En portion pasta eller ris
Vikt
  1. Anonym tjockis
    #1

    En portion pasta eller ris

    Hur mycket pasta och ris räknas ungefär som "en portion"? Gärna mått i deciliter för jag tycker inte att jag får kläm på mått som "en handflata" eller "en knytnäve".

    Kokt ris brukar jag nog äta drygt 2 dl en vanlig middag, men pastaportionerna brukar vara betydligt större. Vad är normalt där?
  2. 1
    En portion pasta eller ris Hur mycket pasta och ris räknas ungefär som "en portion"? Gärna mått i deciliter för jag tycker inte att jag får kläm på mått som "en handflata" eller "en knytnäve".

    Kokt ris brukar jag nog äta drygt 2 dl en vanlig middag, men pastaportionerna brukar vara betydligt större. Vad är normalt där?
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2
    Frågan saknar svar eftersom det beror på vad man har för behov.

    2 dl ris är min min värld för mycket om man ska viktminska (vilket jag antar mtp ditt alias). 1 dl kokt ris eller pasta känns mer rimligt, och sen fylla ut med grova grönsaker.
  4. 2
    Frågan saknar svar eftersom det beror på vad man har för behov.

    2 dl ris är min min värld för mycket om man ska viktminska (vilket jag antar mtp ditt alias). 1 dl kokt ris eller pasta känns mer rimligt, och sen fylla ut med grova grönsaker.
  5. Anonym tjockis
    #3
    Det måste väl finnas en rekommendation för vad "en portion" är? En deciliter kokt pasta låter som extremt lite mat om man inte är magopererad. När jag var med i Viktväktarna för 15 år sedan åt jag större portioner än så.
  6. 3
    Det måste väl finnas en rekommendation för vad "en portion" är? En deciliter kokt pasta låter som extremt lite mat om man inte är magopererad. När jag var med i Viktväktarna för 15 år sedan åt jag större portioner än så.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Jag tror att 2 dl ris/pasta är vad som räknas som 1 portion. Och jag tror att det väger ca 150 gram.
    Dock är det nog lite mycket om man viktminskar, då behöver man nog dra ner på mängden lite (och fylla ut med grova grönsaker som sprengja skriver).
  8. 4
    Jag tror att 2 dl ris/pasta är vad som räknas som 1 portion. Och jag tror att det väger ca 150 gram.
    Dock är det nog lite mycket om man viktminskar, då behöver man nog dra ner på mängden lite (och fylla ut med grova grönsaker som sprengja skriver).
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5
    För 15 år sen tyckte ju ViktVäktarna att man skulle leva på typ uteslutande potatis och pasta, så det skulle jag inte ha som referens precis. Som jag skrev innan, det bero ju på vad man har för behov? Kostregga en vecka så får du själv se hur mycket du får i dig kontra vilken mängd du bör äta.

    Här har du en länk med förslag iaf... Men observera att det gäller för en normalviktig kvinna på 65 kg som tränar tre ggr i veckan, så vill du gå ner ska du troligen äta mindre...

    http://iform.se/kost/kost-och-halsa/...pa-portionerna
  10. 5
    För 15 år sen tyckte ju ViktVäktarna att man skulle leva på typ uteslutande potatis och pasta, så det skulle jag inte ha som referens precis. Som jag skrev innan, det bero ju på vad man har för behov? Kostregga en vecka så får du själv se hur mycket du får i dig kontra vilken mängd du bör äta.

    Här har du en länk med förslag iaf... Men observera att det gäller för en normalviktig kvinna på 65 kg som tränar tre ggr i veckan, så vill du gå ner ska du troligen äta mindre...

    http://iform.se/kost/kost-och-halsa/...pa-portionerna
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6
    Har du kollat det här?
    http://www.maltidsmattet.se/om-maltidsmattet/

    Det kan vara fiffigt om man är osäker på hur stor en normalportion är.
  12. 6
    Har du kollat det här?
    http://www.maltidsmattet.se/om-maltidsmattet/

    Det kan vara fiffigt om man är osäker på hur stor en normalportion är.
  13. Medlem sedan
    Apr 2000
    #7
    Om man ska viktminska och sedan behålla vikten, måste man vänja sig av vid att äta pasta som huvudkomponent i en måltid. det funkar liksom inte att ösa upp en hel tallrik med pasta och tro att man ska hålla vikten. Även vid en pastamåltid ska man följa tallriksmodellen. Mitt tips är att äta på en liten tallrik eller stor assiett och ta max en fjärdedel av tallriken med pasta eller ris. Obs, inte bygga på höjden! Inte ta om!
  14. 7
    Om man ska viktminska och sedan behålla vikten, måste man vänja sig av vid att äta pasta som huvudkomponent i en måltid. det funkar liksom inte att ösa upp en hel tallrik med pasta och tro att man ska hålla vikten. Även vid en pastamåltid ska man följa tallriksmodellen. Mitt tips är att äta på en liten tallrik eller stor assiett och ta max en fjärdedel av tallriken med pasta eller ris. Obs, inte bygga på höjden! Inte ta om!
  15. Medlem sedan
    Aug 2011
    #8
    Jag e med på viktklubb.se å väger all min mat. Där är en portion ris 175 g och pasta 150 g. Men jag tycker att det är för mycket, så jag äter oftast mindre. Men beror ju helt på hur mycket övervikt man har och hur mycket kcal man behöver per dag.
  16. 8
    Jag e med på viktklubb.se å väger all min mat. Där är en portion ris 175 g och pasta 150 g. Men jag tycker att det är för mycket, så jag äter oftast mindre. Men beror ju helt på hur mycket övervikt man har och hur mycket kcal man behöver per dag.
  17. Medlem sedan
    Jan 2006
    #9
    Tror en portion på vv ligger på kring 120 gr nu Kan kolla ordenligt sen, men har problem med mitt inlogg nu
  18. 9
    Tror en portion på vv ligger på kring 120 gr nu Kan kolla ordenligt sen, men har problem med mitt inlogg nu
  19. Medlem sedan
    Nov 2002
    #10
    PÅ förpackningarna tycker de att en halv dl okokt ris respektive 70 g okokt pasta är en normalportion. Jag tycker personligen att 1 dl kokt ris/gryn eller 100 g kokt pasta är ganska lagom om man viktminskar.
  20. 10
    PÅ förpackningarna tycker de att en halv dl okokt ris respektive 70 g okokt pasta är en normalportion. Jag tycker personligen att 1 dl kokt ris/gryn eller 100 g kokt pasta är ganska lagom om man viktminskar.
  21. Medlem sedan
    Sep 2022
    #11
    Bantningspiller - acaiberry900.com Jag förlorade 12 kg i mindre än 2 månader och övervikten kom aldrig tillbaka.
  22. 11
    Bantningspiller - acaiberry900.com Jag förlorade 12 kg i mindre än 2 månader och övervikten kom aldrig tillbaka.

Liknande trådar

  1. Pasta, ris eller bulgur i tonfisksallad?
    By Gretah in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 12:10
  2. Pappa, eller.......pasta....?
    By Snäckmamman in forum _0706 Junibarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 23:40
  3. Hel portion??
    By Linda&Wilja in forum _0807 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 10:07
  4. Potatis,ris,pasta eller vad?
    By MEGA4 in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 20:08
  5. en hel portion!
    By _mickan_ in forum _0605 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 10:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar