Sova i egen säng...
_1109 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2011
    #1

    Sova i egen säng...

    Hej hallå! Hur går det för era bebisar när det gäller sömn i allmänhet och sömn i egen säng? Här känns det som att vi nu har ett väl etablerat mönster av samsovande. Det var en natt för ett par v sedan som lillan somnade i sin egen säng och sov från 22-06 utan att vakna en endaste gång, inte ens för att få sin napp, men det var verkligen ett undantag, inget ens liknande har hänt varken förr eller senare. Efter det försökte jag konsekvent lägga henne i hennes egen säng men det slutade alltid med massa gråt och att jag får vagga henne till sömns. Nu får jag vara glad om jag kan lägga henne bredvid mig i sängen, när hon är trött utan att vagga i famnen. Hon är snart 5 mån, ska man kanske försöka vara hårdare och låta henne gråta? Det vill jag verkligen inte men samtidigt vill jag att hon ska känna sig trygg nog att kunna somna själv. Man kanske gör henne en otjänst när man inte fortsätter kämpa med den egna sängen? Hennes säng står för övrigt direkt bredvid min med långsidan nere så att jag ska nå henne lätt. Nu blev detta lite långt, men jag undrar hur ni andra gör och om ni har några tips?!
  2. 1
    Sova i egen säng... Hej hallå! Hur går det för era bebisar när det gäller sömn i allmänhet och sömn i egen säng? Här känns det som att vi nu har ett väl etablerat mönster av samsovande. Det var en natt för ett par v sedan som lillan somnade i sin egen säng och sov från 22-06 utan att vakna en endaste gång, inte ens för att få sin napp, men det var verkligen ett undantag, inget ens liknande har hänt varken förr eller senare. Efter det försökte jag konsekvent lägga henne i hennes egen säng men det slutade alltid med massa gråt och att jag får vagga henne till sömns. Nu får jag vara glad om jag kan lägga henne bredvid mig i sängen, när hon är trött utan att vagga i famnen. Hon är snart 5 mån, ska man kanske försöka vara hårdare och låta henne gråta? Det vill jag verkligen inte men samtidigt vill jag att hon ska känna sig trygg nog att kunna somna själv. Man kanske gör henne en otjänst när man inte fortsätter kämpa med den egna sängen? Hennes säng står för övrigt direkt bredvid min med långsidan nere så att jag ska nå henne lätt. Nu blev detta lite långt, men jag undrar hur ni andra gör och om ni har några tips?!
  3. Medlem sedan
    May 2011
    #2
    Jag har en son på 2,5 år. Han fick sova i min säng tills han var runt 1 år. I samma veva som jag slutade amma helt började han även sova i egen säng. Då gick det helt smärtfritt. Han sov hela nätterna, först i egen säng i samma rum som jag och sedan i eget rum.

    Jag tror inte du behöver stressa med att få din lilla tjej att sova i egen säng. Det är lättare när de är mer "självständiga" .
    Lycka till!
  4. 2
    Jag har en son på 2,5 år. Han fick sova i min säng tills han var runt 1 år. I samma veva som jag slutade amma helt började han även sova i egen säng. Då gick det helt smärtfritt. Han sov hela nätterna, först i egen säng i samma rum som jag och sedan i eget rum.

    Jag tror inte du behöver stressa med att få din lilla tjej att sova i egen säng. Det är lättare när de är mer "självständiga" .
    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Jul 2011
    #3
    Hej!
    Min dotter är också snart 5 månader. När hon var 6 veckor lade vi över henne i egen säng så snart hon somnat och hon sov då hela nätter bortsett från ett nattmål klockan 3 varje natt.

    När hon var 3 månader började vi lägga henne i sängen i vaket tillstånd och hon somnade då in på egen hand. Jätteskönt. Nu vid 4,5 månaders ålder kan hon helt plötsligt inte somna själv längre och hon vill ha ett extra nattmål. På BVC fick vi rådet att försöka söva om henne utan amning vilket resulterar i 2 timmar vaken och arg bebis mitt i natten.

    Hur göra? Jag vill ju ha tillbaka mina egna kvällar och en nöjd bebis!
  6. 3
    Hej!
    Min dotter är också snart 5 månader. När hon var 6 veckor lade vi över henne i egen säng så snart hon somnat och hon sov då hela nätter bortsett från ett nattmål klockan 3 varje natt.

    När hon var 3 månader började vi lägga henne i sängen i vaket tillstånd och hon somnade då in på egen hand. Jätteskönt. Nu vid 4,5 månaders ålder kan hon helt plötsligt inte somna själv längre och hon vill ha ett extra nattmål. På BVC fick vi rådet att försöka söva om henne utan amning vilket resulterar i 2 timmar vaken och arg bebis mitt i natten.

    Hur göra? Jag vill ju ha tillbaka mina egna kvällar och en nöjd bebis!
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4
    Att hon gråter beror inte på att hon inte är trygg,hon vet ju att du är bredvid. Det är snarare så att det är ovant och det kan ta ett par nätter att vänja henne men du kommer tjäna på det i slutändan. Det är lättare att vänja en liten att sova i egen säng, värre när de är större och mer medvetna.
    Låt henne gärna sova i sängen även på dagen så kan det gå lättare.
    Min son är 5 månader och han kan stöka runt en stund innan han somnar. Petar ut nappen och sparkar av sig täcket.
    Tålamod är det som gäller då I början kunde jag sitta 30 minuter innan han somnade,nu är det 5-10 min.
    Samsovande tycker jag mest är föräldrarna som gillar. Gosigt att sniffa bebis hela natten men en björntjänst i slutänden. Dock kan man ju ha en mysstund i sängen både före och efter barnet hamnar i egen säng.
    Ps Detta är mina egna åsikter och inget som jag påstår är rätt eller fel....
  8. 4
    Att hon gråter beror inte på att hon inte är trygg,hon vet ju att du är bredvid. Det är snarare så att det är ovant och det kan ta ett par nätter att vänja henne men du kommer tjäna på det i slutändan. Det är lättare att vänja en liten att sova i egen säng, värre när de är större och mer medvetna.
    Låt henne gärna sova i sängen även på dagen så kan det gå lättare.
    Min son är 5 månader och han kan stöka runt en stund innan han somnar. Petar ut nappen och sparkar av sig täcket.
    Tålamod är det som gäller då I början kunde jag sitta 30 minuter innan han somnade,nu är det 5-10 min.
    Samsovande tycker jag mest är föräldrarna som gillar. Gosigt att sniffa bebis hela natten men en björntjänst i slutänden. Dock kan man ju ha en mysstund i sängen både före och efter barnet hamnar i egen säng.
    Ps Detta är mina egna åsikter och inget som jag påstår är rätt eller fel....
  9. Medlem sedan
    Jun 2002
    #5
    Kan det vara så att hon kanske behöver mer mat innan natten? Lite välling som kvällsmål?
    Beror ju lite på om du är för eller emot att ge välling när du ammar.....
  10. 5
    Kan det vara så att hon kanske behöver mer mat innan natten? Lite välling som kvällsmål?
    Beror ju lite på om du är för eller emot att ge välling när du ammar.....
  11. Medlem sedan
    Mar 2011
    #6
    Tack för era svar. Jag ger ersättning innan sängen, har inte riktigt fattat när man börjar med välling, eller menar du kanske ersättning? Ja, det är nog dags att försöka kämpa lite bättre med sängen, men måste medge att tålamodet tryter ordentligt när man själv är halvsovande..
  12. 6
    Tack för era svar. Jag ger ersättning innan sängen, har inte riktigt fattat när man börjar med välling, eller menar du kanske ersättning? Ja, det är nog dags att försöka kämpa lite bättre med sängen, men måste medge att tålamodet tryter ordentligt när man själv är halvsovande..
  13. Medlem sedan
    Nov 2006
    #7
    Vi har samsovit med alla våra barn och nu är den minsta 5 månader. Kan inte säga att det har varit ett problem.
    Men jag säger som jag gör om mycket annat. Är det ett problem för dig/din man/ din familj då är det ett problem. Om inte - varför stöka om det. Det löser sig vart efter de blir äldre. Här sover nu alla i sina sängar och när vi tyckt att det blivit ett problem med samsovning så har vi ändrat på det. Likväl som du kan lära en bebis att sova själv likväl kan du lära en stor och sova själv. Det blir bara tålamodsprövning vid olika åldrar.
    Sen kan det ju vara så att hon har en utvecklingsperiod och då kan det hända att de backar eller ändrar på annat som tidigare har flutit på.
  14. 7
    Vi har samsovit med alla våra barn och nu är den minsta 5 månader. Kan inte säga att det har varit ett problem.
    Men jag säger som jag gör om mycket annat. Är det ett problem för dig/din man/ din familj då är det ett problem. Om inte - varför stöka om det. Det löser sig vart efter de blir äldre. Här sover nu alla i sina sängar och när vi tyckt att det blivit ett problem med samsovning så har vi ändrat på det. Likväl som du kan lära en bebis att sova själv likväl kan du lära en stor och sova själv. Det blir bara tålamodsprövning vid olika åldrar.
    Sen kan det ju vara så att hon har en utvecklingsperiod och då kan det hända att de backar eller ändrar på annat som tidigare har flutit på.
  15. Medlem sedan
    Jan 2011
    #8
    Mika sover i sin egen säng i vårt sovrum, ibland om det tjorvar får han så klart sova med oss.. Han sover oftast med sin tutte och en.två gånger per natt kan det hända att man måste ge den åt honom om han är på det humöret. Dock så ammar jag än och han äter 2-3 gånger per natt än. (22-08)
  16. 8
    Mika sover i sin egen säng i vårt sovrum, ibland om det tjorvar får han så klart sova med oss.. Han sover oftast med sin tutte och en.två gånger per natt kan det hända att man måste ge den åt honom om han är på det humöret. Dock så ammar jag än och han äter 2-3 gånger per natt än. (22-08)

Liknande trådar

  1. Sova i egen säng.
    By Heidi.P in forum _0706 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 17:46
  2. sova i egen säng?
    By Emelie_75 in forum Bebissnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 18:22
  3. Sova i egen säng!
    By Strulmaja in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 23:03
  4. Sova i egen säng?
    By M@ry in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 11:05
  5. Sova i egen säng?
    By Peterlina in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 11:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar