Önskar input på nyårsmeny....
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Önskar input på nyårsmeny....

    Har skissat på en nyårsmeny, men vill gärna ha input på om den känns bra - och idéer på tillbehör och/eller förbättringar.

    Vi är två barnfamiljer som träffas under lättsamma förhållanden....

    Förrätt:
    Gravad lax på "något bröd" med wasabikräm.
    Grillad pilgrimsmussla med asiatisk sallad.

    Huvudrätt:
    Nötstek med kantarell- och cognacsås. Serverad med potatisgratäng med västerbottenost. Sallad av något slag. Skall man lägga till någon chutney eller dylikt?

    Efterrätt:
    Pannacotta med fruktspegel (en liten, typ snapsglas)
    Gino
    Kula med hallonsorbet.
  2. 1
    Önskar input på nyårsmeny.... Har skissat på en nyårsmeny, men vill gärna ha input på om den känns bra - och idéer på tillbehör och/eller förbättringar.

    Vi är två barnfamiljer som träffas under lättsamma förhållanden....

    Förrätt:
    Gravad lax på "något bröd" med wasabikräm.
    Grillad pilgrimsmussla med asiatisk sallad.

    Huvudrätt:
    Nötstek med kantarell- och cognacsås. Serverad med potatisgratäng med västerbottenost. Sallad av något slag. Skall man lägga till någon chutney eller dylikt?

    Efterrätt:
    Pannacotta med fruktspegel (en liten, typ snapsglas)
    Gino
    Kula med hallonsorbet.
  3. Anonym
    #2
    inte så barnvänlig om nu inte barnen är gourmér.
    lax tycker ju många barn om, men wasabikräm och pilgrimsmussla?
    Cognacsås och västerbottenost, nja säger jag om barn skall äta. vanlig potatisgratäng isf. och gräddsås till dom.
    hallonsorbet gillar de säkert...
    Jag tycker om när alla, vuxna som barn äter samma mat och jag hade valt att göra den mer barnvänlig med eventuellt olika såser.
    Men inte att vuxna ska ha en hel tallrik med olika saker till förrätt och barnen en liten laxrosett...
    men så tänker jag, tokigt va?
  4. 2
    inte så barnvänlig om nu inte barnen är gourmér.
    lax tycker ju många barn om, men wasabikräm och pilgrimsmussla?
    Cognacsås och västerbottenost, nja säger jag om barn skall äta. vanlig potatisgratäng isf. och gräddsås till dom.
    hallonsorbet gillar de säkert...
    Jag tycker om när alla, vuxna som barn äter samma mat och jag hade valt att göra den mer barnvänlig med eventuellt olika såser.
    Men inte att vuxna ska ha en hel tallrik med olika saker till förrätt och barnen en liten laxrosett...
    men så tänker jag, tokigt va?
  5. Medlem sedan
    Apr 2009
    #3
    Tycker det låter jättegott, men skulle nog satsa på någon barnvänligare förrätt. Kanske skivade tunnbrödsrullar fyllda med lax och färskost, eller något sådant.
  6. 3
    Tycker det låter jättegott, men skulle nog satsa på någon barnvänligare förrätt. Kanske skivade tunnbrödsrullar fyllda med lax och färskost, eller något sådant.
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Hej!

    Tack för dina tankar. Mina barn är lite udda och älskar fisk och skaldjur (sushi, musslor, ostron, etc). Pilgrimsmussla är en önskan från sonen, som aldrig smakat det. Jag tänker ha wasabikrämen lite vid sidan av, så det går att peta bort om den känns stark. Kompisens barn äter också "vuxensaker" som ölkorv, oliver, brieost, etc - men jag är mer osäker på pilgrimsmussla:-)

    Cognacsås kanske går att komplettera med en kall bea? Känns meckigt att ha två varma såser.

    Vi kör alltid samma mat till vuxna och barn, men försöker ha maten uppdelad så att man kan peta bort saker man inte gillar. Kompletterar med bröd, smör och ost.
  8. 4
    Hej!

    Tack för dina tankar. Mina barn är lite udda och älskar fisk och skaldjur (sushi, musslor, ostron, etc). Pilgrimsmussla är en önskan från sonen, som aldrig smakat det. Jag tänker ha wasabikrämen lite vid sidan av, så det går att peta bort om den känns stark. Kompisens barn äter också "vuxensaker" som ölkorv, oliver, brieost, etc - men jag är mer osäker på pilgrimsmussla:-)

    Cognacsås kanske går att komplettera med en kall bea? Känns meckigt att ha två varma såser.

    Vi kör alltid samma mat till vuxna och barn, men försöker ha maten uppdelad så att man kan peta bort saker man inte gillar. Kompletterar med bröd, smör och ost.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Funderar på att lägga en enkel hög med räkor, som man kan doppa i wasabikrämen eller i någon annan dipp.

    Eller så sätter man räkorna på ett spett. Min erfarenhet är att barn äter ALLT som sitter på ett spett:-))
  10. 5
    Funderar på att lägga en enkel hög med räkor, som man kan doppa i wasabikrämen eller i någon annan dipp.

    Eller så sätter man räkorna på ett spett. Min erfarenhet är att barn äter ALLT som sitter på ett spett:-))
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Jag tycke att det ser jättebra ut, och mina barn hade definitivt ätit Alla barn är ju inte likadana, jag vet många som föredrar mer smakrik mat än så kallad "barnvänlig" mat. Det jag möjligen hade lagt till är någon varn grönsaksrätt till köttet, t ex stekta haricots verts (kokas lätt och steks sedan i smör eller olivolja med finhackad schalottenlök, vitlök och finskuren bacon). Gör gärna salladen extra fin också, om du har t ex blandade salladsblad, avocado, och granatäppelkärnor så blir den snygg och god

    Lycka till!
  12. 6
    Jag tycke att det ser jättebra ut, och mina barn hade definitivt ätit Alla barn är ju inte likadana, jag vet många som föredrar mer smakrik mat än så kallad "barnvänlig" mat. Det jag möjligen hade lagt till är någon varn grönsaksrätt till köttet, t ex stekta haricots verts (kokas lätt och steks sedan i smör eller olivolja med finhackad schalottenlök, vitlök och finskuren bacon). Gör gärna salladen extra fin också, om du har t ex blandade salladsblad, avocado, och granatäppelkärnor så blir den snygg och god

    Lycka till!
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Bra idé med varma grönsaker, särskilt för mig som inte gillar gratäng:-) Har alltid fått för mig att man inte "kan" servera både sallad och varma grönsaker - men det kanske fungerar.
  14. 7
    Bra idé med varma grönsaker, särskilt för mig som inte gillar gratäng:-) Har alltid fått för mig att man inte "kan" servera både sallad och varma grönsaker - men det kanske fungerar.
  15. Anonym
    #8
    Det tycker jag låter smart och något som jag också hade gjort, att man själv tog det man ville ha...
    Och att dessa barn äter mer "ovanliga" saker är ju toppen roligt!
    Jag har varit på middagar när barnen sitter vid eget bord och äter korv och pommes när vuxna äter oxfile lixom...
    Och barnen har inte ens fått smaka och om man gett dom en mumsbit så har dom ju tyckt att det är gott...
    Gott nytt år och hoppas att ni får mysigt.
  16. 8
    Det tycker jag låter smart och något som jag också hade gjort, att man själv tog det man ville ha...
    Och att dessa barn äter mer "ovanliga" saker är ju toppen roligt!
    Jag har varit på middagar när barnen sitter vid eget bord och äter korv och pommes när vuxna äter oxfile lixom...
    Och barnen har inte ens fått smaka och om man gett dom en mumsbit så har dom ju tyckt att det är gott...
    Gott nytt år och hoppas att ni får mysigt.
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Jooo, så gör jag nästan alltid! Jag gillar grönsaker
  18. 9
    Jooo, så gör jag nästan alltid! Jag gillar grönsaker
  19. Medlem sedan
    Apr 2000
    #10
    Jag tycker det låter jättegott och jag tror att mina barn hade ätit med od aptit också, kanske med undantag av förrätten.
  20. 10
    Jag tycker det låter jättegott och jag tror att mina barn hade ätit med od aptit också, kanske med undantag av förrätten.
  21. Medlem sedan
    Feb 2000
    #11
    Vi har "alltid" sallad och varma grönsaker både till vardags och fest! Funkar utmärkt.
  22. 11
    Vi har "alltid" sallad och varma grönsaker både till vardags och fest! Funkar utmärkt.

Liknande trådar

  1. Nyårsmeny
    By Lollo_77 in forum _0905 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 16:58
  2. Nyårsmeny
    By Lollo_77 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 23:17
  3. Nyårsmeny?
    By Mollsan in forum _0705 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 17:37
  4. Vår nyårsmeny då
    By CarolinaK in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 18:31
  5. Nyårsmeny..
    By -Emla- in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 12:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar