VB omprövningsenheten?
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Medlem sedan
    Dec 2011
    #1

    VB omprövningsenheten?

    Hej..
    Har skickat in en överklagan till försäkringskassan ang deras beslut
    på 1/4 vb för 6 åriga sonen med Autismliknande tillstånd
    svår Adhd samt Tourettes!! Vilket både jag och hab anser är
    på tok för lågt!!
    Har nu via mail fått reda på av vår handläggare att
    ärendet inte längre ligger hos dem utan hos omprövnings enheten!!
    Någon som vet vad det innebär?? Trodde ärendet efter försäkringskassan
    skulle till länsrätten!!!

    Tacksam för svar
  2. 1
    VB omprövningsenheten? Hej..
    Har skickat in en överklagan till försäkringskassan ang deras beslut
    på 1/4 vb för 6 åriga sonen med Autismliknande tillstånd
    svår Adhd samt Tourettes!! Vilket både jag och hab anser är
    på tok för lågt!!
    Har nu via mail fått reda på av vår handläggare att
    ärendet inte längre ligger hos dem utan hos omprövnings enheten!!
    Någon som vet vad det innebär?? Trodde ärendet efter försäkringskassan
    skulle till länsrätten!!!

    Tacksam för svar
  3. Medlem sedan
    Jan 2010
    #2
    Hej..
    Har skickat in en överklagan till försäkringskassan ang deras beslut
    på 1/4 vb för 6 åriga sonen med Autismliknande tillstånd
    svår Adhd samt Tourettes!! Vilket både jag och hab anser är
    på tok för lågt!!
    Har nu via mail fått reda på av vår handläggare att
    ärendet inte längre ligger hos dem utan hos omprövnings enheten!!
    Någon som vet vad det innebär?? Trodde ärendet efter försäkringskassan
    skulle till länsrätten!!!

    Tacksam för svar
    Hej!
    Jag har inte full koll på hur fk funkar, men jag vet att vid överklagan på myndighetsbeslut, som detta är, så har myndigheten möjlighet att ändra sitt beslut innan det går till länsrätten om de vid "en andra blick" ser att beslutet är uppenbart felaktigt. Det är fullt möjligt att de vid fk har en enhet som går igenom överklagasärenden för att avgöra just om det är uppenbart felaktigt. Så det är bara att invänta svar därifrån då. Vb handlar ju i arvodesdelen om hur mycket extratid du som förälder lägger ned på ditt barn jämfört med om ditt barn inte haft handikapp, så i kontakten med fk är det viktigt att du fokuserar på och tar upp hur vardagen faktiskt fungerar (eller inte fungerar) då handikappet i sig inte ger mer vb. Har för mig att 1/4 vb innebär att du lägger ned minst 7 timmar extra per vecka, jämfört med om det inte fanns några handikapp i bilden. Logiskt borde då 1/2 vb vara 14 timmar per vecka (men det är inte alltid logiskt, så ta det med en nypa salt..) Hoppas att detta hjälpte dig något, lycka till!
  4. 2
    Hej..
    Har skickat in en överklagan till försäkringskassan ang deras beslut
    på 1/4 vb för 6 åriga sonen med Autismliknande tillstånd
    svår Adhd samt Tourettes!! Vilket både jag och hab anser är
    på tok för lågt!!
    Har nu via mail fått reda på av vår handläggare att
    ärendet inte längre ligger hos dem utan hos omprövnings enheten!!
    Någon som vet vad det innebär?? Trodde ärendet efter försäkringskassan
    skulle till länsrätten!!!

    Tacksam för svar
    Hej!
    Jag har inte full koll på hur fk funkar, men jag vet att vid överklagan på myndighetsbeslut, som detta är, så har myndigheten möjlighet att ändra sitt beslut innan det går till länsrätten om de vid "en andra blick" ser att beslutet är uppenbart felaktigt. Det är fullt möjligt att de vid fk har en enhet som går igenom överklagasärenden för att avgöra just om det är uppenbart felaktigt. Så det är bara att invänta svar därifrån då. Vb handlar ju i arvodesdelen om hur mycket extratid du som förälder lägger ned på ditt barn jämfört med om ditt barn inte haft handikapp, så i kontakten med fk är det viktigt att du fokuserar på och tar upp hur vardagen faktiskt fungerar (eller inte fungerar) då handikappet i sig inte ger mer vb. Har för mig att 1/4 vb innebär att du lägger ned minst 7 timmar extra per vecka, jämfört med om det inte fanns några handikapp i bilden. Logiskt borde då 1/2 vb vara 14 timmar per vecka (men det är inte alltid logiskt, så ta det med en nypa salt..) Hoppas att detta hjälpte dig något, lycka till!
  5. Medlem sedan
    Dec 2011
    #3
    Nä allt annat än logiskt kan jag tycka!
    När det gäller hur mkt tid vi lägger på sonen
    ligger vi långt över 7timmar!!
    Hjälp m påklädning, mat ((basillskräck)) fobier,
    stora sociala problem mm..
    Kan fortsätta i evigheter....
  6. 3
    Nä allt annat än logiskt kan jag tycka!
    När det gäller hur mkt tid vi lägger på sonen
    ligger vi långt över 7timmar!!
    Hjälp m påklädning, mat ((basillskräck)) fobier,
    stora sociala problem mm..
    Kan fortsätta i evigheter....
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Det är nog som du redan fått svar på, den enhet inom försäkringskassan som kollar igenom överklagningar. När ni sen får svar ifrån dem så bestämmer ni om ni vill gå vidare. Om de t.ex säger nej så får ni beslut på det. Om ni då vill överklaga vidare så skickas ärendet till Länsrätten nästa vända.
  8. 4
    Det är nog som du redan fått svar på, den enhet inom försäkringskassan som kollar igenom överklagningar. När ni sen får svar ifrån dem så bestämmer ni om ni vill gå vidare. Om de t.ex säger nej så får ni beslut på det. Om ni då vill överklaga vidare så skickas ärendet till Länsrätten nästa vända.
  9. Medlem sedan
    Dec 2011
    #5
    Tack så jättemycket båda två! Så kan det
    kanske vara.
  10. 5
    Tack så jättemycket båda två! Så kan det
    kanske vara.
  11. Medlem sedan
    Dec 2011
    #6
    Så här står det i mailet från min handläggare!
    Ditt ärende behanekas av omprövningsenheten
    och försäkringskassan har inte längre
    handläggningen!!

    Hon skriver ju dock att f-kassan inte längre
    har ärendet???
    Ngn som har vart m om liknande??

    Trevlig dag alla
  12. 6
    Så här står det i mailet från min handläggare!
    Ditt ärende behanekas av omprövningsenheten
    och försäkringskassan har inte längre
    handläggningen!!

    Hon skriver ju dock att f-kassan inte längre
    har ärendet???
    Ngn som har vart m om liknande??

    Trevlig dag alla
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Jag har varit med om precis detta när jag överklagade FK's beslut.

    Även om F-kassans omprövningsenhet ligger under Försäkringskassan så ligger det utanför "det vanliga FK", alltså det som privatpersoner vänder sig till i fråga om socialförsäkringar. Det kan vara därför hon skrev att f-kassan inte längre har ärendet.

    Hursomhelst så är det så att omprövningsenheten kollar igenom ditt ärendet igen, vilket kan ta någong månad eller tre (det tog i mitt fall ca 3 månader innan jag fick svar).
    I mitt fall hade omprövningsenheten inte ändrat sig någonting, de tyckte samma som tidigare beslut. Så nästa steg var att överklaga till förvaltningsrätten.

    Allt är alltså i sin ordning.
  14. 7
    Jag har varit med om precis detta när jag överklagade FK's beslut.

    Även om F-kassans omprövningsenhet ligger under Försäkringskassan så ligger det utanför "det vanliga FK", alltså det som privatpersoner vänder sig till i fråga om socialförsäkringar. Det kan vara därför hon skrev att f-kassan inte längre har ärendet.

    Hursomhelst så är det så att omprövningsenheten kollar igenom ditt ärendet igen, vilket kan ta någong månad eller tre (det tog i mitt fall ca 3 månader innan jag fick svar).
    I mitt fall hade omprövningsenheten inte ändrat sig någonting, de tyckte samma som tidigare beslut. Så nästa steg var att överklaga till förvaltningsrätten.

    Allt är alltså i sin ordning.
  15. Medlem sedan
    Dec 2011
    #8
    Va bra tusen tack
  16. 8
    Va bra tusen tack
  17. Anonym
    #9
    Vår son (10 år) har endast diagnosen högfungerande autism. Vi har 3/4 VB!

    Vår son kräver mycket tid då vi förbereder och skriver scheman i mängder. Samt att han har hygienproblem och svårt med kläder.

    Nu var detta inte svar på din fråga men min poäng är att vi har mer VB är er men troligen ungefär samma arbetsmängd. Så stå på er!! Mer VB bör ni ha!
  18. 9
    Vår son (10 år) har endast diagnosen högfungerande autism. Vi har 3/4 VB!

    Vår son kräver mycket tid då vi förbereder och skriver scheman i mängder. Samt att han har hygienproblem och svårt med kläder.

    Nu var detta inte svar på din fråga men min poäng är att vi har mer VB är er men troligen ungefär samma arbetsmängd. Så stå på er!! Mer VB bör ni ha!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar