Överklassafari
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2005
    #1

    Överklassafari

    Åk på sightseeing för att studera de rika på Solsidan, kanske vore något? Såg ett nyhetsinslag där några mycket upprörda överklassungdomar med backslick ondgjorde sig över "kommunisterna". Vad tycks?

    http://www.dn.se/sthlm/forskare-klas...a-vag-tillbaka
  2. 1
    Överklassafari Åk på sightseeing för att studera de rika på Solsidan, kanske vore något? Såg ett nyhetsinslag där några mycket upprörda överklassungdomar med backslick ondgjorde sig över "kommunisterna". Vad tycks?

    http://www.dn.se/sthlm/forskare-klas...a-vag-tillbaka
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Jag tycker att det var roligt... men samtidigt tragiskt, att det finns sådana klyftor i vårt lilla land.. min systerdotter gick på gymnasiet i Tattby, ligger bredvid Solsidan...jag var där på hennes student, vissa elever hämtades med helikopter!
  4. 2
    Jag tycker att det var roligt... men samtidigt tragiskt, att det finns sådana klyftor i vårt lilla land.. min systerdotter gick på gymnasiet i Tattby, ligger bredvid Solsidan...jag var där på hennes student, vissa elever hämtades med helikopter!
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Jag tycker båda attityderna är ganska trista.
  6. 3
    Jag tycker båda attityderna är ganska trista.
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    En av överklassungdomarna uttryckte sig att klasser var viktiga det behövdes klasskillander... jag såg inslaget på TV.
  8. 4
    En av överklassungdomarna uttryckte sig att klasser var viktiga det behövdes klasskillander... jag såg inslaget på TV.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Det är de ju inte ensamma om att tro. Det finns gott om forskning på varför människor tenderar att dela upp sig i "klasser" och grupper. Det finns de som menar att det är en nödvändighet för att ett modernt, demokratiskt samhälle ska fungera. Fast jag drömmer ändå om ett solidariskt samhälle, klasser struntar jag i om de finns så länge det finns solidaritet mellan grupperna.
  10. 5
    Det är de ju inte ensamma om att tro. Det finns gott om forskning på varför människor tenderar att dela upp sig i "klasser" och grupper. Det finns de som menar att det är en nödvändighet för att ett modernt, demokratiskt samhälle ska fungera. Fast jag drömmer ändå om ett solidariskt samhälle, klasser struntar jag i om de finns så länge det finns solidaritet mellan grupperna.
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Otäck uppvigling

    Att den extrema vänstern anställer ett jippo under parollen "Odla ditt klasshat" är givetvis något som uppfattas som hotfullt av dem hatet riktar sig mot. Det är en agitation som som borde kunna klassas såsom uppvigling, t.ex. uttrycken "det finns en poäng i att uppmärksamma klyftorna, att odla ilskan mot orättvisorna" och "Hur ska ilskan kanaliseras? – I aktion på ett eller annat vis".

    Det vore intressant att se om det kommer att ske fler attentat i området framöver. Att bara kalla en organisation "Allt åt alla" säger ju en del om hur avskärmade de är från verkligheten.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  12. 6
    Otäck uppvigling Att den extrema vänstern anställer ett jippo under parollen "Odla ditt klasshat" är givetvis något som uppfattas som hotfullt av dem hatet riktar sig mot. Det är en agitation som som borde kunna klassas såsom uppvigling, t.ex. uttrycken "det finns en poäng i att uppmärksamma klyftorna, att odla ilskan mot orättvisorna" och "Hur ska ilskan kanaliseras? – I aktion på ett eller annat vis".

    Det vore intressant att se om det kommer att ske fler attentat i området framöver. Att bara kalla en organisation "Allt åt alla" säger ju en del om hur avskärmade de är från verkligheten.
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7
    Sådär blir det ju i stora städer. Känns väldigt Stockholmskt ... kanske speciellt de här kotlettkillarna. Jag kan bli förvånad över hur väl de spelar sin roller liksom...
  14. 7
    Sådär blir det ju i stora städer. Känns väldigt Stockholmskt ... kanske speciellt de här kotlettkillarna. Jag kan bli förvånad över hur väl de spelar sin roller liksom...
  15. Medlem sedan
    Dec 2005
    #8
    Tänkte samma sak Men ungdomar är ju ofta stereotypa.
  16. 8
    Tänkte samma sak Men ungdomar är ju ofta stereotypa.
  17. Medlem sedan
    Dec 2005
    #9
    Håller med du.
  18. 9
    Håller med du.
  19. Medlem sedan
    Dec 2005
    #10
    Jo, på sätt och vis. Men det ÄR ju de facto på väg "tillbaka" lite, bra att det lyfts.
  20. 10
    Jo, på sätt och vis. Men det ÄR ju de facto på väg "tillbaka" lite, bra att det lyfts.
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Attentat är väl ett rätt stort ord för det som hände?
  22. 11
    Attentat är väl ett rätt stort ord för det som hände?
  23. Medlem sedan
    Dec 2005
    #12
    Vad ska samhället göra åt det då, för det är ju onekligen en utveckling åt fel håll?
  24. 12
    Vad ska samhället göra åt det då, för det är ju onekligen en utveckling åt fel håll?
  25. Medlem sedan
    Dec 2005
    #13
    Måste avvika, återkommer!
  26. 13
    Måste avvika, återkommer!
  27. Mamman*3
    #14
    En till dokusåpa bara.

    Trist för dem som luras vara med.

    Tankeexperimentet är intressant. Men, att genomföra det på sånt sätt som det gjordes skapade ju bara tråkigheter.
  28. 14
    En till dokusåpa bara.

    Trist för dem som luras vara med.

    Tankeexperimentet är intressant. Men, att genomföra det på sånt sätt som det gjordes skapade ju bara tråkigheter.
  29. Medlem sedan
    Aug 2002
    #15
    Tycker att det är oerhört löjligt. Dels att åka på överklassafari och att bry sig om att de gör det.
  30. 15
    Tycker att det är oerhört löjligt. Dels att åka på överklassafari och att bry sig om att de gör det.
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    Solsidan är tydligen ett av Europas mest isolerade ställen.
  32. 16
    Solsidan är tydligen ett av Europas mest isolerade ställen.
  33. Medlem sedan
    Oct 2001
    #17
    De "spelar" väl lika bra som ungdomarna i vilken förort eller norrlandsby som helst. Det är deras sätt att vara helt enkelt.
  34. 17
    De "spelar" väl lika bra som ungdomarna i vilken förort eller norrlandsby som helst. Det är deras sätt att vara helt enkelt.
  35. Medlem sedan
    Aug 2006
    #18
    nej det är ingen dokusåpa.
  36. 18
    nej det är ingen dokusåpa.
  37. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #19

    Visst är det år fel håll

    Man kan ju börja med att se om det går att åtala arrangören för uppvigling, fast jag tvivlar på det då det inte hände något med polisanmälan mot arrangemanget. Då var det i och för sig bara ett resejippo, det som uttalas här i form av uppvigling är grövre och en helt annan sak än researrangemanget.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  38. 19
    Visst är det år fel håll Man kan ju börja med att se om det går att åtala arrangören för uppvigling, fast jag tvivlar på det då det inte hände något med polisanmälan mot arrangemanget. Då var det i och för sig bara ett resejippo, det som uttalas här i form av uppvigling är grövre och en helt annan sak än researrangemanget.
  39. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #20

    Syftade inte på det

    Jag menade om uppviglingen ger resultat i form av framtida skadegörelse eller annan kriminalitet i området.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  40. 20
    Syftade inte på det Jag menade om uppviglingen ger resultat i form av framtida skadegörelse eller annan kriminalitet i området.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Apropå överklassafari....
    By Ziggy in forum Politik
    Svar: 111
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 21:55
  2. Överklassafari
    By Emmylou in forum Politik
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2012-02-03, 09:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar