Blöjproblem
Sängvätning & inkontinens
  1. Medlem sedan
    Oct 2006
    #1

    Blöjproblem

    Hejsan!
    Jag har en dotter som är autistisk och utvecklingsstörd.
    Hon har alltid blöja eftersom hon fortfarande inte har riktigt koll på hur hon ska tala om för oss att hon behöver gå på toa.
    Vi jobbar på och det börjar gå framåt.
    Tyvärr har vi ett ganska krångligt problem just nu och det är blöjorna.
    Hon har tills nu haft Liberos nr 7 som man knäpper med kardborreband men dessa är för små nu och fungerar inte så bra.
    Vi kan inte ha byxböjor eftersom hon har ortoser på fötterna som är så vansinnigt krångliga att ta av och på så därför är det enklare med blöjor som ska knäppas.
    Vi har genom BVC fått prover på större blöjor men det fungerar inte.

    Vi har fått prover på TENA Slip extra small XS och de är så breda mellan benen så de knölar sig. Samtidigt når de knappt runt henne. När man väl fått dem knäppta blir det jättespännt runt benen men det går inte att dra åt upptill på blöjan, så blöjan ligger inte tätt runt magen.

    Vi har också testat något som heter ABRI-FORM och de är också likadana.
    Detta är de enda blöjor BVC kan erbjuda så jag vet ej hur detta kommer att bli.
    Tänkte därför höra med er vad ni har för blöjor till era barn som fungerar bra?
    Om ni kanske har ett barn som är i vår dotters storlek så kanske hon skulle kunna ha sådana också. Det borde väl inte vara helt omöjligt för BVC att ta hem blöjor från ett annat företag tycker man....

    Vår dotter är 8 år. 129cm lång. Väger 29 kilo och är 76 cm runt rumpan.

    /Anki
    Mamma till 2.
  2. 1
    Blöjproblem Hejsan!
    Jag har en dotter som är autistisk och utvecklingsstörd.
    Hon har alltid blöja eftersom hon fortfarande inte har riktigt koll på hur hon ska tala om för oss att hon behöver gå på toa.
    Vi jobbar på och det börjar gå framåt.
    Tyvärr har vi ett ganska krångligt problem just nu och det är blöjorna.
    Hon har tills nu haft Liberos nr 7 som man knäpper med kardborreband men dessa är för små nu och fungerar inte så bra.
    Vi kan inte ha byxböjor eftersom hon har ortoser på fötterna som är så vansinnigt krångliga att ta av och på så därför är det enklare med blöjor som ska knäppas.
    Vi har genom BVC fått prover på större blöjor men det fungerar inte.

    Vi har fått prover på TENA Slip extra small XS och de är så breda mellan benen så de knölar sig. Samtidigt når de knappt runt henne. När man väl fått dem knäppta blir det jättespännt runt benen men det går inte att dra åt upptill på blöjan, så blöjan ligger inte tätt runt magen.

    Vi har också testat något som heter ABRI-FORM och de är också likadana.
    Detta är de enda blöjor BVC kan erbjuda så jag vet ej hur detta kommer att bli.
    Tänkte därför höra med er vad ni har för blöjor till era barn som fungerar bra?
    Om ni kanske har ett barn som är i vår dotters storlek så kanske hon skulle kunna ha sådana också. Det borde väl inte vara helt omöjligt för BVC att ta hem blöjor från ett annat företag tycker man....

    Vår dotter är 8 år. 129cm lång. Väger 29 kilo och är 76 cm runt rumpan.

    /Anki
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Inget svar på din fråga, men lite funderingar. Är det verkligen BVC som ska prova ut en blöja till er dotter? Om hon är 8 år så är hon ju egentligen för stor för BVC. Kan inte habiliteringen hjälpa till? Ni har väl rätt att få blöjor hemskjutsade från hjälpmedelscentralen.

    Alltså jag tänker att BVC's kunskap inte sträcker sig så långt upp i åldrarna eftersom de barn som går på BVC lämnas över till skolhälsovården när de börjar förskoleklass.
  4. 2
    Inget svar på din fråga, men lite funderingar. Är det verkligen BVC som ska prova ut en blöja till er dotter? Om hon är 8 år så är hon ju egentligen för stor för BVC. Kan inte habiliteringen hjälpa till? Ni har väl rätt att få blöjor hemskjutsade från hjälpmedelscentralen.

    Alltså jag tänker att BVC's kunskap inte sträcker sig så långt upp i åldrarna eftersom de barn som går på BVC lämnas över till skolhälsovården när de börjar förskoleklass.
  5. Liz*
    #3
    Om det finns en byxmodell som passar i storlek så kan ni klippa upp dem i sidorna och fästa med bra tejp så att det blir som andra blöjor ungefär?
  6. 3
    Om det finns en byxmodell som passar i storlek så kan ni klippa upp dem i sidorna och fästa med bra tejp så att det blir som andra blöjor ungefär?
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4
    Det finns storlek 8 i byxblöja finns inte den storleken i vanliga blöjor? Sjukvården borde annars kunna erbjuda eller tipsa var man kan köpa sådana.
  8. 4
    Det finns storlek 8 i byxblöja finns inte den storleken i vanliga blöjor? Sjukvården borde annars kunna erbjuda eller tipsa var man kan köpa sådana.
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5
    Hej och tack för ditt svar!
    Jag vet faktiskt inte om det är BVC eller distriktsköterskemottagningen som har hand om blöjorna. Bor lite utanför en större stad och i det samhället är det BVC och distriktsköterska "i samma".
    Barnhabiliteringen har inte hand om blöjor där vi bor.
    Vi har rätt till blöjor som vi får hemsända.
    Det som verkar vara kruxet är att olika landsting har olika upphandlingsavtal och det verkar vara en djungel inom blöjvärlden.

    Inget svar på din fråga, men lite funderingar. Är det verkligen BVC som ska prova ut en blöja till er dotter? Om hon är 8 år så är hon ju egentligen för stor för BVC. Kan inte habiliteringen hjälpa till? Ni har väl rätt att få blöjor hemskjutsade från hjälpmedelscentralen.

    Alltså jag tänker att BVC's kunskap inte sträcker sig så långt upp i åldrarna eftersom de barn som går på BVC lämnas över till skolhälsovården när de börjar förskoleklass.
    Mamma till 2.
  10. 5
    Hej och tack för ditt svar!
    Jag vet faktiskt inte om det är BVC eller distriktsköterskemottagningen som har hand om blöjorna. Bor lite utanför en större stad och i det samhället är det BVC och distriktsköterska "i samma".
    Barnhabiliteringen har inte hand om blöjor där vi bor.
    Vi har rätt till blöjor som vi får hemsända.
    Det som verkar vara kruxet är att olika landsting har olika upphandlingsavtal och det verkar vara en djungel inom blöjvärlden.

    Inget svar på din fråga, men lite funderingar. Är det verkligen BVC som ska prova ut en blöja till er dotter? Om hon är 8 år så är hon ju egentligen för stor för BVC. Kan inte habiliteringen hjälpa till? Ni har väl rätt att få blöjor hemskjutsade från hjälpmedelscentralen.

    Alltså jag tänker att BVC's kunskap inte sträcker sig så långt upp i åldrarna eftersom de barn som går på BVC lämnas över till skolhälsovården när de börjar förskoleklass.
  11. Medlem sedan
    Oct 2006
    #6
    Hihi! Vad kul att du kom med detta som förslag! Skojade med personalen på särskolan att "om vi inte får tag på blöjor med knäppning så får vi väl klippa upp dem och tejpa ihop dem med silvertejp!"
    Silvertejp kanske blir dyrt i längden men någon sorts tejp borde man väl kunna hitta på!
  12. 6
    Hihi! Vad kul att du kom med detta som förslag! Skojade med personalen på särskolan att "om vi inte får tag på blöjor med knäppning så får vi väl klippa upp dem och tejpa ihop dem med silvertejp!"
    Silvertejp kanske blir dyrt i längden men någon sorts tejp borde man väl kunna hitta på!
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Jo Libero har den storleken och jag har varit i kontakt med dem och frågat om de inte har planer på att börja tillverka dem som "knäppblöja" men det hade de inte!
    BVC har nu beställt en Libero nattblöja som vi ska testa! Men det är en byxblöja men det blir väl att ta fram sax och tejp!
  14. 7
    Jo Libero har den storleken och jag har varit i kontakt med dem och frågat om de inte har planer på att börja tillverka dem som "knäppblöja" men det hade de inte!
    BVC har nu beställt en Libero nattblöja som vi ska testa! Men det är en byxblöja men det blir väl att ta fram sax och tejp!

Liknande trådar

  1. Blöjproblem
    By Hanna-Britt in forum _0809 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 12:43
  2. Blöjproblem
    By Karin m A & N in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 10:12
  3. Blöjproblem!
    By Kina m.3 in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 19:05
  4. blöjproblem
    By Isabella o Alva in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-02, 22:56
  5. Blöjproblem...
    By Katja + tjejerna in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-02, 22:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar