Blandar ihop ord?
Språk- och talstörningar
  1. Anonym
    #1

    Blandar ihop ord?

    Om man har en sexåring som hela tiden blandar ihop ordpar och säger stänga när han menar öppna, börja när han menar sluta och som ersätter många ord med andra, närliggande ord (giltig istället för myndig är ett exempel), är det något som ska uppmärksammas.

    Har aldrig någonsin tänkt tanken att han skulle ha en språkstörning eller något annat fel egentligen men nu har ett annat av våra barn fått diagnos autism och det har bidragit till att vi är mer uppmärksamma även på våra andra barn. Har försökt leta efter information om språkutveckling och detta fenomen men inte hittat så mycket.
  2. 1
    Blandar ihop ord? Om man har en sexåring som hela tiden blandar ihop ordpar och säger stänga när han menar öppna, börja när han menar sluta och som ersätter många ord med andra, närliggande ord (giltig istället för myndig är ett exempel), är det något som ska uppmärksammas.

    Har aldrig någonsin tänkt tanken att han skulle ha en språkstörning eller något annat fel egentligen men nu har ett annat av våra barn fått diagnos autism och det har bidragit till att vi är mer uppmärksamma även på våra andra barn. Har försökt leta efter information om språkutveckling och detta fenomen men inte hittat så mycket.
  3. Anonym
    #2
    Han blandar även ihop personer och kallar flera av våra vänner för samma namn.
  4. 2
    Han blandar även ihop personer och kallar flera av våra vänner för samma namn.
  5. Medlem sedan
    Apr 2009
    #3
    Sök logoped och få svar

    Ni ska inte behöva vara oroliga. Jag tycker att ni kollar om ni kan få en logopedutredning via landstingets barnlogopedmottagning. Då får ni svaret, antingen ligger det något i era funderingar eller så inte. I annat fall om skolan kan remitera till logoped? detta utifall att ni inte kan vända er till barnlogopedmottagningen.

    Bli inte förvånad om skolan tycker att skolpsykologen också behöver göra utredning eller att logoped vill att psykologutredning görs. Det är inte övanligt,,,så var det för oss och för många fler.

    Mitt råd! Ta reda på hur det ligger till det är det allra bästa =)
  6. 3
    Sök logoped och få svar

    Ni ska inte behöva vara oroliga. Jag tycker att ni kollar om ni kan få en logopedutredning via landstingets barnlogopedmottagning. Då får ni svaret, antingen ligger det något i era funderingar eller så inte. I annat fall om skolan kan remitera till logoped? detta utifall att ni inte kan vända er till barnlogopedmottagningen.

    Bli inte förvånad om skolan tycker att skolpsykologen också behöver göra utredning eller att logoped vill att psykologutredning görs. Det är inte övanligt,,,så var det för oss och för många fler.

    Mitt råd! Ta reda på hur det ligger till det är det allra bästa =)
  7. Medlem sedan
    Jan 2012
    #4
    Tycker det låter som att din son har ordmobiliseringsproblem. Vid den typen av svårigheter är vanligt både att ersätta det rätta ordet med ord inom samma kategori (stänga-öppna, börja-sluta) och med ord som ligger nära uttalsmässigt (giltig-mydig). Man kan träna upp ordmobilisering genom att leka ordlekar, t ex komma på så många ord på en viss bokstav som möjligt, eller så många ord som möjligt inom en viss kategori (t ex djur, färger, maträtter). Det finns även ett spel i handeln som heter A-Ö Junior som fungerar på liknande sätt (man kan strunta i tidtagningen, det stressar bara barnet).

    Har han utöver detta några andra språkliga svårigheter (t ex svårt med uttal, språkförståelse, böjningar av ord, ordföljd och meningsuppbyggnad eller liknande)?

    Jag tycker absolut ni ska kontakta logoped för en bedömning, det kan aldrig skada.
  8. 4
    Tycker det låter som att din son har ordmobiliseringsproblem. Vid den typen av svårigheter är vanligt både att ersätta det rätta ordet med ord inom samma kategori (stänga-öppna, börja-sluta) och med ord som ligger nära uttalsmässigt (giltig-mydig). Man kan träna upp ordmobilisering genom att leka ordlekar, t ex komma på så många ord på en viss bokstav som möjligt, eller så många ord som möjligt inom en viss kategori (t ex djur, färger, maträtter). Det finns även ett spel i handeln som heter A-Ö Junior som fungerar på liknande sätt (man kan strunta i tidtagningen, det stressar bara barnet).

    Har han utöver detta några andra språkliga svårigheter (t ex svårt med uttal, språkförståelse, böjningar av ord, ordföljd och meningsuppbyggnad eller liknande)?

    Jag tycker absolut ni ska kontakta logoped för en bedömning, det kan aldrig skada.

Liknande trådar

  1. många blandar ihop dop och namngivning
    By sargit in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 09:17
  2. Blandar ihop ord..
    By emmyh2 in forum Ur barnamun
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 00:00
  3. jag blandar
    By linnann in forum _0506 Junibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 20:46
  4. Blandar käckt ihop en
    By Anna-UK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 02:33
  5. Blandar era barn ihop
    By SiF in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 22:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar