Talpedagog.
_0901 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2007
    #1

    Talpedagog.

    När jag lämnade barnen på förskolan i veckan så pratade en av fröknarna med mig om att de skulle få tillgång till en talpedagog. Hon undrade om vi skulle ha något emot att låta henne träffa Lukas, då hon upplever att han ofta inte blir förstådd, främst av de andra barnen och att han då blir frustrerad när de inte förstår vad han säger.

    Självklart har jag inget emot det. Det är bara bra om han kan få hjälp med att utveckla sitt tal, tycker jag. Inte för att jag är orolig för honom, att han skulle ha något talfel eller dylikt (och det poängterade även hans fröken att hon absolut inte var heller), men han har ju snöat in sig lite på några få bokstäver vilket gör det svårt för andra att lista ut vad han vill ha sagt. (Nå, i ärlighetens namn så gissar inte jag heller rätt alltid).

    "Titta" kan exempelvis betyda både just "titta" och "kissa" och det är ju rätt stor skillnad på vilket han menar.

    Jag sa till förskoleläraren att om de ändå har en talpedagog på besök så kunde ju hon kanske ta sig lite tid med Vanja också (som är fyra år nu) för hon har också lite "problem" med språket. Hon kan inte säga "R", men det beror nog till stor del på att jag inte kan det heller, men hon har även problem med "sch"-ljuden. "Sjö" blir exempelvis "hö" och det vore bra om de kunde träna lite på det med henne.

    Ju tidigare, desto bättre tycker jag (som minns grundskolan med extralektioner med en talpedagog med avsky). :P
    http://rikku.bloggplatsen.se - blogg och bilder!
  2. 1
    Talpedagog. När jag lämnade barnen på förskolan i veckan så pratade en av fröknarna med mig om att de skulle få tillgång till en talpedagog. Hon undrade om vi skulle ha något emot att låta henne träffa Lukas, då hon upplever att han ofta inte blir förstådd, främst av de andra barnen och att han då blir frustrerad när de inte förstår vad han säger.

    Självklart har jag inget emot det. Det är bara bra om han kan få hjälp med att utveckla sitt tal, tycker jag. Inte för att jag är orolig för honom, att han skulle ha något talfel eller dylikt (och det poängterade även hans fröken att hon absolut inte var heller), men han har ju snöat in sig lite på några få bokstäver vilket gör det svårt för andra att lista ut vad han vill ha sagt. (Nå, i ärlighetens namn så gissar inte jag heller rätt alltid).

    "Titta" kan exempelvis betyda både just "titta" och "kissa" och det är ju rätt stor skillnad på vilket han menar.

    Jag sa till förskoleläraren att om de ändå har en talpedagog på besök så kunde ju hon kanske ta sig lite tid med Vanja också (som är fyra år nu) för hon har också lite "problem" med språket. Hon kan inte säga "R", men det beror nog till stor del på att jag inte kan det heller, men hon har även problem med "sch"-ljuden. "Sjö" blir exempelvis "hö" och det vore bra om de kunde träna lite på det med henne.

    Ju tidigare, desto bättre tycker jag (som minns grundskolan med extralektioner med en talpedagog med avsky). :P
  3. Medlem sedan
    Aug 2008
    #2
    talpedagog låter ju bra, själv kunde jag inte säga "R" då jag var liten och fick då i mellanstadiet gå hos en talpedagog. Kommer dock inte ihåg så mycket om själva träffarna, svagt minne av ramsor, men numera kan jag uttala "R" också
  4. 2
    talpedagog låter ju bra, själv kunde jag inte säga "R" då jag var liten och fick då i mellanstadiet gå hos en talpedagog. Kommer dock inte ihåg så mycket om själva träffarna, svagt minne av ramsor, men numera kan jag uttala "R" också
  5. Medlem sedan
    Jul 2004
    #3
    Det kan ju vara lite kul med talpedagog! Jag hade också svårt för R (innan jag började skolan, men även idag känns det som den svåraste bokstaven - den kittlas) och jag är lite orolig ifall barnen får det svårt också. Här i USA kan man ju inte få övat de svenska R-en för de finns inte. Och sonen har R i sitt namn så det vore trist om han inte kunde säga sitt namn på svenska eller hur!
  6. 3
    Det kan ju vara lite kul med talpedagog! Jag hade också svårt för R (innan jag började skolan, men även idag känns det som den svåraste bokstaven - den kittlas) och jag är lite orolig ifall barnen får det svårt också. Här i USA kan man ju inte få övat de svenska R-en för de finns inte. Och sonen har R i sitt namn så det vore trist om han inte kunde säga sitt namn på svenska eller hur!
  7. Medlem sedan
    Apr 2017
    #4
    ....
  8. 4
    ....

Liknande trådar

  1. Talpedagog?
    By sis in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-30, 18:26
  2. Talpedagog
    By lillkillensmamma in forum Autismspektrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 11:30
  3. talpedagog?
    By lillkillensmamma in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 20:29
  4. ang talpedagog
    By CHENOA in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 11:48
  5. Vår talpedagog......
    By nikki73 in forum Downs Syndrom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 23:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar