vårdbidragsfundering
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    vårdbidragsfundering

    Hej!

    Pratade med min handläggare på FK idag och fick veta att vi kommer få ett halvt VB med 18% merkostnader för sonen, hur mycket får man i slutändan då? Förstår inte rikigt hur jag skall räkna =)

    Har tidigare haft endast 1/2 vb utan merkostnadsbiten....
    Jag är mamma till 3st helt underbara barn, Eddie, Emilia och Edvin!!!
  2. 1
    vårdbidragsfundering Hej!

    Pratade med min handläggare på FK idag och fick veta att vi kommer få ett halvt VB med 18% merkostnader för sonen, hur mycket får man i slutändan då? Förstår inte rikigt hur jag skall räkna =)

    Har tidigare haft endast 1/2 vb utan merkostnadsbiten....
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Nu har jag inte exakta siffror i huvudet, men så här räknas det ut:
    Vårdbidraget ca 4200. 18% räknas ut som 18% av ett prisbasbelopp. Prosbasbeloppet är ca 42000 kr. 18% av det är 7560. Detta delas med 12 månader = 630 kr.

    Då blir det:
    4200
    -630
    = 3570.
    På dessa 3570 dras det sen skatt, säg 30% (är ju olika beroende på var du man bor).
    Kvar blir 2499 och sen plussas de där 630 kronorna på igen = 3129 kronor att betalas ut till dig.
    Det stämmer nog ganska bra för vi har halvt vårdbidrag och 18% i merkostnader och vi får ut ca 3190/månad.
  4. 2
    Nu har jag inte exakta siffror i huvudet, men så här räknas det ut:
    Vårdbidraget ca 4200. 18% räknas ut som 18% av ett prisbasbelopp. Prosbasbeloppet är ca 42000 kr. 18% av det är 7560. Detta delas med 12 månader = 630 kr.

    Då blir det:
    4200
    -630
    = 3570.
    På dessa 3570 dras det sen skatt, säg 30% (är ju olika beroende på var du man bor).
    Kvar blir 2499 och sen plussas de där 630 kronorna på igen = 3129 kronor att betalas ut till dig.
    Det stämmer nog ganska bra för vi har halvt vårdbidrag och 18% i merkostnader och vi får ut ca 3190/månad.
  5. Medlem sedan
    Feb 2010
    #3
    Exakt siffra som du får ut kan jag inte ge dig då jag inte vet vad som dras i skatt för dig men Valerinas uträkning stämmer fint, kompletterar med aktuella siffror bara =))

    4583 - 660= 3923 (halvt vb - 18% merkostnader)
    3923 * 0,3 = 1177 (avrundat, 1176,90, räknat på 30% skatt)
    3923 - 1177 = 2746 (halvt vb - skatt)
    2746 + 660 = 3406 kr blir utbetalt.

    Hoppas jag fick till det rätt nu, lite snurrig i huvudet för tillfället...
  6. 3
    Exakt siffra som du får ut kan jag inte ge dig då jag inte vet vad som dras i skatt för dig men Valerinas uträkning stämmer fint, kompletterar med aktuella siffror bara =))

    4583 - 660= 3923 (halvt vb - 18% merkostnader)
    3923 * 0,3 = 1177 (avrundat, 1176,90, räknat på 30% skatt)
    3923 - 1177 = 2746 (halvt vb - skatt)
    2746 + 660 = 3406 kr blir utbetalt.

    Hoppas jag fick till det rätt nu, lite snurrig i huvudet för tillfället...
  7. Medlem sedan
    Sep 2009
    #4

    Söka vb igen hjälp

    Hej!
    Sökte vb för två år sedan sonen då 7 år utan diagnos men med absensepilepsi och misstänkt asperger. Nu ska vi söka nytt vb och han har fått diagnos Asperger han medicnerar både mot ep och har även insatt concerta. Han har även svår pollenallergi och känslig hud. Nu är han 9 år och har inte utvecklats något kräver mer än någonsin och vi får söka för hans syster då hon fått besvär av all stress, mage som inte fungerar etc. Han har inget frita till hösten och vi måste gå ned i arbetstid. Läkaren på Bup tycker att vi bör ha mer vb. Kan man själv föreslå det i ansökan. Jag fick hem att försäkringskassan endast behövde nytt läkarintyg men inte själva ansökan? Men saker har ju förändrats?
    Vad tror ni om höjt vb, verkar ju tufft att få?
    MVH Malin
  8. 4
    Söka vb igen hjälp Hej!
    Sökte vb för två år sedan sonen då 7 år utan diagnos men med absensepilepsi och misstänkt asperger. Nu ska vi söka nytt vb och han har fått diagnos Asperger han medicnerar både mot ep och har även insatt concerta. Han har även svår pollenallergi och känslig hud. Nu är han 9 år och har inte utvecklats något kräver mer än någonsin och vi får söka för hans syster då hon fått besvär av all stress, mage som inte fungerar etc. Han har inget frita till hösten och vi måste gå ned i arbetstid. Läkaren på Bup tycker att vi bör ha mer vb. Kan man själv föreslå det i ansökan. Jag fick hem att försäkringskassan endast behövde nytt läkarintyg men inte själva ansökan? Men saker har ju förändrats?
    Vad tror ni om höjt vb, verkar ju tufft att få?
    MVH Malin
  9. Medlem sedan
    Sep 2009
    #5

    Söka vb igen hjälp!!!

    Hej!
    Sökte vb för två år sedan sonen då 7 år utan diagnos men med absensepilepsi och misstänkt asperger. Nu ska vi söka nytt vb och han har fått diagnos Asperger han medicnerar både mot ep och har även insatt concerta. Han har även svår pollenallergi och känslig hud. Nu är han 9 år och har inte utvecklats något kräver mer än någonsin och vi får söka för hans syster då hon fått besvär av all stress, mage som inte fungerar etc. Han har inget frita till hösten och vi måste gå ned i arbetstid. Läkaren på Bup tycker att vi bör ha mer vb. Kan man själv föreslå det i ansökan. Jag fick hem att försäkringskassan endast behövde nytt läkarintyg men inte själva ansökan? Men saker har ju förändrats?
    Vad tror ni om höjt vb, verkar ju tufft att få?
    MVH Malin
  10. 5
    Söka vb igen hjälp!!! Hej!
    Sökte vb för två år sedan sonen då 7 år utan diagnos men med absensepilepsi och misstänkt asperger. Nu ska vi söka nytt vb och han har fått diagnos Asperger han medicnerar både mot ep och har även insatt concerta. Han har även svår pollenallergi och känslig hud. Nu är han 9 år och har inte utvecklats något kräver mer än någonsin och vi får söka för hans syster då hon fått besvär av all stress, mage som inte fungerar etc. Han har inget frita till hösten och vi måste gå ned i arbetstid. Läkaren på Bup tycker att vi bör ha mer vb. Kan man själv föreslå det i ansökan. Jag fick hem att försäkringskassan endast behövde nytt läkarintyg men inte själva ansökan? Men saker har ju förändrats?
    Vad tror ni om höjt vb, verkar ju tufft att få?
    MVH Malin
  11. Medlem sedan
    Sep 2009
    #6
    Förlåt hamnade fel
  12. 6
    Förlåt hamnade fel
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar