Bilfråga
Många barn
  1. Medlem sedan
    Sep 1998
    #1

    Bilfråga

    Nu när bensinpriset är så högt har jag börjat fundera på det här med våra bilar.

    vi har fem barn, men äldsta sonen bor hos sin pappa o varken sonen eller äldsta dottern är intresserade av att hänga med oss på utflykter osv längre....men jag har en föreställning om att man iaf måste kunna erbjuda dem att följa med när vi ska nånstans, vi är ju en familj iaf!!!!

    Vi har en stor Ford Windstar, som slukar benisn och är dyr i drift o underhåll, dock är den fruktansvärt bekväm o jag gillar den verkligen, men just bensinkostnaden är en otroligt stor utgift! Alla får ändå plats!

    Sen har vi köpt en liten Micra som drar ca 0.6 liter bensin milen och vi trivs bra med den, tyvärr får vi inte plats allihop i den bilen såklart.

    Jag har länge funderat på om vi ska köpa en stor bil till, men då måste den va billigare i drift och inte så dyr i skatt heller som Forden är...

    Men nu börjar jag fundera på om maken har rätt i att vi kanske ska köpa en liten bil till istället...så kan alla följa med ändå, det som är problemet då är om nån av oss skulle vilja åka nånstans med alla barnen själv eller så...

    Har nån nåt bra tips eller input i dilemmat här????
    älskar mina barn--alltid!
  2. 1
    Bilfråga Nu när bensinpriset är så högt har jag börjat fundera på det här med våra bilar.

    vi har fem barn, men äldsta sonen bor hos sin pappa o varken sonen eller äldsta dottern är intresserade av att hänga med oss på utflykter osv längre....men jag har en föreställning om att man iaf måste kunna erbjuda dem att följa med när vi ska nånstans, vi är ju en familj iaf!!!!

    Vi har en stor Ford Windstar, som slukar benisn och är dyr i drift o underhåll, dock är den fruktansvärt bekväm o jag gillar den verkligen, men just bensinkostnaden är en otroligt stor utgift! Alla får ändå plats!

    Sen har vi köpt en liten Micra som drar ca 0.6 liter bensin milen och vi trivs bra med den, tyvärr får vi inte plats allihop i den bilen såklart.

    Jag har länge funderat på om vi ska köpa en stor bil till, men då måste den va billigare i drift och inte så dyr i skatt heller som Forden är...

    Men nu börjar jag fundera på om maken har rätt i att vi kanske ska köpa en liten bil till istället...så kan alla följa med ändå, det som är problemet då är om nån av oss skulle vilja åka nånstans med alla barnen själv eller så...

    Har nån nåt bra tips eller input i dilemmat här????
  3. Medlem sedan
    Apr 2007
    #2

    Vi har en vanlig bil

    Nu vet jag inte hur gamla era barn är men för oss fungerar det med en vanlig kombi med extrasäte, där kan barn upp till 40 kg sitta.
  4. 2
    Vi har en vanlig bil Nu vet jag inte hur gamla era barn är men för oss fungerar det med en vanlig kombi med extrasäte, där kan barn upp till 40 kg sitta.
  5. Medlem sedan
    Apr 2007
    #3

    Det är svårt det där..

    Vi tycker inte det är värt att lägga mycket pengar på bilar, lägger de heller då på själva bränslet eller nåt annat. Har gamla bilar så man inte behöver helförsäkring (just för att det inte är värt det)
    Vi hade en Chrysler Voyager ett tag.. men det blev för dyrt.. den drog alldeles för mycket , kostade för mycket i försäkring och kördes alldeles för ofta halvfull.

    Jag kör just nu en MB kombi (äldre modell) Diesel.. drar iofs aningens mycket (just under Litern) så maken tycker vi ska skaffa en annan till mig.

    Maken kör en skattebefriad MB Dieselbil tof jobbet. Han har en annan MB kombi (skattebefriad om 2 år) som han kör ibland, speciellt om vi ska alla iväg (vi tar 2 bilar)
    Nu är min man bilmekaniker så han vet iofs vilka gamla bilar man törs köpa/köra som håller och/eller är lätta och billiga och fixa.

    Nya/dyra bilar drar iofs mindre bränsle men kostar ju multum om de går sönder och multum i försäkring.

    Om ni vet att det är sällan ni åker alla så kanske man kan hyra en minibuss då.
    Tessan med 3
    Pojke-01
    Flicka-03
    Flicka -10
  6. 3
    Det är svårt det där.. Vi tycker inte det är värt att lägga mycket pengar på bilar, lägger de heller då på själva bränslet eller nåt annat. Har gamla bilar så man inte behöver helförsäkring (just för att det inte är värt det)
    Vi hade en Chrysler Voyager ett tag.. men det blev för dyrt.. den drog alldeles för mycket , kostade för mycket i försäkring och kördes alldeles för ofta halvfull.

    Jag kör just nu en MB kombi (äldre modell) Diesel.. drar iofs aningens mycket (just under Litern) så maken tycker vi ska skaffa en annan till mig.

    Maken kör en skattebefriad MB Dieselbil tof jobbet. Han har en annan MB kombi (skattebefriad om 2 år) som han kör ibland, speciellt om vi ska alla iväg (vi tar 2 bilar)
    Nu är min man bilmekaniker så han vet iofs vilka gamla bilar man törs köpa/köra som håller och/eller är lätta och billiga och fixa.

    Nya/dyra bilar drar iofs mindre bränsle men kostar ju multum om de går sönder och multum i försäkring.

    Om ni vet att det är sällan ni åker alla så kanske man kan hyra en minibuss då.
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4
    Vi har en större model Toyota 7 säten och en liten miljöbil för de tillfällen vi inte ska med allaihop vilket är för det mesta. Ska vi på semester tex fjällen då inte alla skidutrustning och dyl får plats i en takbox hyr en buss. Det blir billigare i längden då det är kanske två tre gånger max på ett år vi behöver en så stor bil och det spar vi in i bensin under övriga året.
  8. 4
    Vi har en större model Toyota 7 säten och en liten miljöbil för de tillfällen vi inte ska med allaihop vilket är för det mesta. Ska vi på semester tex fjällen då inte alla skidutrustning och dyl får plats i en takbox hyr en buss. Det blir billigare i längden då det är kanske två tre gånger max på ett år vi behöver en så stor bil och det spar vi in i bensin under övriga året.

Liknande trådar

  1. bilfråga??
    By Plingis6 in forum Många barn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 22:42
  2. Bilfråga då..
    By mimi64 in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 20:47
  3. Bilfråga
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 15:14
  4. Bilfråga
    By ajilie in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 11:18
  5. Ny här med bilfråga
    By Madde m 3 in forum Många barn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 09:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar