Hej!

Jag heter Noomi Riedel och läser Barnkultur vid Centrum för barnkulturforskning på
Stockholms universitet. Under hösten 2011 skriver jag på min kandidatuppsats där jag vill göra en mindre studie om några barn som besöker eller har besökt någon lekterapi under sommaren/hösten 2011. Jag är intresserad av att studera vad barn själva upplever, ger de glädje och kraft i en svår situation.

De barn som väljer att vara med i denna studie kommer att få en engångskamera av mig, för att med hjälp av kameran skildra vad som i vardagen gör de glada. Med
hänsyn till den sekretess som råder på sjukhus ska barnen inte fotografera där utan i sin vanliga vardag. Vad de fotograferar är helt upp till de själva. Jag har inga
förväntningar på speciella motiv eller liknande.

Efter att barnen har fotograferat vill jag träffa de 1-2 gånger för att samtala om
bilderna de tagit. Samtalen kommer att ta ca 30 minuter - 1 timme och kommer att
spelas in på diktafon.

Alla medverkande i studien kommer vara anonyma. Jag kommer inte heller att nämna något om deras sjukdomshistoria.

Slutligen en kort presentation av mig.
Jag är 25 år och kommer från Stockholm. Jag är fotograf och arbetar med olika konst- och fotoprojekt när jag inte läster Barnkultur. Jag har fotograferat mycket sedan unga år. Som dyslektiker har kameran hjälp mig att uttryck min tankar och känslor. Det är mycket mina egna erfarenheter och tankar kring bildens bearbetande betydelse som har lett mig fram till denna studie.

Jag skulle bli mycket glad och tacksam om du och ditt barn skulle vilja delta i denna studie. Om du/ni är intresserade berättar jag givetvis gärna mer om själva upplägget och mina tankar om studien.

Vänliga hälsningar
Noomi Riedel