Ja, alltså du har ju redan fått en massa kloka svar och jag hoppas och håller tummarna för att du vågar säga till din mamma hur du vill ha det. Jag är rädd att du kommer ångra dig annars. Dessutom är jag ju nästan säker på att din mamma kommer ju inte tycka sämre om dig för att du säger ifrån till henne. Du är hennes dotter och hon kommer älska dig hur mycket som helst även om du inte gör precis som hon vill jämt. Stort lycka till.

Någon klok människa här inne skrev också att 20 mil faktiskt inte är längre än att man kan åka dem över dagen. Din mamma behöver inte alls "vara förberedd". Du kan mycket väl ringa henne på morgonen den dag du ev. vill att hon ska komma på besök och så får HON anpassa sin dag efter er om hon vill hälsa på er. Det är inte DU som skall anpassa dig efter hur hennes planering skulle fungera bäst. Här är det dina vilkor som gäller och vill hon hälsa på så får hon helt enkelt rätta sig efter det. Det är inte synd om en nybliven mormor som inte omedelbart får träffa sitt barnbarn. Det kan däremot vara synd om en nybliven mamma som inte mår helt 100 eller som vill ha tid med sin egen familj men som tvingas dela den med andra. Så, du bestämmer. Det är INTE synd om din mamma om hon inte får som hon vill. Hon är vuxen. Hon kan hantera besvikelser.

Stort lycka till.