Kan ej lära sig läsa noter
Dyslexi & dyskalkyli
  1. Medlem sedan
    Apr 2000
    #1

    Kan ej lära sig läsa noter

    Min dotter har lätt för både bokstäver och siffror. Hon har alltså aldrig haft problem att läsa, skriva etc. Däremot klarar hon inte alls av att läsa noter! Hon spelar fiol och är ganska duktig. Hon är väldigt musikalisk och lär sig allt utantill. Men så fort hon ska försöka läsa noter låser det sig helt. Hon kan verkligen inte! Hon förstår inte alls. Istället lär hon sig snabbt att spela stycket utantill (även meningslösa övningar utan någon direkt meoldi) och låtsas att hon kollar på noterna, dvs hon gör precis så som många dyslektiker gör när det kommer till läsing. Kan era dyslektiska barn som spelar instrument läsa noter? Kan man vara "notdyslektiker"? För "notdyslektiker" känns det precis som att hon är. Detta är ju inget stort problem för oss, men jag tycker det är en intressant frågeställning. Jag ser ju på henne hur hon tittar på noterna och det är som myror på ett papper. Precis så måste det ju kännas att ha dyslexi...
    Sorry alla nyfikna, här finns inget spännande att läsa.
  2. 1
    Kan ej lära sig läsa noter Min dotter har lätt för både bokstäver och siffror. Hon har alltså aldrig haft problem att läsa, skriva etc. Däremot klarar hon inte alls av att läsa noter! Hon spelar fiol och är ganska duktig. Hon är väldigt musikalisk och lär sig allt utantill. Men så fort hon ska försöka läsa noter låser det sig helt. Hon kan verkligen inte! Hon förstår inte alls. Istället lär hon sig snabbt att spela stycket utantill (även meningslösa övningar utan någon direkt meoldi) och låtsas att hon kollar på noterna, dvs hon gör precis så som många dyslektiker gör när det kommer till läsing. Kan era dyslektiska barn som spelar instrument läsa noter? Kan man vara "notdyslektiker"? För "notdyslektiker" känns det precis som att hon är. Detta är ju inget stort problem för oss, men jag tycker det är en intressant frågeställning. Jag ser ju på henne hur hon tittar på noterna och det är som myror på ett papper. Precis så måste det ju kännas att ha dyslexi...
  3. Medlem sedan
    Oct 2010
    #2
    Min son är dyslektiker och kan läsa noter bra. Han har spelat lite piano. Vet inte om man kan vara not dyslektiker
  4. 2
    Min son är dyslektiker och kan läsa noter bra. Han har spelat lite piano. Vet inte om man kan vara not dyslektiker
  5. Medlem sedan
    Oct 2010
    #3
    Min son kan läsa noter bra. Han är dyslektiker. Han spelar lite piano. Vet inte om man kan vara notdyslektiker
  6. 3
    Min son kan läsa noter bra. Han är dyslektiker. Han spelar lite piano. Vet inte om man kan vara notdyslektiker
  7. Medlem sedan
    Oct 2010
    #4
    Opppps det blev visst två svar...
  8. 4
    Opppps det blev visst två svar...
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5
    Tack för ditt svar!
  10. 5
    Tack för ditt svar!
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Hej, jag är på besök men dristar mig till att svara eftersom jag är musikpedagog och stött på barn som ditt flera gånger. Att läsa noter är inte som att läsa bokstäver eftersom man inte sätter i hop dem utan spelar noten direkt när man ser den. Därför kan många barn som är dyslektiker läsa noter även om de inte kan läsa med bokstäver. Barn som har ett bra gehör och som kan lära stycken utantill på bara hörseln ser sällan noter som ett hjälpmedel utan som ett ont och meningslöst extra arbete. Det gäller att försöka få henne att finna meningen i notläsning. Låt henne t.ex skriva egen musik och skriva ner den på noter så att du eller hennes lärare kan spela det hon skrivit. Se också till att hon får stycken som är så långa att de är svåra att hålla i minnet, då finner hon mer mening i notläsningen.
  12. 6
    Hej, jag är på besök men dristar mig till att svara eftersom jag är musikpedagog och stött på barn som ditt flera gånger. Att läsa noter är inte som att läsa bokstäver eftersom man inte sätter i hop dem utan spelar noten direkt när man ser den. Därför kan många barn som är dyslektiker läsa noter även om de inte kan läsa med bokstäver. Barn som har ett bra gehör och som kan lära stycken utantill på bara hörseln ser sällan noter som ett hjälpmedel utan som ett ont och meningslöst extra arbete. Det gäller att försöka få henne att finna meningen i notläsning. Låt henne t.ex skriva egen musik och skriva ner den på noter så att du eller hennes lärare kan spela det hon skrivit. Se också till att hon får stycken som är så långa att de är svåra att hålla i minnet, då finner hon mer mening i notläsningen.
  13. Medlem sedan
    Apr 2000
    #7
    Vilket bra svar! Det är nog precis som du säger, att för henne känns noterna meningslösa. Jag ska testa ditt förslag. jag har försökt säga till henne att när man ska börja spela långa stycken som sträcker sig över flera sidor så behöver man noterna som stöd för minnet, men hon lyssnar inte riktigt på det örat.
  14. 7
    Vilket bra svar! Det är nog precis som du säger, att för henne känns noterna meningslösa. Jag ska testa ditt förslag. jag har försökt säga till henne att när man ska börja spela långa stycken som sträcker sig över flera sidor så behöver man noterna som stöd för minnet, men hon lyssnar inte riktigt på det örat.

Liknande trådar

  1. Lära sig läsa/skriva?
    By Fru M in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-04-18, 20:19
  2. Att lära sig läsa
    By Anonym in forum Barn som yrke
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 11:39
  3. Lära sig läsa?
    By Zinita in forum Autismspektrum
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 11:08
  4. Att lära sig läsa
    By ajilie in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 19:10
  5. Lära sig läsa bok
    By Marcusmamma in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 09:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar