Mat fördelat över dagen
Vikt
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Mat fördelat över dagen

    Jag är jättedålig på att fördela matintaget över dagen (två veckors kostregistrering med matdagboken har bekräftat vad jag misstänkte). Jag gillar helt enkelt inte att äta mycket mitt på dagen, gör jag det blir jag trött och seg och har svårt att koncentrera mig på jobbet på eftermiddagen. Däremot gillar jag att äta mycket på kvällen, i lugn och ro. Vilket inte är optimalt om jag fattat det rätt? För mig kan det lätt se ut så att 50% av dagens intag ligger efter 17.30 på kvällen... Hur ser det ut för er och har ni några råd att komma med?

    Normal matordning för mig:
    7.00 frukost
    11.30 lunch (alternativt ett mellis om jag ska träna på lunchen, då äter jag lunch 13.00 istället)
    14.30-15 mellis
    17.30 middag
    20-21 kvällsmellis
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  2. 1
    Mat fördelat över dagen Jag är jättedålig på att fördela matintaget över dagen (två veckors kostregistrering med matdagboken har bekräftat vad jag misstänkte). Jag gillar helt enkelt inte att äta mycket mitt på dagen, gör jag det blir jag trött och seg och har svårt att koncentrera mig på jobbet på eftermiddagen. Däremot gillar jag att äta mycket på kvällen, i lugn och ro. Vilket inte är optimalt om jag fattat det rätt? För mig kan det lätt se ut så att 50% av dagens intag ligger efter 17.30 på kvällen... Hur ser det ut för er och har ni några råd att komma med?

    Normal matordning för mig:
    7.00 frukost
    11.30 lunch (alternativt ett mellis om jag ska träna på lunchen, då äter jag lunch 13.00 istället)
    14.30-15 mellis
    17.30 middag
    20-21 kvällsmellis
  3. Medlem sedan
    Jan 1999
    #2
    Sådär är jag också. Även om jag försöker tvinga mig att äta huvuddelen av (den planerade!) maten under dagen så slutar det ofelbart med att jag _iallafall_ äter på kvällen. Och då får man ju i sig för mycket totalt.

    Jag kör också matdagboken och räknar kalorier stenhårt - när jag sedan äter dem bryr jag mig mindre om. Iallafall för närvarande - kanske kan jag få ett mer balanserat intag senare, men sådan har jag varit i hela mitt liv, så jag vet inte
  4. 2
    Sådär är jag också. Även om jag försöker tvinga mig att äta huvuddelen av (den planerade!) maten under dagen så slutar det ofelbart med att jag _iallafall_ äter på kvällen. Och då får man ju i sig för mycket totalt.

    Jag kör också matdagboken och räknar kalorier stenhårt - när jag sedan äter dem bryr jag mig mindre om. Iallafall för närvarande - kanske kan jag få ett mer balanserat intag senare, men sådan har jag varit i hela mitt liv, så jag vet inte
  5. Medlem sedan
    Jan 2006
    #3
    Alltså egentligen, rent krasst så handlar det väl om intaget över dygnet, det totala kcalintaget alltså Risken med att äta mindre under dagen är kanske att man blir mer sugen på kvällen och att man mysäter, det blir godis eller annat mindre bra. Men om du planerar,äter bra över dagen och även balanserat på kvällen så är det ingen fara....så har jag förstått det iallafall
  6. 3
    Alltså egentligen, rent krasst så handlar det väl om intaget över dygnet, det totala kcalintaget alltså Risken med att äta mindre under dagen är kanske att man blir mer sugen på kvällen och att man mysäter, det blir godis eller annat mindre bra. Men om du planerar,äter bra över dagen och även balanserat på kvällen så är det ingen fara....så har jag förstått det iallafall
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Jag tror som compax, att det finns risker med att äta för lite på dagen, men funkar det så är ju allt ok.
  8. 4
    Jag tror som compax, att det finns risker med att äta för lite på dagen, men funkar det så är ju allt ok.
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5
    Jag är tvärtom. Jag är hungrigast under första halvan av dagen. Vill ha en stadig frukost, måste ha mellis på fm, rejäl lunch. Sedan är jag sällan särskilt hungrig på em men äter mellis ändå för att inte bli utsvulten på hemvägen. Till middag är jag sällan lika hungrig som till lunchen. Sedan blir det ett litet kvällis.

    Min vanliga matordning:
    06.30 frukost
    09.30 mellis
    11.30 lunch
    15 mellis
    18.30 middag
    21 till 22 kvällis
  10. 5
    Jag är tvärtom. Jag är hungrigast under första halvan av dagen. Vill ha en stadig frukost, måste ha mellis på fm, rejäl lunch. Sedan är jag sällan särskilt hungrig på em men äter mellis ändå för att inte bli utsvulten på hemvägen. Till middag är jag sällan lika hungrig som till lunchen. Sedan blir det ett litet kvällis.

    Min vanliga matordning:
    06.30 frukost
    09.30 mellis
    11.30 lunch
    15 mellis
    18.30 middag
    21 till 22 kvällis

Liknande trådar

  1. Är detta rimligt fördelat?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 12:00
  2. Dagen är över
    By MrsW in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 13:09
  3. Paris över dagen
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 18:10
  4. Blä dagen är över
    By camilla_73 in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 12:35
  5. Jämnt fördelat!
    By Lillan bf 27/4 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 13:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar