Skelning
_1107 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2011
    #1

    Skelning

    Hej min lilla skelar, det har blivit bättre men på ena ögat kan jag se att hon fortf skelar. Ska kolla med BVC men är det någon som vet om det är ovanligt/konstigt med en 5 mån som fortfarande skelar?
    3 Barnsmamma och Lärare
  2. 1
    Skelning Hej min lilla skelar, det har blivit bättre men på ena ögat kan jag se att hon fortf skelar. Ska kolla med BVC men är det någon som vet om det är ovanligt/konstigt med en 5 mån som fortfarande skelar?
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2
    Hej hej
    Hur har det gått med skelningen?

    Jag tror inte att det ska vara något, De kollar upp sånt efter 6månaders ålder. Men du har säkert fått svar på BVC nu

    Min lilla var väldigt tidig med att fästa blicken och har aldrig direkt skelat, men min stora tjej gjorde det länge, jag minns att jag tog en hel fotorulle som jag framkallade ( 8år sedan då hade jag en gammal kamera) och varenda kort så stod ögonen åt olika håll.
    Men hon har aldrig haft problem med skelning eller syn sedan hon blev lite äldre!

  4. 2
    Hej hej
    Hur har det gått med skelningen?

    Jag tror inte att det ska vara något, De kollar upp sånt efter 6månaders ålder. Men du har säkert fått svar på BVC nu

    Min lilla var väldigt tidig med att fästa blicken och har aldrig direkt skelat, men min stora tjej gjorde det länge, jag minns att jag tog en hel fotorulle som jag framkallade ( 8år sedan då hade jag en gammal kamera) och varenda kort så stod ögonen åt olika håll.
    Men hon har aldrig haft problem med skelning eller syn sedan hon blev lite äldre!

  5. Medlem sedan
    Sep 2011
    #3
    Hej, tack för omtanken! Vid 6 mån kontrollen såg inte läkaren någon direkt skelning. Det har blivit bättre men just som du skriver syns det fortf på kort. Vi ska kolla igen på 8 mån kontrollen i mars. Så får vi se om man ska gå vidare med det.
  6. 3
    Hej, tack för omtanken! Vid 6 mån kontrollen såg inte läkaren någon direkt skelning. Det har blivit bättre men just som du skriver syns det fortf på kort. Vi ska kolla igen på 8 mån kontrollen i mars. Så får vi se om man ska gå vidare med det.
  7. Medlem sedan
    Nov 2010
    #4
    Hej! Min dotter är snart 7 månader och skelar jättemycket så vi fick faktiskt remiss till ögonläkare som skickade oss vidare till Danderyds ögonläkare som mätte och höll på men i Idas fall var det bara skönhetsfel som ska rättas med hjälp av en mindre operation men så skelar hon fortfarande så ska ni nog be om en remiss för det kan vara fel i ögat också säger dom Så vi ska ju på återkontroll vid 9 månader, sedan vid 1 år och sen typ 1 gång i halvåret så att dom håller koll på synen...
  8. 4
    Hej! Min dotter är snart 7 månader och skelar jättemycket så vi fick faktiskt remiss till ögonläkare som skickade oss vidare till Danderyds ögonläkare som mätte och höll på men i Idas fall var det bara skönhetsfel som ska rättas med hjälp av en mindre operation men så skelar hon fortfarande så ska ni nog be om en remiss för det kan vara fel i ögat också säger dom Så vi ska ju på återkontroll vid 9 månader, sedan vid 1 år och sen typ 1 gång i halvåret så att dom håller koll på synen...
  9. Medlem sedan
    Sep 2011
    #5
    Hej, ja om min lilla skelar fortf vid 8 mån kontrollen nu i mars så skulle läkaren skicka remiss, så jag återkommer hur det går.
  10. 5
    Hej, ja om min lilla skelar fortf vid 8 mån kontrollen nu i mars så skulle läkaren skicka remiss, så jag återkommer hur det går.
  11. Medlem sedan
    Sep 2011
    #6
    Vid 8 mån skickade BVC en remiss för att kolla skelning, väntar på kallelse.
  12. 6
    Vid 8 mån skickade BVC en remiss för att kolla skelning, väntar på kallelse.
  13. Medlem sedan
    Sep 2011
    #7
    Hej igen tänkte berätta att vi var och kollade skelningen idag på lillan. Det visade sig som tur var inte vara någon skelning eller synfel i dagsläget. Att vi tycker oss se skelning på kort beror tydligen på att näsan, ögon och ansiktet fortf är litet på bebisar och kan då ge sken av att barnet skelar fast det inte är så. Vi ska dock på en återkontroll om ett år.
  14. 7
    Hej igen tänkte berätta att vi var och kollade skelningen idag på lillan. Det visade sig som tur var inte vara någon skelning eller synfel i dagsläget. Att vi tycker oss se skelning på kort beror tydligen på att näsan, ögon och ansiktet fortf är litet på bebisar och kan då ge sken av att barnet skelar fast det inte är så. Vi ska dock på en återkontroll om ett år.

Liknande trådar

  1. Skelning?
    By HannaPanna29 in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 09:01
  2. Skelning
    By anonymt namn in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 21:32
  3. Skelning
    By flisa in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 16:33
  4. Skelning
    By peaches in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 11:23
  5. Skelning...
    By chewie in forum _02 Höstbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 21:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar