Kvalitet...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2009
    #1

    Kvalitet...

    Är det alltså bara jag som tycker att det finns en märkbar skillnad i kvalitet på olika produkter, till exempel vin, öl och mat? Att en skinka från en ekologiskt uppfödd gris som fått springa omkring utomhus och äta god mat har bättre kvalitet än en skinka från en antibiotikaknarkad gris som inte ens kan vända sig i sitt bås där den står i sitt eget bajs? Att ett vin producerat på noggrant utvalda druvor som sedan hanterats och förädlats för hand, med kärlek, är bättre än ett vin där de använt de absolut billigaste druvorna och metoderna?

    Man kan absolut tycka att antibiotikaskinkan är god, men att säga att den har hög kvalitet blir ju bara löjligt.

    Jag förstår inte vad som är så provocerande med de tankarna?
  2. 1
    Kvalitet... Är det alltså bara jag som tycker att det finns en märkbar skillnad i kvalitet på olika produkter, till exempel vin, öl och mat? Att en skinka från en ekologiskt uppfödd gris som fått springa omkring utomhus och äta god mat har bättre kvalitet än en skinka från en antibiotikaknarkad gris som inte ens kan vända sig i sitt bås där den står i sitt eget bajs? Att ett vin producerat på noggrant utvalda druvor som sedan hanterats och förädlats för hand, med kärlek, är bättre än ett vin där de använt de absolut billigaste druvorna och metoderna?

    Man kan absolut tycka att antibiotikaskinkan är god, men att säga att den har hög kvalitet blir ju bara löjligt.

    Jag förstår inte vad som är så provocerande med de tankarna?
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2
    Nej, vaddå? Det låter ju självklart att det är så.
  4. 2
    Nej, vaddå? Det låter ju självklart att det är så.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Visst är det skillnad i kvalitet. Och även skillnad i smak, smaken är _en del_ av kvalitetsbegreppet, och ibland hänger de två tätt ihop och ibland inte. Smak tror jag har mycket med vana att göra, är man van vid "lågkvalitativa" produkter tycker man också att de smakar bra och högkvalitetsalternativ kan upplevas smaka sämre för att det helt enkelt är _annorlunda_ men inte alls sämre egentligen utan sådär objektivt snarare bättre.

    Jag har svårt att se det provocerande i att prata om kvalitet, som då innefattar smak och hantverk och hantering och allt det där. Däremot lätt att se det provocerande i generaliserande uttalanden som "bara fjortisar och alkisar dricker öl från burk" eller "bara low lifes käkar ICAs ketchup istället för Heinz"...
  6. 3
    Visst är det skillnad i kvalitet. Och även skillnad i smak, smaken är _en del_ av kvalitetsbegreppet, och ibland hänger de två tätt ihop och ibland inte. Smak tror jag har mycket med vana att göra, är man van vid "lågkvalitativa" produkter tycker man också att de smakar bra och högkvalitetsalternativ kan upplevas smaka sämre för att det helt enkelt är _annorlunda_ men inte alls sämre egentligen utan sådär objektivt snarare bättre.

    Jag har svårt att se det provocerande i att prata om kvalitet, som då innefattar smak och hantverk och hantering och allt det där. Däremot lätt att se det provocerande i generaliserande uttalanden som "bara fjortisar och alkisar dricker öl från burk" eller "bara low lifes käkar ICAs ketchup istället för Heinz"...
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    ja det är skillnad

    Och allra bäst tycker jag maten smakar när man faktiskt plockat den själv (eller jagat om man gillar det). Inget smakar ju så gott som grödor från eget land, eller sånt man plockat i skogen
  8. 4
    ja det är skillnad

    Och allra bäst tycker jag maten smakar när man faktiskt plockat den själv (eller jagat om man gillar det). Inget smakar ju så gott som grödor från eget land, eller sånt man plockat i skogen
  9. Medlem sedan
    Apr 2009
    #5
    Haha, ja det där om fjortisar och alkisar var ju skrivet för att provocera lite. Men resten, det var helt ärligt vad jag tycker och tänker. Tex att bra öl oftast tappas på flaska. Och det var ju tydligen precis lika provocerande.
  10. 5
    Haha, ja det där om fjortisar och alkisar var ju skrivet för att provocera lite. Men resten, det var helt ärligt vad jag tycker och tänker. Tex att bra öl oftast tappas på flaska. Och det var ju tydligen precis lika provocerande.
  11. Medlem sedan
    Apr 2009
    #6
    Ja, det stämmer bra på mat. Fast inte på öl och vin.
  12. 6
    Ja, det stämmer bra på mat. Fast inte på öl och vin.
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7
    Jag dricker gärna öl från flaska,äter Heinz kechup och bob vin ,MEN har jäkligt ont om pengar som student med en sjuk man.
    Jag är uppfödd med egna ägg och eget kött ,mina föräldrar har haft både grisar,höns ,kalkoner och kaniner .
    Jag har jobbat i en Ica butik och tycker den ketchupen "duger" den med....så jag hamnar väl nånstans mittemellan =
  14. 7
    Jag dricker gärna öl från flaska,äter Heinz kechup och bob vin ,MEN har jäkligt ont om pengar som student med en sjuk man.
    Jag är uppfödd med egna ägg och eget kött ,mina föräldrar har haft både grisar,höns ,kalkoner och kaniner .
    Jag har jobbat i en Ica butik och tycker den ketchupen "duger" den med....så jag hamnar väl nånstans mittemellan =
  15. Medlem sedan
    Dec 2006
    #8
    Nej, jag tycker precis som du. Och såhär är det: Det FINNS inget finöl på burk, och inget riktigt bra vin på bib heller.

    PRISVÄRT måhända, men ingen toppklass. Man kan omöjligt kalla sig finsmakare om man _föredrar_ burköl och bib framför bra flasköl och riktiga vinare (vinare förresten, bra ordval mtp ämnet haha!). Jag köper i stort sett aldrig bib eller burköl numer, det är i de fall vi ska ha många gäster och vill bjuda även på all dricka, men det händer inte skitofta att man har så pass många över så jag kör på säkra flaskkort i 90% av fallen. Maken som tycker om öl dricker hellre en eller två riktigt bra på flaska än fem burkar. Han skulle nog aldrig få i sig fem burkar f.ö, då skulle han ligga och kräkas eller nåt i den stilen.
  16. 8
    Nej, jag tycker precis som du. Och såhär är det: Det FINNS inget finöl på burk, och inget riktigt bra vin på bib heller.

    PRISVÄRT måhända, men ingen toppklass. Man kan omöjligt kalla sig finsmakare om man _föredrar_ burköl och bib framför bra flasköl och riktiga vinare (vinare förresten, bra ordval mtp ämnet haha!). Jag köper i stort sett aldrig bib eller burköl numer, det är i de fall vi ska ha många gäster och vill bjuda även på all dricka, men det händer inte skitofta att man har så pass många över så jag kör på säkra flaskkort i 90% av fallen. Maken som tycker om öl dricker hellre en eller två riktigt bra på flaska än fem burkar. Han skulle nog aldrig få i sig fem burkar f.ö, då skulle han ligga och kräkas eller nåt i den stilen.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Det kanske inte provocerat vissa personer lika mycket om inte den där medvetet provocerande biten också funnits med? Kanske...

    Hur som haver, visst fanken finns det bättre och sämre kvalitet även vad gäller öl och vin och ketchup och julskinka och textilier och...
  18. 9
    Det kanske inte provocerat vissa personer lika mycket om inte den där medvetet provocerande biten också funnits med? Kanske...

    Hur som haver, visst fanken finns det bättre och sämre kvalitet även vad gäller öl och vin och ketchup och julskinka och textilier och...
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Jag vill ha Felix ketchup de få gånger jag äter ketchup. Men heinz chilisås
  20. 10
    Jag vill ha Felix ketchup de få gånger jag äter ketchup. Men heinz chilisås
  21. Medlem sedan
    Dec 2005
    #11
    hehe nä så sant
  22. 11
    hehe nä så sant
  23. Medlem sedan
    Dec 2006
    #12
    Det är fan lo'cash att käka ketchup öht.
  24. 12
    Det är fan lo'cash att käka ketchup öht.
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Det är inte alltid..

    märkbar skillnad, bara för att det sägs vara både mer kvalitet och dyrare så behöver det inte vara så. Ibland kan det förstås vara det men långt ifrån alltid....men en del vill alltid tro det.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  26. 13
    Det är inte alltid.. märkbar skillnad, bara för att det sägs vara både mer kvalitet och dyrare så behöver det inte vara så. Ibland kan det förstås vara det men långt ifrån alltid....men en del vill alltid tro det.
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    Det är gott till lasagne Så det så... Det är typ det jag äter ketchup till.
  28. 14
    Det är gott till lasagne Så det så... Det är typ det jag äter ketchup till.
  29. Medlem sedan
    Dec 2005
    #15
    varför ska man ha sötad tomatpuré på maten?
  30. 15
    varför ska man ha sötad tomatpuré på maten?
  31. Medlem sedan
    Jun 2003
    #16
    alla tycker vi olika
    men självklart är egenodlade grönsaker och närproducerat kött oftast godare.Fast oftast dyrare.Så ibland får man överväga.

    Som frukt och grönt ansvarig har jag sett väldigt lokala grönsaker ratas pga regler .Sånt kan va rätt irriterande.En lokal odlare som hade de absolut godaste morötter jag ätit ratades till förmån för nåt importerat.....de lokala hade inte genomgått nån kontroll.
    Och visst jag kan förstå att det måste finnas regler kring vissa saker,men ibland tar liksom reglerna över lite tyvärr
  32. 16
    alla tycker vi olika
    men självklart är egenodlade grönsaker och närproducerat kött oftast godare.Fast oftast dyrare.Så ibland får man överväga.

    Som frukt och grönt ansvarig har jag sett väldigt lokala grönsaker ratas pga regler .Sånt kan va rätt irriterande.En lokal odlare som hade de absolut godaste morötter jag ätit ratades till förmån för nåt importerat.....de lokala hade inte genomgått nån kontroll.
    Och visst jag kan förstå att det måste finnas regler kring vissa saker,men ibland tar liksom reglerna över lite tyvärr
  33. Medlem sedan
    Apr 2009
    #17
    Johodå, det finns finöl på burk! Dale´s Pale Ale heter det. *tipsar*

    Vi köper ofta bib. För vi är inga finsmakare när det kommer till vin, vi har ingen koll och bryr oss inte så värst. Dessutom hamnar det mesta i köttgrytor. Men ska vi bjuda någon så köper vi flaskor, och kollar upp vilken sort vi ska ha med någon som vet vad de pratar om. Men vi dricker ju bib för att vi inte bryr oss, och skulle aldrig påstå att vi är vinintresserade, det vore ju larvigt.

    För övrigt håller jag med om allt du skriver.
  34. 17
    Johodå, det finns finöl på burk! Dale´s Pale Ale heter det. *tipsar*

    Vi köper ofta bib. För vi är inga finsmakare när det kommer till vin, vi har ingen koll och bryr oss inte så värst. Dessutom hamnar det mesta i köttgrytor. Men ska vi bjuda någon så köper vi flaskor, och kollar upp vilken sort vi ska ha med någon som vet vad de pratar om. Men vi dricker ju bib för att vi inte bryr oss, och skulle aldrig påstå att vi är vinintresserade, det vore ju larvigt.

    För övrigt håller jag med om allt du skriver.
  35. Medlem sedan
    Apr 2009
    #18
    Fast det är liksom milsvid skillnad på Pripps Blå och Rasputin. Båda är öl, men det är typ det enda som är likt.

    Däremot är det såklart inte alltid jättestor skillnad, och ibland motsvaras prisskillnaden inte alls av kvalitetsskillnaden.
  36. 18
    Fast det är liksom milsvid skillnad på Pripps Blå och Rasputin. Båda är öl, men det är typ det enda som är likt.

    Däremot är det såklart inte alltid jättestor skillnad, och ibland motsvaras prisskillnaden inte alls av kvalitetsskillnaden.
  37. Medlem sedan
    Aug 2006
    #19
    Och jag tycker inte det är larvigt som sagt. Jag ÄR vinintresserad, även om en del av vinet köps just på BiB. Dock ej kännare eller expert eller finsmakare eller så Men intresserad av olika sorter, olika druvor, olika kombinationer av vin och mat o s v. Och dricker bara det jag tycker är gott.
  38. 19
    Och jag tycker inte det är larvigt som sagt. Jag ÄR vinintresserad, även om en del av vinet köps just på BiB. Dock ej kännare eller expert eller finsmakare eller så Men intresserad av olika sorter, olika druvor, olika kombinationer av vin och mat o s v. Och dricker bara det jag tycker är gott.
  39. Medlem sedan
    Jul 2006
    #20
    Div blindtester av bl a vin har väl visat att även kännare inte alltid kunnat urskilja "kvalitet" från "icke-kvalitet".
  40. 20
    Div blindtester av bl a vin har väl visat att även kännare inte alltid kunnat urskilja "kvalitet" från "icke-kvalitet".
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Bra kvalitet!
    By Anna DubbelW in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-17, 10:41
  2. Kvalitet på POP
    By jebj in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 13:00
  3. Om Pop och kvalitet
    By ulrikaf69 in forum Småbarn
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 15:02
  4. Ang. GAP kvalitet
    By Karin in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-12, 16:28
  5. Bra kvalitet
    By jannice_ in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 21:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar