Hjälp!! Syltfläckar på vitt matbord
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jan 2012
    #1

    Hjälp!! Syltfläckar på vitt matbord

    Hej

    Mitt nya köksbord har fått röda syltfläckar av hallon- eller lingon som inte går bort. Bordskivan är av vit laminat (Plaine från Mio).

    Snälla vad kan man göra åt det?

    Maria
  2. 1
    Hjälp!! Syltfläckar på vitt matbord Hej

    Mitt nya köksbord har fått röda syltfläckar av hallon- eller lingon som inte går bort. Bordskivan är av vit laminat (Plaine från Mio).

    Snälla vad kan man göra åt det?

    Maria
  3. Medlem sedan
    Nov 2008
    #2
    Tvätta med citronsyra blandat med nån matsked varmt vatten?
  4. 2
    Tvätta med citronsyra blandat med nån matsked varmt vatten?
  5. Medlem sedan
    Nov 2008
    #3
    Jag hade lagt på den geggan och låtit verka nån timme. Så gör jag på min skärbräda om det kommit någon fläck (röda vinfläckar) som inte går bort, den är i trä visserligen men det funkar varje gång...
  6. 3
    Jag hade lagt på den geggan och låtit verka nån timme. Så gör jag på min skärbräda om det kommit någon fläck (röda vinfläckar) som inte går bort, den är i trä visserligen men det funkar varje gång...
  7. Liz*
    #4
    Sudda bort det med en sån där mirakelsvamp som har fin slipeffekt? Om ni nu har såna svampar i Sverige, jag vet inte.
  8. 4
    Sudda bort det med en sån där mirakelsvamp som har fin slipeffekt? Om ni nu har såna svampar i Sverige, jag vet inte.
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #5
    Hur länge har du haft fläckarna?
    Jag tycker fläckar av tex ketchup/sylt som inte går bort från mitt vita bord är borta efter ett par dagar, jag antar att de bleks av sig självt?
    I much prefer whining to counting my blessings!
  10. 5
    Hur länge har du haft fläckarna?
    Jag tycker fläckar av tex ketchup/sylt som inte går bort från mitt vita bord är borta efter ett par dagar, jag antar att de bleks av sig självt?
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Ja, den finns och den fungerar över förväntan

    Jag har köpt mina på Coop, men de borde finnas lite överallt.
  12. 6
    Ja, den finns och den fungerar över förväntan

    Jag har köpt mina på Coop, men de borde finnas lite överallt.
  13. Medlem sedan
    Jan 2012
    #7
    Tvätta med citronsyra blandat med nån matsked varmt vatten?
    Biter inte på fläckarna tyvärr. Lät det ligga och dra sig i några timmar.. Tack för tipset i alla fall!
  14. 7
    Tvätta med citronsyra blandat med nån matsked varmt vatten?
    Biter inte på fläckarna tyvärr. Lät det ligga och dra sig i några timmar.. Tack för tipset i alla fall!
  15. Medlem sedan
    Jan 2012
    #8
    Allt från 10 dagar tillbaka till i går. Fläckarna har legat under en virkad duk. Man kan ju hoppas att det bleks.
  16. 8
    Allt från 10 dagar tillbaka till i går. Fläckarna har legat under en virkad duk. Man kan ju hoppas att det bleks.
  17. Medlem sedan
    Jan 2012
    #9
    Jag vågar inte prova det. Rädd att lacken eller vad man kan kalla det försvinner. Att det blir en sorts sandpapper effekt på ytan. Tack ändå!
  18. 9
    Jag vågar inte prova det. Rädd att lacken eller vad man kan kalla det försvinner. Att det blir en sorts sandpapper effekt på ytan. Tack ändå!
  19. Medlem sedan
    Apr 2009
    #10
    Det bordet är väldigt ömtåligt, det blir fläckar direkt, av typ ingenting, och de går inte att få bort. Tyvärr.
  20. 10
    Det bordet är väldigt ömtåligt, det blir fläckar direkt, av typ ingenting, och de går inte att få bort. Tyvärr.
  21. jagbarajag
    #11
    Har haft det bordet i valnöt då i och för sig... men bordet är jätteskört. Efter bara 2 år såg det helt sabbat ut (och då var jag ändå rädd om det) så nu ligger bordet nere i förrådet.

    Vet inte hur du ska få bort det. Men vi har vita köksbänkar och där får jag ofta fläckar av typ sylt, ketchup, tomat och curry. Men det försvinner av sig självt efter ett tag. Antar att det pö om pö försvinner när man torkar bänkarna.
  22. 11
    Har haft det bordet i valnöt då i och för sig... men bordet är jätteskört. Efter bara 2 år såg det helt sabbat ut (och då var jag ändå rädd om det) så nu ligger bordet nere i förrådet.

    Vet inte hur du ska få bort det. Men vi har vita köksbänkar och där får jag ofta fläckar av typ sylt, ketchup, tomat och curry. Men det försvinner av sig självt efter ett tag. Antar att det pö om pö försvinner när man torkar bänkarna.
  23. Medlem sedan
    Aug 2000
    #12
    Prova att gnida fläckarna med galltvål.
  24. 12
    Prova att gnida fläckarna med galltvål.
  25. Medlem sedan
    Jan 2012
    #13
    Har galltvål någon slipande effekt? Om inte täkte jag provar det. Var köper man det?
  26. 13
    Har galltvål någon slipande effekt? Om inte täkte jag provar det. Var köper man det?
  27. Liz*
    #14
    Då får du försöka nån sorts blekning men det är kinkigt om ytan är glansig.
  28. 14
    Då får du försöka nån sorts blekning men det är kinkigt om ytan är glansig.
  29. Liz*
    #15
    Visst är de great! Till tefläckar, fläckar på skåpluckor, och för att ta bort fett med när man använder den med fettspray i köket, jag använder den för kylskåpet också.
  30. 15
    Visst är de great! Till tefläckar, fläckar på skåpluckor, och för att ta bort fett med när man använder den med fettspray i köket, jag använder den för kylskåpet också.
  31. Medlem sedan
    Aug 2000
    #16
    Nej, galltvålen slipar inte utan löser organiska ämnen. Den fungerar alldeles utmärkt till att lösa bärfläckar från textilier. Jag använde den till att få bort rödvin från en ljus trästol och det fungerade bra.
  32. 16
    Nej, galltvålen slipar inte utan löser organiska ämnen. Den fungerar alldeles utmärkt till att lösa bärfläckar från textilier. Jag använde den till att få bort rödvin från en ljus trästol och det fungerade bra.
  33. Anonym
    #17
    tops doppad i klorin. Var snabb på handen och fläcken försvinner puts väck. Sedan eftertvättar du med vatten. Så har vi gjort med rödvinsfläckar och alla möjliga röda fläckar på vårt vita laminatbord från Mio. Snurra topsen bara över fläcken.
  34. 17
    tops doppad i klorin. Var snabb på handen och fläcken försvinner puts väck. Sedan eftertvättar du med vatten. Så har vi gjort med rödvinsfläckar och alla möjliga röda fläckar på vårt vita laminatbord från Mio. Snurra topsen bara över fläcken.

Liknande trådar

  1. Någon som har ett Norden matbord i vitt?
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-24, 17:42
  2. Vitt matbord?
    By Indra in forum Hem & fritid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 17:25
  3. Vitt Vitt Vitt!! Snälla sluta
    By UngMamma89 in forum Ordet är fritt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 22:54
  4. stora matbord *hjälp*
    By -AT- in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 18:22
  5. Få rent VITT bord?? Hjälp!
    By Adelia in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 22:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar