Vaccinera tonårsdottern?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Vaccinera tonårsdottern?

    Hjälp, nu har det blivit dags! Fick brev från Landstinget att de nu ska komma igång med livmoderhalscancer-vaccineringen (långt ord!) av de årskullar där min äldsta dotter ingår. Innan har jag tänkt att självklart ska hon få vaccineringen, men nu tvekar jag lite. Tänk om det är som med svininfluensan-vaccinet; överdrivet och med biverkningar som inte kom fram förrän efteråt?
    Hur hade ni gjort?
  2. 1
    Vaccinera tonårsdottern? Hjälp, nu har det blivit dags! Fick brev från Landstinget att de nu ska komma igång med livmoderhalscancer-vaccineringen (långt ord!) av de årskullar där min äldsta dotter ingår. Innan har jag tänkt att självklart ska hon få vaccineringen, men nu tvekar jag lite. Tänk om det är som med svininfluensan-vaccinet; överdrivet och med biverkningar som inte kom fram förrän efteråt?
    Hur hade ni gjort?
  3. monka
    #2
    Det är inget snabbframtaget vaccin, det är givet under flera år redan... jag tvekar inte alls, det är väl kontrollerat och något som kan göra att mitt barn slipper en viss typ av cancer... tveklöst val.
  4. 2
    Det är inget snabbframtaget vaccin, det är givet under flera år redan... jag tvekar inte alls, det är väl kontrollerat och något som kan göra att mitt barn slipper en viss typ av cancer... tveklöst val.
  5. Medlem sedan
    Feb 2005
    #3
    Ingen tvekan, våra flickor vaccineras. Det är ett beprövad vaccin, så likväl som barnen vaccinerats för messling och röda hund så har stora dottern påbörjat vaccinering (1 spruta kvar) som vi betalat. Och lilla dottern får det inom kort av skolsyster.
  6. 3
    Ingen tvekan, våra flickor vaccineras. Det är ett beprövad vaccin, så likväl som barnen vaccinerats för messling och röda hund så har stora dottern påbörjat vaccinering (1 spruta kvar) som vi betalat. Och lilla dottern får det inom kort av skolsyster.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Någon här inne eller på facebook länkade för ett tag sedan till en artikel om felaktigheter kring positiva rapporter av den sortens vaccin, och då kände jag att... njäe. Fast jag läste aldrig ens länken, så vad vet jag.

    Min dotter är inte vaccinerad, jag valde helt sonika bort det.
  8. 4
    Någon här inne eller på facebook länkade för ett tag sedan till en artikel om felaktigheter kring positiva rapporter av den sortens vaccin, och då kände jag att... njäe. Fast jag läste aldrig ens länken, så vad vet jag.

    Min dotter är inte vaccinerad, jag valde helt sonika bort det.
  9. monka
    #5
    Om det är samma länk som jag läst så höll inte den artikeln för nån granskning alls... en skitartikel med andra ord, inte byggd på vetenskaplig fakta.
  10. 5
    Om det är samma länk som jag läst så höll inte den artikeln för nån granskning alls... en skitartikel med andra ord, inte byggd på vetenskaplig fakta.
  11. Medlem sedan
    Aug 2009
    #6
    Nope. Vi avvaktar. =)
  12. 6
    Nope. Vi avvaktar. =)
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Nej det skulle jag inte gjort.
  14. 7
    Nej det skulle jag inte gjort.
  15. Medlem sedan
    Oct 1999
    #8

    Det lutar åt att våra tjejer

    får ta det. Jag ska försöka läsa på lite mer och så ska jag faktiskt höra efter lite på mitt jobb vad doktorer tycker om det...
  16. 8
    Det lutar åt att våra tjejer får ta det. Jag ska försöka läsa på lite mer och så ska jag faktiskt höra efter lite på mitt jobb vad doktorer tycker om det...
  17. Medlem sedan
    Aug 2000
    #9
    Kanske denna?
    http://www.kostdemokrati.se/margaret...accin-mot-hpv/

    Jag läste den aldrig som sagt.
  18. 9
    Kanske denna?
    http://www.kostdemokrati.se/margaret...accin-mot-hpv/

    Jag läste den aldrig som sagt.
  19. Medlem sedan
    Oct 1999
    #10

    Nä det var väl den där det bl a

    framgick hur många som dött inom 3 mån efter att de fått vaccin....det som inte framgick lika tydligt var dödsorsakerna...Någon avled i en trafikolycka, en annan av sin diabetessjukdom etc. Som sagt, med statistik går det att bevisa vad som helst
  20. 10
    Nä det var väl den där det bl a framgick hur många som dött inom 3 mån efter att de fått vaccin....det som inte framgick lika tydligt var dödsorsakerna...Någon avled i en trafikolycka, en annan av sin diabetessjukdom etc. Som sagt, med statistik går det att bevisa vad som helst
  21. monka
    #11
    Kan ha varit den... orkar inte läsa så noga nu
  22. 11
    Kan ha varit den... orkar inte läsa så noga nu
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Det var nog denna som jag länkade till i januari... som jag direkt inte varit källkritisk till. Men jag skulle inte välja vaccinerar i vilket fall som helst.

    http://vaccin.me/2012/01/16/gardasil...en-for-cancer/
  24. 12
    Det var nog denna som jag länkade till i januari... som jag direkt inte varit källkritisk till. Men jag skulle inte välja vaccinerar i vilket fall som helst.

    http://vaccin.me/2012/01/16/gardasil...en-for-cancer/
  25. Medlem sedan
    Jan 2003
    #13

    Tack så mycket för svar!

    Lutar åt att jag ska gå på det jag kände från första början och tillåta vaccineringen.
    Tack alla!
  26. 13
    Tack så mycket för svar! Lutar åt att jag ska gå på det jag kände från första början och tillåta vaccineringen.
    Tack alla!
  27. Medlem sedan
    Aug 2000
    #14
    Eller den här. En kritisk professor...

    http://newsvoice.se/2011/12/03/vacci...aker-satsning/
  28. 14
    Eller den här. En kritisk professor...

    http://newsvoice.se/2011/12/03/vacci...aker-satsning/
  29. Medlem sedan
    Aug 2000
    #15
    Jo, jag känner mig nöjd med beslutet att avstå vaccin, känner jag.
  30. 15
    Jo, jag känner mig nöjd med beslutet att avstå vaccin, känner jag.
  31. monka
    #16
    Jag orkar inte granska artiklar ändå men jag har lärt att bara för man är proffessor så är det inte säkert att man har på fötterna... så även såna behöver granskas... men inte jag idag som sagt
  32. 16
    Jag orkar inte granska artiklar ändå men jag har lärt att bara för man är proffessor så är det inte säkert att man har på fötterna... så även såna behöver granskas... men inte jag idag som sagt
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17
    Nu är ju min dotter bara fem år, så jag räknar med att det hinner bli rätt så prövat fram tills vi behöver ta något beslut å hennes vägnar. Sonen är ju däremot nio i år, så vi får väl se om att blir obligatoriskt för både pojkar och flickor innan han blir äldre. Det skulle ju vara en rejäl hygienfaktor om pojkarna inte kunde sprida något heller...
  34. 17
    Nu är ju min dotter bara fem år, så jag räknar med att det hinner bli rätt så prövat fram tills vi behöver ta något beslut å hennes vägnar. Sonen är ju däremot nio i år, så vi får väl se om att blir obligatoriskt för både pojkar och flickor innan han blir äldre. Det skulle ju vara en rejäl hygienfaktor om pojkarna inte kunde sprida något heller...
  35. Medlem sedan
    Mar 2003
    #18
    Jag har funderat mycket på detta och jag kommer tacka ja.
  36. 18
    Jag har funderat mycket på detta och jag kommer tacka ja.
  37. Medlem sedan
    Jan 2003
    #19

    Mäh! Nu blev jag osäker igen!

    Efter att ha läst den länken känns det ju sådär.... Undrar om de har testat detta tillräckligt länge?
  38. 19
    Mäh! Nu blev jag osäker igen! Efter att ha läst den länken känns det ju sådär.... Undrar om de har testat detta tillräckligt länge?
  39. Medlem sedan
    Aug 2000
    #20
    Det är så jag känner. Det finns så enormt mycket ekonomiska intressen i den här sortens massvaccineringar att jag blir superskeptisk till data som presenteras. Som lekman är det ju dock tyvärr svårt att avgöra vem man ska lita på.
  40. 20
    Det är så jag känner. Det finns så enormt mycket ekonomiska intressen i den här sortens massvaccineringar att jag blir superskeptisk till data som presenteras. Som lekman är det ju dock tyvärr svårt att avgöra vem man ska lita på.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. ha ha ha tonårsdottern kom just på
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-03, 19:51
  2. ledsen på tonårsdottern
    By Anonym i dag in forum Tonåringar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 16:54
  3. Vaccinera, inte vaccinera, vaccinera...
    By Bambi in forum _1007 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 13:13
  4. Tonårsdottern fasar
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 21:17
  5. bråk med tonårsdottern
    By Valerina in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 20:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar