Nationella prov i svenska
Dyslexi & dyskalkyli
  1. Medlem sedan
    Oct 2010
    #1

    Nationella prov i svenska

    Är det någon som har barn i årsk 6. Det är dags för nationella prov i svenska nu i veckan och jag undrar är det något som man som förälder behöver kolla inför det? Hur kan man få göra läs och skriv proven om eleven inte kan läsa och skriva ? Kan en dyslektiker få göra proven på ett annat sätt, t ex muntligt. Godkänner skolverket det ? Någon som vet ?
  2. 1
    Nationella prov i svenska Är det någon som har barn i årsk 6. Det är dags för nationella prov i svenska nu i veckan och jag undrar är det något som man som förälder behöver kolla inför det? Hur kan man få göra läs och skriv proven om eleven inte kan läsa och skriva ? Kan en dyslektiker få göra proven på ett annat sätt, t ex muntligt. Godkänner skolverket det ? Någon som vet ?
  3. Medlem sedan
    Jan 2012
    #2
    Hej,
    jag är lärare i år 7-9 så jag vet inte riktigt hur det går till i år 6, förut låg de nationella proven ju i år 5.

    I år 9 har dyslektiker rätt till längre tid på proven, samt att i förberedelserna få lyssna på de texter läsförståelserna är gjorda utifrån. Har dyslektikern problem med t.ex. stavning, kan denna bortses från i rättningen. Skrivdelen av provet får dessutom - om eleven normalt sett har detta hjälpmedel - skrivas på dator i stället för för hand.

    Man kan i princip inte förbereda sig för de nationella proven - förberedelsen är så att säga de år man gått i skolan.

    Om jag vore du, skulle jag försäkra mig om att läraren är medveten om att din son/dotter är dyslektiker, och även om att han/hon känner till vilka rättigheter ditt barn har i och med dyslexin.

    Hoppas att det går bra för din son/dotter på onsdag!
  4. 2
    Hej,
    jag är lärare i år 7-9 så jag vet inte riktigt hur det går till i år 6, förut låg de nationella proven ju i år 5.