara frågar och eftersom vi har så olika bakgrunder så det är intressant för mig att se hur de gjorde med sina barn när barnen var små och hur vi brukar göra här i Sverige

    Jag har sett många tjejer som är inte så stora med fina örhänge, men ska man verkligen göra det till så små barn?
  3. Anonym
    #2
    Jag skulle aldrig göra det på ett litet barn, det ska de själva få bestämma! Tycker jag
  4. 2
    Jag skulle aldrig göra det på ett litet barn, det ska de själva få bestämma! Tycker jag
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3
    Barnen har inte fått göra hål i öronen innan de själv kan ta hand om hålen själva. Var mycket tjat från äldsta innan hon fick göra hål.

    Jag väntade därför att när jag tog hål i mina örsnibbar, så fick jag allergi.
  6. 3
    Barnen har inte fått göra hål i öronen innan de själv kan ta hand om hålen själva. Var mycket tjat från äldsta innan hon fick göra hål.

    Jag väntade därför att när jag tog hål i mina örsnibbar, så fick jag allergi.
  7. Medlem sedan
    Apr 2007
    #4

    Nej!.. helt absurt..

    .. enligt min personliga uppfattning..

    Barnet ska kunna få välja själv om detta är något hon vill ha.. och ja, det är väl rätt sannoligt att hon vill ha när hon blir äldre.. men det är något hon ska kunna välja själv.
    Så små barn har ingen som helst nytta av det..

    Min dotter fick göra det just före skolavslutningen åk 1. Då hade hon tjatat länge och många av hennes kompisar hade gjort.. så då gav jag med mig
    Tessan med 3
    Pojke-01
    Flicka-03
    Flicka -10
  8. 4
    Nej!.. helt absurt.. .. enligt min personliga uppfattning..

    Barnet ska kunna få välja själv om detta är något hon vill ha.. och ja, det är väl rätt sannoligt att hon vill ha när hon blir äldre.. men det är något hon ska kunna välja själv.
    Så små barn har ingen som helst nytta av det..

    Min dotter fick göra det just före skolavslutningen åk 1. Då hade hon tjatat länge och många av hennes kompisar hade gjort.. så då gav jag med mig
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5
    Nope, men jag vet att äldsta var ENDA flickan på avdelningen på dagis som inte hade hål i öronen... Ingen av döttrarna har hål i öronen och jag har i ensam diktatorstil beslutat att ingen tar hål i öronen (eller någon annan stans på kroppen heller!!!) före man är 14 MINST! Av den enkla anledningen att vi har massor av människor i släkten med mer eller mindre nickelallergi.
  10. 5
    Nope, men jag vet att äldsta var ENDA flickan på avdelningen på dagis som inte hade hål i öronen... Ingen av döttrarna har hål i öronen och jag har i ensam diktatorstil beslutat att ingen tar hål i öronen (eller någon annan stans på kroppen heller!!!) före man är 14 MINST! Av den enkla anledningen att vi har massor av människor i släkten med mer eller mindre nickelallergi.
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6
    Skulle jag aldrig göra!!
    Men jag vet ju att de gör så i andra kulturer.
    Många frisörer tar inte hål på barn och det tycker jag är bra att vissa har en sån policy.
  12. 6
    Skulle jag aldrig göra!!
    Men jag vet ju att de gör så i andra kulturer.
    Många frisörer tar inte hål på barn och det tycker jag är bra att vissa har en sån policy.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    Jag har inte gjort det - men vet att det är vanligt hos en del invandrargrupper. Tänker att man nog ska vara försiktig med allergier och exem och sånt.
  14. 7
    Jag har inte gjort det - men vet att det är vanligt hos en del invandrargrupper. Tänker att man nog ska vara försiktig med allergier och exem och sånt.
  15. Anonym
    #8
    stort tack till alla, ja, här lutar det nu också åt att inte tar hål i öronen på flickan nu, vi får väl vänta tills hon är redo för det svärföräldrar är ju födda o uppvuxna i ett annat land så kulturkrock blir det men de är så förstående och försöker verkligen förstå den svenska kulturen, vilket inte alls är lätt för de, men oftast brukar de säga "gör det som ni känner för är rätt", vilket är så skönt att man inte behöver försvara sin åsikt med de.
  16. 8
    stort tack till alla, ja, här lutar det nu också åt att inte tar hål i öronen på flickan nu, vi får väl vänta tills hon är redo för det svärföräldrar är ju födda o uppvuxna i ett annat land så kulturkrock blir det men de är så förstående och försöker verkligen förstå den svenska kulturen, vilket inte alls är lätt för de, men oftast brukar de säga "gör det som ni känner för är rätt", vilket är så skönt att man inte behöver försvara sin åsikt med de.
  17. Liz*
    #9
    Var och en gör som den vill, vi satte örhängen på stora flickan när hon var tre år och på lilla dottern när hon var fyra månader. Det är mycket lättare att göra hål i öronen på babysar, man bara sticker örhänget igenom örat och det brukar inte blir infekterat alls då babyn inte rör sina öron som ett större barn gör.

    Det spelar inte alls nån roll om du gör det nu, senare eller aldrig, det är inget viktigt och inget att ojja sig över.
  18. 9
    Var och en gör som den vill, vi satte örhängen på stora flickan när hon var tre år och på lilla dottern när hon var fyra månader. Det är mycket lättare att göra hål i öronen på babysar, man bara sticker örhänget igenom örat och det brukar inte blir infekterat alls då babyn inte rör sina öron som ett större barn gör.

    Det spelar inte alls nån roll om du gör det nu, senare eller aldrig, det är inget viktigt och inget att ojja sig över.
  19. Liz*
    #10
    Man får endast bära guldörhängen för att undvika allergier.
  20. 10
    Man får endast bära guldörhängen för att undvika allergier.
  21. Liz*
    #11
    I Spanien sätter barnmorskan på vårdcentralen örhängen på flickorna
  22. 11
    I Spanien sätter barnmorskan på vårdcentralen örhängen på flickorna
  23. Liz*
    #12
    Vad sjåpiga ni är!
  24. 12
    Vad sjåpiga ni är!
  25. Medlem sedan
    Mar 2002
    #13
    Vilka bra svärföräldrar du verkar ha, som verkar acceptera eran åsikt, fast de tycker att det är "konstigt".
  26. 13
    Vilka bra svärföräldrar du verkar ha, som verkar acceptera eran åsikt, fast de tycker att det är "konstigt".
  27. Anonym
    #14
    Jodå, jag är verkligen tacksam att ha de som svärföräldrar , de liksom glider med i hur vi vill ha det och visst tycker de att många saker är "konstiga" att vi inte gör de såsom omskärning, dop eller hål i öronen men det är så härligt att de accepterar hur vi än vill göra och aldrig har de sagt att det måste vara på ett visst sätt. En sådan svärmor vill jag vara när mina barn blir stora och gifter sig
  28. 14
    Jodå, jag är verkligen tacksam att ha de som svärföräldrar , de liksom glider med i hur vi vill ha det och visst tycker de att många saker är "konstiga" att vi inte gör de såsom omskärning, dop eller hål i öronen men det är så härligt att de accepterar hur vi än vill göra och aldrig har de sagt att det måste vara på ett visst sätt. En sådan svärmor vill jag vara när mina barn blir stora och gifter sig
  29. Medlem sedan
    Mar 2008
    #15
    Äsch, gör som ni vill :-) jag gjorde inte hål tidigt själv men är nickelallergisk ändå....jag vet att i sverige är det väldigt fult liksom, att ta hål tidigt. Men vad tusan, jag tycker inte det gör något Gör som du vill!
  30. 15
    Äsch, gör som ni vill :-) jag gjorde inte hål tidigt själv men är nickelallergisk ändå....jag vet att i sverige är det väldigt fult liksom, att ta hål tidigt. Men vad tusan, jag tycker inte det gör något Gör som du vill!
  31. Medlem sedan
    Jun 2008
    #16
    Jag skulle inte tycka att det var så himmla gulligt då barnet får var och nickel allergi i öronn pga att vuxna tycker detär gulligt med hål i öronen. Ett stort och säkert NEJ från mig i alla fall.
  32. 16
    Jag skulle inte tycka att det var så himmla gulligt då barnet får var och nickel allergi i öronn pga att vuxna tycker detär gulligt med hål i öronen. Ett stort och säkert NEJ från mig i alla fall.
  33. Medlem sedan
    Aug 2007
    #17
    Det där avgör ni ju själva. Vi har låtit våra fem döttrar välja själva när det är dags och de vill göra det. De äldsta döttrarna (17 och 19) gjorde det vid 6 respektive 7 års ålder. Näst yngsta dottern som fyllde 4 i februari gjorde hål i öronen i januari på egen begäran. Hon log från öra till öra hela tiden

    8-åringen har inte velat/vågat göra hål så vi avvaktar så får vi se om hon ändrar sig eller inte.

    Yngsta dottern är 2 om några veckor men även där väntar vi tills hon själv kan uttrycka en önskan om att ha hål i öronen eller ej.
  34. 17
    Det där avgör ni ju själva. Vi har låtit våra fem döttrar välja själva när det är dags och de vill göra det. De äldsta döttrarna (17 och 19) gjorde det vid 6 respektive 7 års ålder. Näst yngsta dottern som fyllde 4 i februari gjorde hål i öronen i januari på egen begäran. Hon log från öra till öra hela tiden

    8-åringen har inte velat/vågat göra hål så vi avvaktar så får vi se om hon ändrar sig eller inte.

    Yngsta dottern är 2 om några veckor men även där väntar vi tills hon själv kan uttrycka en önskan om att ha hål i öronen eller ej.
  35. Anonym
    #18
    Vansinne att ta hål i öronen på en bebis!!!!!
    Finns ingen som helst anledning. Dessutom gör det ju jävligt ont! Nä, det är snudd på barnmisshandel
  36. 18
    Vansinne att ta hål i öronen på en bebis!!!!!
    Finns ingen som helst anledning. Dessutom gör det ju jävligt ont! Nä, det är snudd på barnmisshandel
  37. Medlem sedan
    Dec 2002
    #19
    Alltså, vi har allergier och kontakteksem i familjen så hål i öronen har inte lågstadietjejen fått heller. Och jag skulle aldrig göra hål på en bebis- kanske är roligare om tjejen får fråga själv och sen få ja?
  38. 19
    Alltså, vi har allergier och kontakteksem i familjen så hål i öronen har inte lågstadietjejen fått heller. Och jag skulle aldrig göra hål på en bebis- kanske är roligare om tjejen får fråga själv och sen få ja?
  39. Liz*
    #20
    Guldörhängen brukar fungera även för den mest allergiska.
  40. 20
    Guldörhängen brukar fungera även för den mest allergiska.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. bebisar det var bebisar i cykel
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 17:41
  2. Våra bebisar är inte bebisar längre!
    By mammaS m F-06 & K-08 in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 21:57
  3. 7+1+3=11 hål i öronen....
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 14:51
  4. Hål i öronen
    By Loppan in forum Stora barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 08:45
  5. Hål i öronen
    By Loppan in forum Barnsjukdomar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 14:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar