Räkor i burk hållbarhet?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    Räkor i burk hållbarhet?

    Har köpt handskalade lyxräkor i burk och öppnade för några dagar sen (kommer inte ihåg vilken kväll det var som jag tog en räkmacka)

    mer än hälften av räkorna är kvar i burken med igenskruvat lock och spad (inte så mycket spad kvar dock täcker kanske en tredjedel av burken) de ser ut , luktar och smakar helt ok, hållbarhetstid till 22 dec men det kan väl inte gälla öppnad burk? Varför skriver de inte ut hur länge de håller sen man öppnat?

    Ok att äta?
  2. 1
    Räkor i burk hållbarhet? Har köpt handskalade lyxräkor i burk och öppnade för några dagar sen (kommer inte ihåg vilken kväll det var som jag tog en räkmacka)

    mer än hälften av räkorna är kvar i burken med igenskruvat lock och spad (inte så mycket spad kvar dock täcker kanske en tredjedel av burken) de ser ut , luktar och smakar helt ok, hållbarhetstid till 22 dec men det kan väl inte gälla öppnad burk? Varför skriver de inte ut hur länge de håller sen man öppnat?

    Ok att äta?
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2
    Vet inte hur länge de håller, men än så länge går de säkert bra att äta.
    Det som är viktigt att veta är att man inte stoppar ner fingrar i burken, utan använder bestick, de håller bättre då. Inte självklart för alla.
  4. 2
    Vet inte hur länge de håller, men än så länge går de säkert bra att äta.
    Det som är viktigt att veta är att man inte stoppar ner fingrar i burken, utan använder bestick, de håller bättre då. Inte självklart för alla.
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3
    Tack!

    tog med gaffel den kvällen jag gjorde en räkmacka (som jag fortf inte minns men tror det var måndags kväll ev för jag hade handlat den dagen och vet att jag köpte avocadon som jag hade på)

    idag tog jag dock en med fingrarna för att smaka..

    spelar det någon roll om man är gravid?
  6. 3
    Tack!

    tog med gaffel den kvällen jag gjorde en räkmacka (som jag fortf inte minns men tror det var måndags kväll ev för jag hade handlat den dagen och vet att jag köpte avocadon som jag hade på)

    idag tog jag dock en med fingrarna för att smaka..

    spelar det någon roll om man är gravid?
  7. Medlem sedan
    Sep 2001
    #4
    Det känns på lukten.
  8. 4
    Det känns på lukten.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5
    att du är gravid spelar ingen roll. man ska kunna äta räkor då. men öppnade du i måndags så har det ju gått nästan en hel vecka. då blir jag lite tveksam, men å andra sidan ligger dom i en spad så då borde det hålla bättre. när smakade du idag då?
    är du osäker så låt bli och köp hellre nya räkor. synd att så fina förgås men better safe than sorry brukar vara mitt motto.

    förresten googlade lite och läste detta:
    Hållbarhet i kyl, max +8°C. (Är temperaturen
    lägre ökar hållbarheten.)
    Skaldjur i lag: 2 dagar.
    Kokta räkor i papperspåse: 2 dagar
  10. 5
    att du är gravid spelar ingen roll. man ska kunna äta räkor då. men öppnade du i måndags så har det ju gått nästan en hel vecka. då blir jag lite tveksam, men å andra sidan ligger dom i en spad så då borde det hålla bättre. när smakade du idag då?
    är du osäker så låt bli och köp hellre nya räkor. synd att så fina förgås men better safe than sorry brukar vara mitt motto.

    förresten googlade lite och läste detta:
    Hållbarhet i kyl, max +8°C. (Är temperaturen
    lägre ökar hållbarheten.)
    Skaldjur i lag: 2 dagar.
    Kokta räkor i papperspåse: 2 dagar
  11. Medlem sedan
    Jan 2005
    #6
    tack!

    smakade för en halvtimme sen kanske och då smakade de som vanligt.

    tog bara en...

    kan nog chansa med att ge sambon räkmacka när han kommer hem
  12. 6
    tack!

    smakade för en halvtimme sen kanske och då smakade de som vanligt.

    tog bara en...

    kan nog chansa med att ge sambon räkmacka när han kommer hem

Liknande trådar

  1. Öppnad burk sardeller:Hållbarhet?
    By 26november in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 14:46
  2. slänga räkor? frysta räkor som lades
    By HeleneNoellaMoltas in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 19:00
  3. Räkor i lake-hållbarhet?
    By cat m Vilgot o Molly in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 21:20
  4. 8-mån burk OK?
    By Veronica m Saga&Tyra in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 19:54
  5. Hållbarhet öppnad burk stenbitsrom?
    By Karamella in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 20:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar