Vårat lilla Mirakel
_1111 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2012
    #1

    Vårat lilla Mirakel

    Vår dotter Paloma föddes alldeles för tidigt.
    Hon var beräknad till den 25 januari men redan i v31+4 den 28 november anlände hon till vår galna värld.
    Förlossningen blev lite mer utdraget än vad den kanske skulle ha varit normalt eftersom dom försökte stoppa sammandragningar men sen insåg att det var lönlöst. Hon hade bestämt sig för att komma ut verkade det som, punkt slut.
    Så från första värkarna fram till att hon föddes tog det ca 33 timmar.
    Jag tog epidural och lustgas. Epiduralen släppte på min högra sida, så det var inte så kul. Jag fick mer bedövning men det var förgäves. Jag fick lov och ha den där smärtan där tills hon hade fötts helt enkelt. Lustgasen var däremot gudomlig. Den hjälpte mest och jag hade gärna fortsatt med den men det fick jag minsann inte efter att jag fått epiduralen.
    Efter att krystvärkarna kom tog det dock bara 6 minuter och så var hon ute.
    Hon var liten men ändå stor för sin ålder med sina 2120g och 44 cm.
    Dom klippte av navelsträngen och försvann med henne med detsamma.
    Jag fick inte se henne förrän några timmar senare på akutsalen på Neonatalavd. Oj så pytteliten hon var. Vågade knappt ta och hålla i henne i början.
    Ca 3 veckor var vi totalt inlagda på sjukhus med vår dotter. Och då var det kort tid eftersom många barn som är för tidigt födda är oftast många många veckor inlagda på sjukhus innan de får komma hem.
    Läkarna var helt stumma och imponerade av henne. Hon var (är) så stark. Så mogen och stabil för att ha blivit född i v31. Dom behövde inte göra någonting. Hon var frisk och klarade sig utan infektioner och sjukdomar.
    Bara någon dag senare tog hon tag i bröstet. Hon fick såsmåningom sond eftersom hon var tvungen att sola och då för att kunna mata henne samtidigt när hon solade fick hon en sond.
    Men just tack vare att hon lärde sig amma så snabbt, det var anledningen till att vi fick åka hem, på min och min mans bröllops dag och allt. Kan man få en bättre årsdags-present och julklapp..!?
    Och idag när hon är 1 månad och 5 dagar gammal har hon gått upp ca 1 kg sen födseln, frisk som en nötkärna och verkar vara världens nöjdaste bebis.
    Allt är bara helt perfekt (än så länge) Vad mer kan man begära..?
  2. 1
    Vårat lilla Mirakel Vår dotter Paloma föddes alldeles för tidigt.
    Hon var beräknad till den 25 januari men redan i v31+4 den 28 november anlände hon till vår galna värld.
    Förlossningen blev lite mer utdraget än vad den kanske skulle ha varit normalt eftersom dom försökte stoppa sammandragningar men sen insåg att det var lönlöst. Hon hade bestämt sig för att komma ut verkade det som, punkt slut.
    Så från första värkarna fram till att hon föddes tog det ca 33 timmar.
    Jag tog epidural och lustgas. Epiduralen släppte på min högra sida, så det var inte så kul. Jag fick mer bedövning men det var förgäves. Jag fick lov och ha den där smärtan där tills hon hade fötts helt enkelt. Lustgasen var däremot gudomlig. Den hjälpte mest och jag hade gärna fortsatt med den men det fick jag minsann inte efter att jag fått epiduralen.
    Efter att krystvärkarna kom tog det dock bara 6 minuter och så var hon ute.
    Hon var liten men ändå stor för sin ålder med sina 2120g och 44 cm.
    Dom klippte av navelsträngen och försvann med henne med detsamma.
    Jag fick inte se henne förrän några timmar senare på akutsalen på Neonatalavd. Oj så pytteliten hon var. Vågade knappt ta och hålla i henne i början.
    Ca 3 veckor var vi totalt inlagda på sjukhus med vår dotter. Och då var det kort tid eftersom många barn som är för tidigt födda är oftast många många veckor inlagda på sjukhus innan de får komma hem.
    Läkarna var helt stumma och imponerade av henne. Hon var (är) så stark. Så mogen och stabil för att ha blivit född i v31. Dom behövde inte göra någonting. Hon var frisk och klarade sig utan infektioner och sjukdomar.
    Bara någon dag senare tog hon tag i bröstet. Hon fick såsmåningom sond eftersom hon var tvungen att sola och då för att kunna mata henne samtidigt när hon solade fick hon en sond.
    Men just tack vare att hon lärde sig amma så snabbt, det var anledningen till att vi fick åka hem, på min och min mans bröllops dag och allt. Kan man få en bättre årsdags-present och julklapp..!?
    Och idag när hon är 1 månad och 5 dagar gammal har hon gått upp ca 1 kg sen födseln, frisk som en nötkärna och verkar vara världens nöjdaste bebis.
    Allt är bara helt perfekt (än så länge) Vad mer kan man begära..?
  3. Medlem sedan
    Apr 2002
    #2
    Säger grattis här också!
  4. 2
    Säger grattis här också!

Liknande trådar

  1. Vårat lilla liv
    By Zaiko in forum Gravidsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-22, 00:57
  2. Vårat första mirakel!
    By Jenniferlou in forum _1009 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-27, 12:17
  3. Se hit! Lilla Mirakel
    By Moomin in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 17:51
  4. Lilla Mirakel
    By EMELIS in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 22:18
  5. Lilla Mirakel
    By Lorelai in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 13:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar