Gulkroppshormon.
Medelålders 45+
  1. Medlem sedan
    May 2004
    #1

    Gulkroppshormon.

    Jag har fått Provera, alltså gulkroppshormon, som jag skall ta i 3 omgångar. Jag skall ta en tablett om dan i 10 dagar sen ha uppehåll i 20 och under de dagarna skall jag tydligen få en blödning och så skall processen upprepas totalt 3 gånger. Anledningen till att jag får det är att jag tydligen har lite låga halter av hormoner i kroppen, i alla fall inte tillräckligt för att kroppen skall stöta bort slemhinnan. Detta leder till att slemhinnan förtjockas vilket tydligen inte är bra och så att jag skall "kickstartas" igen så att jag förhoppningsvis kommer in i en någorlunda normal cykel igen. Väldigt lite och kort mens plus låga hormonnivåer har jag alltid haft och jag har varit tvungen att få hormonbehandlingar för att kunna få mina barn.

    Jag hade i alla fall inte haft mens på jättelänge när jag plötsligt fick en störtblödning i våras så därför började man kolla mig. Men annars har jag inga som helst bekymmer, förutom att jag inte haft nån vettig mens då. Undrar bara lite om det finns någon här med erfarenhet av den här behandlingen? Har det fungerat att kicka igång er igen? Och hur har ni mått av behandlingen?
  2. 1
    Gulkroppshormon. Jag har fått Provera, alltså gulkroppshormon, som jag skall ta i 3 omgångar. Jag skall ta en tablett om dan i 10 dagar sen ha uppehåll i 20 och under de dagarna skall jag tydligen få en blödning och så skall processen upprepas totalt 3 gånger. Anledningen till att jag får det är att jag tydligen har lite låga halter av hormoner i kroppen, i alla fall inte tillräckligt för att kroppen skall stöta bort slemhinnan. Detta leder till att slemhinnan förtjockas vilket tydligen inte är bra och så att jag skall "kickstartas" igen så att jag förhoppningsvis kommer in i en någorlunda normal cykel igen. Väldigt lite och kort mens plus låga hormonnivåer har jag alltid haft och jag har varit tvungen att få hormonbehandlingar för att kunna få mina barn.

    Jag hade i alla fall inte haft mens på jättelänge när jag plötsligt fick en störtblödning i våras så därför började man kolla mig. Men annars har jag inga som helst bekymmer, förutom att jag inte haft nån vettig mens då. Undrar bara lite om det finns någon här med erfarenhet av den här behandlingen? Har det fungerat att kicka igång er igen? Och hur har ni mått av behandlingen?
  3. Medlem sedan
    Mar 2002
    #2
    Jag har gjort behandlingen av någon annan anledning som jag inte ens kommer ihåg... Det enda jag kommer ihåg var att jag mådde dåligt av gulkroppshormonet. Jag insåg att det var det som ger mig migrän och får mig att må pissigt rent allmänt. Men jag är extremt känslig för hormonsvängningar så alla behöver inte må likadant.
  4. 2
    Jag har gjort behandlingen av någon annan anledning som jag inte ens kommer ihåg... Det enda jag kommer ihåg var att jag mådde dåligt av gulkroppshormonet. Jag insåg att det var det som ger mig migrän och får mig att må pissigt rent allmänt. Men jag är extremt känslig för hormonsvängningar så alla behöver inte må likadant.
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3
    Tackar för ditt svar! Jag har också reagerat på hormon och gjorde så även denna gång, på mig sätter det sig på humöret... Men det har fungerat jättebra såhär långt. Käkade piller i 10 dagar, sen kom en blödning som gjorde skitont ;-) och var väldigt ymnig - men det känns ändå bra, som om det har fungerat. Så nu har jag uppehåll i 20 dagar och sen upprepas proceduren två gånger till med 10 dagar med tabletter och 20 dagar uppehåll. På Apoteket trodde de också att 10 dagar inte var tillräckligt lång tid för att hinna få så många av biverkningarna och det verkar stämma på mig! ;-)
  6. 3
    Tackar för ditt svar! Jag har också reagerat på hormon och gjorde så även denna gång, på mig sätter det sig på humöret... Men det har fungerat jättebra såhär långt. Käkade piller i 10 dagar, sen kom en blödning som gjorde skitont ;-) och var väldigt ymnig - men det känns ändå bra, som om det har fungerat. Så nu har jag uppehåll i 20 dagar och sen upprepas proceduren två gånger till med 10 dagar med tabletter och 20 dagar uppehåll. På Apoteket trodde de också att 10 dagar inte var tillräckligt lång tid för att hinna få så många av biverkningarna och det verkar stämma på mig! ;-)

Liknande trådar

  1. gulkroppshormon?
    By flisan in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 11:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar