Skrivet: 2012-03-28, 19:51
Rutinerad vb ansökare sökes!
Hejsan
Undrar lite hur jag skall få till en bra vårdbidrags ansökan!(igen!!) har sedan september 2011 1/4 dels vb för sonen på 6 år med svår Adhd och Autismliknande tillstånd!
Detta m vb var då helt nytt för oss så vi var först nöjda med beslutet då vi inte ens visste att ngt sådant fanns..
Efter påtryckning från HAB överklagade vi då vi insåg vad vi faktiskt har rätt till, samt att han skulle utredas även för Tourettes med stark tvång, vilket även blev ytterligare en diagnos för honom.
Pojken är som sagt var 6 år!enormt rutinbunden,det går inte att ändra på ngt som tidigare varit på ett sätt! full fart hela tiden, saker går sönder konstant, han har ingen tidsuppfattning, klarar inte av sociala samanhang, behöver hjälp med mat, påklädning,sociala berättelser,jag gör dagligen bild scheman inför kommande dag!han har fobier, basillskräck, tvångsbesvär, han gapar skriker, mkt utbrott, slåss.
Han har egen resurs i skolan,halva skoldagen är han på en avd i skolan med funktionshinder av olika slag! för både hans och klasskamraternas skull! äter ensam (spec kost) oerhört begränsad när det gäller mat! vilket även innebär i hemmet!! kan fortsätta i evigheter!!
Nu fick vi då avslag på ökat vb med motivering att det inte är diagnoserna i sig som avgör storlek utan hur mkt mertid vi lägger ner!! (vilket jag förstår)
Samt att vi inte i denna omprövningen kunde ta med den nya Tourettes diagnosen då överklagan bara gäller det vi ansökte om från början!!
Men jag behöver tips och hjälp här!!
Hur skall jag skriva? läser att många lämnar in mellan 10-20 A-4 papper plus en massa andra saker såsom praxis i andra domar mm... jag lämnade in 4+läkarintyg.
Jag vet att det avgörande är på hur mkt tid man lägger ner, men om jag inte som person är en sådan som kan formulera mig på rätt sätt eller inte har en aning om vart jag skall hitta andra domar mm!!!
Och tro mig vi arbetar mkt med pojken.
Har i min närhet 2 fall med pojkar i samma ålder varav den ena med adhd och autistiska drag har 1/4, samt nästa som har 1/2 med adhd och autismliknande tillstånd!! sistnämnda kan heller inte förstå detta då vår son har betydligt mkt mer problematik!!
Nu utreds även storebror som med sannolikhet hamnar ngn stans inom autismspectrat, fast troligen bara med drag av autism! men han har fruktansvärt svårt att läsa av människor och händelser, samt att han är innåtvänd och haft deprisition. Han är 9 år.
Alla tips är välkomna