mat vägrare
_1103 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2005
    #1

    mat vägrare

    Jag har en buse som inte verkar uppskatta burkmat nåt vidare, klöks,spottar och vill helst slippa många gånger, äter högst en halv burk per gång,medans makaroner,smörgås,pannkakor,ma krill i tomatsås och annat slinker ner med en väldans fart.
    e det nån mer som har problem med just maten.
    vad brukar era äta nu?
  2. 1
    mat vägrare Jag har en buse som inte verkar uppskatta burkmat nåt vidare, klöks,spottar och vill helst slippa många gånger, äter högst en halv burk per gång,medans makaroner,smörgås,pannkakor,ma krill i tomatsås och annat slinker ner med en väldans fart.
    e det nån mer som har problem med just maten.
    vad brukar era äta nu?
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2
    fast. Vad är problemet? strunta i burkmaten... Gör egen makaronelåda tex. Ge bebisen vanlig mat men lite fixad för att passa en liten buse.
  4. 2
    fast. Vad är problemet? strunta i burkmaten... Gör egen makaronelåda tex. Ge bebisen vanlig mat men lite fixad för att passa en liten buse.
  5. Medlem sedan
    Jul 2010
    #3
    @pingeling78: Ha , ha vad lustigt. Gick in här på forumet för att skriva ett inlägg om exakt samma sak. Tänkte att nån annan av oss här inne måste väl ha samma problem, och det var det :-)

    Min tös är totalt hopplös när det kommer till att äta lunch och middagsmål.
    När hon var 4,5 mån började vi med smakisar, och sedan hela måltider från det att hon var ca 6 mån. Allt som vi serverade (mestadels hemmagjorda pureér) slank ner.
    När hon var ca 7 mån, tror jag, då började hon krångla. Inget av det hon förut gillat ville hon äta, och definitivt inget med bitar i.
    Vi började då försöka få henne att äta köpt burkmat, testade nog alla sorter som finns & än har vi inte hittat någon som hon verkligen gillar.
    Alla andra ungar verkar ju åtminstone gilla köttfärssås & pasta typ, men inte ens det äter hon.
    Vi har märkt att allt som innehåller smak av tomat får hon kräkningar av, och tyvärr är det många av burkmaten som har tomat i.

    Statusen just nu är som följer:
    - Hon äter all form av frukt i olika konsistenser. Säkerligen är hon bortskämd med att det är sött och gott.
    - Burkmat, samt mina hemmalagade kött, kyckling samt fiskrätter är väldigt svårt att få i henne.
    - Möjligen äter hon, med stor protest, av "mormors kallops" från Semper.
    - Hon vill helst ha smörgåsrån eller majskrokar att gnaga på samtidigt som jag matar henne. DÅ kan hon gapa ivrigt och jag får snabba mig att lassa in mat i munnen på henne. (Känns dock inte bra, för hon blir bortskämd med det....)

    Känner mig rejält frustrerad då varje måltid blir jobbig. Hon äter dessutom små mängder, max 1/2 burk eller liknande mängd hemlagat.

    Känner oxå att det är lite jobbigt då jag börjar få slut på fantasi vad man skall servera. Hon har fortfarande lite, lite svårt för bitar i maten. Men däremot så kan hon hantera stora bitar av tex rån, rispuffar osv.

    Hoppas, önskar och ber att denna matvägrarfas snart går över :-)
  6. 3
    @pingeling78: Ha , ha vad lustigt. Gick in här på forumet för att skriva ett inlägg om exakt samma sak. Tänkte att nån annan av oss här inne måste väl ha samma problem, och det var det :-)

    Min tös är totalt hopplös när det kommer till att äta lunch och middagsmål.
    När hon var 4,5 mån började vi med smakisar, och sedan hela måltider från det att hon var ca 6 mån. Allt som vi serverade (mestadels hemmagjorda pureér) slank ner.
    När hon var ca 7 mån, tror jag, då började hon krångla. Inget av det hon förut gillat ville hon äta, och definitivt inget med bitar i.
    Vi började då försöka få henne att äta köpt burkmat, testade nog alla sorter som finns & än har vi inte hittat någon som hon verkligen gillar.
    Alla andra ungar verkar ju åtminstone gilla köttfärssås & pasta typ, men inte ens det äter hon.
    Vi har märkt att allt som innehåller smak av tomat får hon kräkningar av, och tyvärr är det många av burkmaten som har tomat i.

    Statusen just nu är som följer:
    - Hon äter all form av frukt i olika konsistenser. Säkerligen är hon bortskämd med att det är sött och gott.
    - Burkmat, samt mina hemmalagade kött, kyckling samt fiskrätter är väldigt svårt att få i henne.
    - Möjligen äter hon, med stor protest, av "mormors kallops" från Semper.
    - Hon vill helst ha smörgåsrån eller majskrokar att gnaga på samtidigt som jag matar henne. DÅ kan hon gapa ivrigt och jag får snabba mig att lassa in mat i munnen på henne. (Känns dock inte bra, för hon blir bortskämd med det....)

    Känner mig rejält frustrerad då varje måltid blir jobbig. Hon äter dessutom små mängder, max 1/2 burk eller liknande mängd hemlagat.

    Känner oxå att det är lite jobbigt då jag börjar få slut på fantasi vad man skall servera. Hon har fortfarande lite, lite svårt för bitar i maten. Men däremot så kan hon hantera stora bitar av tex rån, rispuffar osv.

    Hoppas, önskar och ber att denna matvägrarfas snart går över :-)

Liknande trådar

  1. "välling vägrare" behöver tips!
    By Charley in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 20:16
  2. gå-hem vägrare
    By äppeldrickan in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 21:49
  3. Napp-vägrare
    By EMELIS in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 08:44
  4. Möss-vägrare
    By Kristina med 3 in forum _0411 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 19:55
  5. Någon mer gå-vägrare?
    By Castaneda m Björn 021213 in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 20:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar