arg 9-åring
Dyslexi & dyskalkyli
  1. Medlem sedan
    Mar 2012
    #1

    arg 9-åring

    Hej!
    Jag är glad att jag hittat hit.. Vi har en tjej som har problem att läsa och skriva, utredning är på gång i skolan. Det är bra, men hon är så arg och anti hemma. Hennes självförtroende är inte bra, hon säger att vi inte bryr oss. När vi gör läxan hemma,blir hon bara arg och hon har svårt att förklara sig. Kanske typiskt för dessa barn? Det är så jobbigt,,, Känns som om hon glider ifrån mig.
  2. 1
    arg 9-åring Hej!
    Jag är glad att jag hittat hit.. Vi har en tjej som har problem att läsa och skriva, utredning är på gång i skolan. Det är bra, men hon är så arg och anti hemma. Hennes självförtroende är inte bra, hon säger att vi inte bryr oss. När vi gör läxan hemma,blir hon bara arg och hon har svårt att förklara sig. Kanske typiskt för dessa barn? Det är så jobbigt,,, Känns som om hon glider ifrån mig.
  3. Medlem sedan
    Jan 2009
    #2
    Hej!
    Jag är glad att jag hittat hit.. Vi har en tjej som har problem att läsa och skriva, utredning är på gång i skolan. Det är bra, men hon är så arg och anti hemma. Hennes självförtroende är inte bra, hon säger att vi inte bryr oss. När vi gör läxan hemma,blir hon bara arg och hon har svårt att förklara sig. Kanske typiskt för dessa barn? Det är så jobbigt,,, Känns som om hon glider ifrån mig.
    Min snart 11 årige son är i exakt samma sits. Han blir så frustrerad. Men jag tror att det gäller att vara tydlig, fast och konsekvent. Bara man förklarar varför man är det, att målet är att de ska må bra och gå bra för dem. Inte skälla, bara fortsätta med läxan och lugna emellanåt, visa att man förstår frustrationen utan att mjäka med.
    "Om din ovän förargar dig, ge trumpeter till hans barn"
  4. 2
    Hej!
    Jag är glad att jag hittat hit.. Vi har en tjej som har problem att läsa och skriva, utredning är på gång i skolan. Det är bra, men hon är så arg och anti hemma. Hennes självförtroende är inte bra, hon säger att vi inte bryr oss. När vi gör läxan hemma,blir hon bara arg och hon har svårt att förklara sig. Kanske typiskt för dessa barn? Det är så jobbigt,,, Känns som om hon glider ifrån mig.
    Min snart 11 årige son är i exakt samma sits. Han blir så frustrerad. Men jag tror att det gäller att vara tydlig, fast och konsekvent. Bara man förklarar varför man är det, att målet är att de ska må bra och gå bra för dem. Inte skälla, bara fortsätta med läxan och lugna emellanåt, visa att man förstår frustrationen utan att mjäka med.
  5. Medlem sedan
    Mar 2007
    #3
    Känner också igen oss. Men nu har vi fått diagnos och har fått mycket bättre ordning på läxorna, som till viss del är anpassade för henne. Bland annat är det ok att vi läser stora textmassor åt henne, vi skriver i datorn, mm. Men innan kändes det så här:

    Jag rycker till
    när mamma smäller igen boken
    och går ut.
    Själv föser jag ner
    alla böckerna på golvet
    och slungar iväg pennan
    mot den stängda dörren.
    Först då kommer tårarna.

    Jag gråter över mig själv,
    det fula äckliga problembarnet
    som förstör livet för hela familjen.
    Och jag gråter över mamma
    som aldrig får någon fritid.
    Jag gråter fortfarande
    när hon kommit tillbaka
    och håller om mig.

    Jag vet så väl
    varför jag är ledsen.
    Men varför gråter mamma?
    En kamp

    http://www.fob.se/Global/dokument/La...N_nov_2011.pdf
  6. 3
    Känner också igen oss. Men nu har vi fått diagnos och har fått mycket bättre ordning på läxorna, som till viss del är anpassade för henne. Bland annat är det ok att vi läser stora textmassor åt henne, vi skriver i datorn, mm. Men innan kändes det så här:

    Jag rycker till
    när mamma smäller igen boken
    och går ut.
    Själv föser jag ner
    alla böckerna på golvet
    och slungar iväg pennan
    mot den stängda dörren.
    Först då kommer tårarna.

    Jag gråter över mig själv,
    det fula äckliga problembarnet
    som förstör livet för hela familjen.
    Och jag gråter över mamma
    som aldrig får någon fritid.
    Jag gråter fortfarande
    när hon kommit tillbaka
    och håller om mig.

    Jag vet så väl
    varför jag är ledsen.
    Men varför gråter mamma?
    En kamp

    http://www.fob.se/Global/dokument/La...N_nov_2011.pdf
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    Oh vad det känns igen!
    Kan inte svara på om det är typiskt för dessa barn eller inte dock.
    Men min dotter har en hård och tuff fasad och inget tålamod.
    Men häromdagen så tror jag att jag nådde fram lite, äntligen. För hon anser (ansåg) att hon inte hade några problem. Prata prata prata, bra grejor och dåliga grejor. Och vad jag själv märkt, väldigt tydligt, är att det inte går att linda in saker utan man måste vara rak och ärlig.
    Det kan bli kraftiga reaktioner, men är nog lättare att förstå och gilla läget. För hon har läs och skrivsvårigheter, det är fakta, men det gör henne inte dum eller sämre än andra. Men att man måste kämpa mer.

    Äh, det låter säkert mycket som svammel. Vill mer säga att jag känner igen det, och att det GÅR att nå fram. Det gäller bara att komma på HUR man ska göra. Och allt blir inte bättre bara genom att uppmuntra, det krävs lite fakta ibland också.

    Hoppas du får fångat in henne snart igen
    Stor kram!
  8. 4
    Oh vad det känns igen!
    Kan inte svara på om det är typiskt för dessa barn eller inte dock.
    Men min dotter har en hård och tuff fasad och inget tålamod.
    Men häromdagen så tror jag att jag nådde fram lite, äntligen. För hon anser (ansåg) att hon inte hade några problem. Prata prata prata, bra grejor och dåliga grejor. Och vad jag själv märkt, väldigt tydligt, är att det inte går att linda in saker utan man måste vara rak och ärlig.
    Det kan bli kraftiga reaktioner, men är nog lättare att förstå och gilla läget. För hon har läs och skrivsvårigheter, det är fakta, men det gör henne inte dum eller sämre än andra. Men att man måste kämpa mer.

    Äh, det låter säkert mycket som svammel. Vill mer säga att jag känner igen det, och att det GÅR att nå fram. Det gäller bara att komma på HUR man ska göra. Och allt blir inte bättre bara genom att uppmuntra, det krävs lite fakta ibland också.

    Hoppas du får fångat in henne snart igen
    Stor kram!
  9. Medlem sedan
    Mar 2012
    #5
    Tack för era svar!! Det känns skönt att veta att man inte är ensam om problemet. Den där dikten berörde, precis så är det. man blir så ledsen. Och hon med men hon visar aldrig med tårar.
    Vi ska kämpa vidare, känns skönt att kunna skriva av sig här.
  10. 5
    Tack för era svar!! Det känns skönt att veta att man inte är ensam om problemet. Den där dikten berörde, precis så är det. man blir så ledsen. Och hon med men hon visar aldrig med tårar.
    Vi ska kämpa vidare, känns skönt att kunna skriva av sig här.
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6
    Har en arg och ledsen 9-åring jag med. Tycker så synd om honom, han kämpar så. Det är inte konstigt om dom ger upp ibland. Han har dyslexidiagnos, den hjälper ibland och stjälper ibland. Mest av allt så vill jag att han bara skall kunna det han vill! Att allt som han har kämpat med ger resultat. Han vill vara bäst och är ... sämst. Det är inte konstigt att självförtroendet får sig en knäck.

    Kram!
  12. 6
    Har en arg och ledsen 9-åring jag med. Tycker så synd om honom, han kämpar så. Det är inte konstigt om dom ger upp ibland. Han har dyslexidiagnos, den hjälper ibland och stjälper ibland. Mest av allt så vill jag att han bara skall kunna det han vill! Att allt som han har kämpat med ger resultat. Han vill vara bäst och är ... sämst. Det är inte konstigt att självförtroendet får sig en knäck.

    Kram!

Liknande trådar

  1. Boktips till 8-åring och 6-åring
    By Stella** in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 11:06
  2. Lektips 4-åring och 1,5-åring? (långt)
    By Gaaah in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 21:39
  3. Med en 9-åring o en 5-åring - veckopeng
    By Lopi1 in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 10:41
  4. 5-åring som en 2-åring igen?
    By rådvill... in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 09:13
  5. Mamma, pappa, 3-åring + 1-åring!
    By Mamman in forum Resesnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 19:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar