Någon som vet...
_1109 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2011
    #1

    Någon som vet...

    Är det någon som vet vad rekommendationen, om att bebisar får börja med smakprover när de är 4 mån kommer ifrån? Vad baseras just 4 mån gränsen på? En del ger ju redan i denna ålder portioner med gröt som räknas som ett mål mat. Enl livsmedelsverket ska bara ca ett kryddmått med någon typ av mat vara nog. Men varför, är det magen eller vad?
  2. 1
    Någon som vet... Är det någon som vet vad rekommendationen, om att bebisar får börja med smakprover när de är 4 mån kommer ifrån? Vad baseras just 4 mån gränsen på? En del ger ju redan i denna ålder portioner med gröt som räknas som ett mål mat. Enl livsmedelsverket ska bara ca ett kryddmått med någon typ av mat vara nog. Men varför, är det magen eller vad?
  3. Medlem sedan
    Jan 2011
    #2
    Jag vet faktiskt inte, läste också det där med kryddmåttet.. Vi väntar än så länge, när han blir 6 månader får vi väl börja "seriöst" just med gröten t.ex. pga. glutentoleransen
  4. 2
    Jag vet faktiskt inte, läste också det där med kryddmåttet.. Vi väntar än så länge, när han blir 6 månader får vi väl börja "seriöst" just med gröten t.ex. pga. glutentoleransen
  5. Medlem sedan
    Jun 2002
    #3
    Enligt min bm så baseras det på att ett barn som är ca 4 månader börjar bli medveten och nyfiken på att vi andra stoppar saker i munnen. Denna nyfikenhet ska uppmuntras och därför kan man ge tex från fingertoppen ett smakprov till barnet. Det är alltså för att uppmuntra nyfikenheten på mat.
  6. 3
    Enligt min bm så baseras det på att ett barn som är ca 4 månader börjar bli medveten och nyfiken på att vi andra stoppar saker i munnen. Denna nyfikenhet ska uppmuntras och därför kan man ge tex från fingertoppen ett smakprov till barnet. Det är alltså för att uppmuntra nyfikenheten på mat.
  7. Medlem sedan
    Nov 2006
    #4
    Spännande fråga - kanske något för våga fråga på RiX FM.

    Det där har ju också svängt med min 9 åring skulle man börja vid 4 månader och ge smakportioner med min 6-åring skulle man börja vid 6 månader men jag började introducera i lugnt tempo vid 4 månader. Nu säger man väl både 4 och 6 månader...

    Här kör vi grönsaksmos på dagen ca 2 rågade teskedar och på kvällen kör vi gröt allt från 1-2 msk. Han älskar gröten. Jag kör på risgröt och det står 4 månader på förpackningen.
  8. 4
    Spännande fråga - kanske något för våga fråga på RiX FM.

    Det där har ju också svängt med min 9 åring skulle man börja vid 4 månader och ge smakportioner med min 6-åring skulle man börja vid 6 månader men jag började introducera i lugnt tempo vid 4 månader. Nu säger man väl både 4 och 6 månader...

    Här kör vi grönsaksmos på dagen ca 2 rågade teskedar och på kvällen kör vi gröt allt från 1-2 msk. Han älskar gröten. Jag kör på risgröt och det står 4 månader på förpackningen.
  9. Medlem sedan
    Jan 2012
    #5

    Smakportioner

    Bebisar är olika, en del visar intresse för mat redan från ca fyra månader, andra senare. Man kan genom små smakprov, doppa fingret i mat och låta bebisen smaka och se ifall bebisen visar intresse. Det är väldigt olika. Tidigare har man sagt att alla barn ska vänta till de är ca sex månader innan man ska pröva att ge smakprov. Idag säger man att det kan finnas inviduella skillnader. En del bebisar kan börja smaka på mat redan innan de är sex månader. Man kan prova med kokt mosad potatis (som förr i tiden) eller med gröt (inte egen utan tex havregröt för små barn). Det handlar om små portioner, från en liten slickning till en tesked ungefär. Man ser ju själv vad ens bebis klarar av. Förutom att få smaka, ska ju bebisen lära sig att ta in fastare föda genom munnen förutom modersmjölk eller ersättning. Bebisen ska lära sig att använda munnen, ta in mat, tugga och att svälja. Det är detta som gör det så förvirrande när det gäller de olika råd man får när det gäller tidpunkten för smakprov. Det handlar ju inte bara om att smaka. Bebisen ska ju lära sig att äta mat.
  10. 5
    Smakportioner Bebisar är olika, en del visar intresse för mat redan från ca fyra månader, andra senare. Man kan genom små smakprov, doppa fingret i mat och låta bebisen smaka och se ifall bebisen visar intresse. Det är väldigt olika. Tidigare har man sagt att alla barn ska vänta till de är ca sex månader innan man ska pröva att ge smakprov. Idag säger man att det kan finnas inviduella skillnader. En del bebisar kan börja smaka på mat redan innan de är sex månader. Man kan prova med kokt mosad potatis (som förr i tiden) eller med gröt (inte egen utan tex havregröt för små barn). Det handlar om små portioner, från en liten slickning till en tesked ungefär. Man ser ju själv vad ens bebis klarar av. Förutom att få smaka, ska ju bebisen lära sig att ta in fastare föda genom munnen förutom modersmjölk eller ersättning. Bebisen ska lära sig att använda munnen, ta in mat, tugga och att svälja. Det är detta som gör det så förvirrande när det gäller de olika råd man får när det gäller tidpunkten för smakprov. Det handlar ju inte bara om att smaka. Bebisen ska ju lära sig att äta mat.
  11. Anonym
    #6
    Finns ingen sådan rekommendation, det är sex månader som gäller. Precis som du säger är det "magen", tarmsystemet är inte färdigutvecklat. Sen kan det skilja, vissa barn är tidigare, andra senare.
  12. 6
    Finns ingen sådan rekommendation, det är sex månader som gäller. Precis som du säger är det "magen", tarmsystemet är inte färdigutvecklat. Sen kan det skilja, vissa barn är tidigare, andra senare.

Liknande trådar

  1. Någon som känner någon eller själv
    By Anonymus in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-21, 20:57
  2. Någon frisör här eller någon annan som..
    By Grodan in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 08:27
  3. Någon jurist eller någon kunnig om arv?
    By Undrande! in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 20:03
  4. Någon från fk, eller någon annan som
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 17:44
  5. Någon från fk, eller någon annan som
    By Anonym in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 16:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar