Amning
_1107 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2011
    #1

    Amning

    Hur mycket/ofta ammar ni era barn nu när de börjat med mat? Jag själv ammar mest morgon och kväll men ibland på dagen. Saknar att amma mer och jag fick även tillbaka något mensliknande för någon vecka sedan, känner också att mjölken minskat i brösten och det känns lite trist. Jag har gillat att kunna amma (kunde inte amma mina två äldsta barn). Dock har min lilla fått sex tänder och det är inte så skönt när hon testar dem på tuttarnaMin plan är dock om min dotter vill att jag ska amma henne tills hon blir två år.
    3 Barnsmamma och Lärare
  2. 1
    Amning Hur mycket/ofta ammar ni era barn nu när de börjat med mat? Jag själv ammar mest morgon och kväll men ibland på dagen. Saknar att amma mer och jag fick även tillbaka något mensliknande för någon vecka sedan, känner också att mjölken minskat i brösten och det känns lite trist. Jag har gillat att kunna amma (kunde inte amma mina två äldsta barn). Dock har min lilla fått sex tänder och det är inte så skönt när hon testar dem på tuttarnaMin plan är dock om min dotter vill att jag ska amma henne tills hon blir två år.
  3. Medlem sedan
    Jan 2011
    #2
    Jag ammar nu för tiden mest när min dotter ska sova, även när hon ska sova middag (ca två ggr per dag). Nu har hon varit lite förkyld och inte velat äta så mycket, så då har det blivit mer amning än vanligt. Men definitivt amning på kvällen när hon ska sova och minst en gång per natt fortfarande. Hon vaknar dessuom flera gånger per natt (ibland nästan varje timme) och vill snutta lite, men det handlar då om några sekunder innan hon somnar igen. På morgonen är jag trött och vill gärna sova lite till, så då får hon gärna ligga och äta lite medan jag slumrar. :-P Jag har ingen plan egentligen när vi ska avveckla amningen.

    Jag tycker förresten det är svårt det här med maten. Hur mycket behöver hon? Ibland äter hon bara några skedar och ett par gånger nästan en hel burk...
  4. 2
    Jag ammar nu för tiden mest när min dotter ska sova, även när hon ska sova middag (ca två ggr per dag). Nu har hon varit lite förkyld och inte velat äta så mycket, så då har det blivit mer amning än vanligt. Men definitivt amning på kvällen när hon ska sova och minst en gång per natt fortfarande. Hon vaknar dessuom flera gånger per natt (ibland nästan varje timme) och vill snutta lite, men det handlar då om några sekunder innan hon somnar igen. På morgonen är jag trött och vill gärna sova lite till, så då får hon gärna ligga och äta lite medan jag slumrar. :-P Jag har ingen plan egentligen när vi ska avveckla amningen.

    Jag tycker förresten det är svårt det här med maten. Hur mycket behöver hon? Ibland äter hon bara några skedar och ett par gånger nästan en hel burk...
  5. Medlem sedan
    Sep 2011
    #3
    Hej, min lilla ammar båda brösten när hon vaknar och sedan 1dl gröt med frukt och smör i. Till lunch en 8mån halv eller hel burk med mat beroende på vad det är och en lika stor hel burk yoghurt till efterrätt. Ibland ammar hon också efter lunchen. På kvällen en portion till av mat eller gröt/yoghurt och en eller två riskakor. Sedan ammar hon och somnar vid bröstet. Min lilla sover sedan hela natten. Min lilla äter hela tiden känns det som men dock skönt att hon sover på natten.
  6. 3
    Hej, min lilla ammar båda brösten när hon vaknar och sedan 1dl gröt med frukt och smör i. Till lunch en 8mån halv eller hel burk med mat beroende på vad det är och en lika stor hel burk yoghurt till efterrätt. Ibland ammar hon också efter lunchen. På kvällen en portion till av mat eller gröt/yoghurt och en eller två riskakor. Sedan ammar hon och somnar vid bröstet. Min lilla sover sedan hela natten. Min lilla äter hela tiden känns det som men dock skönt att hon sover på natten.
  7. Medlem sedan
    Jan 2011
    #4
    Åh, då äter hon ju riktigt, riktigt bra! Vi har provat en massa olika burkar åt våran dotter, och hennes absoluta favorit, och det enda hon kan äta i stort sett en hel burk av ibland, är Hipps spaghetti med tomat och mozarella. :-P Fisk ratar hon fullständigt, och även kötträtter där det inte finns tomat i. Jag vill inte att hon ska bli kräsen, men det går å andra sidan inte att tvinga henne att äta något hon inte tycker om heller. Hon älskar frukt, men vi vill inte, om hon nu äter bara några skedar riktig mat, att hon ska bli van vid att det kommer frukt efter maten i vilket fall (det går alltid ner...). Hellre att hon får amma efteråt i så fall känns det som. Vi kanske ska testa att laga egen mat, men det har liksom inte blivit av ännu.
  8. 4
    Åh, då äter hon ju riktigt, riktigt bra! Vi har provat en massa olika burkar åt våran dotter, och hennes absoluta favorit, och det enda hon kan äta i stort sett en hel burk av ibland, är Hipps spaghetti med tomat och mozarella. :-P Fisk ratar hon fullständigt, och även kötträtter där det inte finns tomat i. Jag vill inte att hon ska bli kräsen, men det går å andra sidan inte att tvinga henne att äta något hon inte tycker om heller. Hon älskar frukt, men vi vill inte, om hon nu äter bara några skedar riktig mat, att hon ska bli van vid att det kommer frukt efter maten i vilket fall (det går alltid ner...). Hellre att hon får amma efteråt i så fall känns det som. Vi kanske ska testa att laga egen mat, men det har liksom inte blivit av ännu.
  9. Medlem sedan
    Sep 2011
    #5
    Samma här, min dotter äter helst pasta rätter med köttfärs, lasagn eller liknande. Hon är heller inte så förtjust i fisk eller kyckling och hon gillar fortf inte så mycket bitar för hon sätter nästan alltid i halsen. Men jag läste någonstans att man det är ok att de vänjer sig vid en smak i taget och att de äter "samma" smak ett tag. Jag har heller inte testat att göra egen mat ännu, varit lat
  10. 5
    Samma här, min dotter äter helst pasta rätter med köttfärs, lasagn eller liknande. Hon är heller inte så förtjust i fisk eller kyckling och hon gillar fortf inte så mycket bitar för hon sätter nästan alltid i halsen. Men jag läste någonstans att man det är ok att de vänjer sig vid en smak i taget och att de äter "samma" smak ett tag. Jag har heller inte testat att göra egen mat ännu, varit lat
  11. Medlem sedan
    Feb 2007
    #6
    Känns som om jag ammar en hel del även fast " planen" nu är att fasa ut amningen.
    Det som hon gillar är gröt och youghurt , annat smakar hon på men det är inte så kul....förutom en burk med " fruktmos med ris " och så smörgåskex med smör på som hon gillar att sitta och pilla med och äta på

    Gröt till frukost och gröt till middag , däremellan ammar jag
    Första målet på dagen , dvs tidig morgon vid 5-6
    Sedan en gång vid 8 innan lämning av syskonen p dagis
    Amning vid 12 då hon sover middag , mest för att hon ska komma till ro
    Amning vid 15
    Amning vid 19 för att somna för kvällen

    Sedan är det väldigt olika hur natten förlöper
    Innan hon blev sjuk och vi var på sjukhus ett par dygn sov hon oftast 19-02 och ammade en gång , nu kan hon vakan flera gånger per natt för att äta ett par min och sen somna om .
  12. 6
    Känns som om jag ammar en hel del även fast " planen" nu är att fasa ut amningen.
    Det som hon gillar är gröt och youghurt , annat smakar hon på men det är inte så kul....förutom en burk med " fruktmos med ris " och så smörgåskex med smör på som hon gillar att sitta och pilla med och äta på

    Gröt till frukost och gröt till middag , däremellan ammar jag
    Första målet på dagen , dvs tidig morgon vid 5-6
    Sedan en gång vid 8 innan lämning av syskonen p dagis
    Amning vid 12 då hon sover middag , mest för att hon ska komma till ro
    Amning vid 15
    Amning vid 19 för att somna för kvällen

    Sedan är det väldigt olika hur natten förlöper
    Innan hon blev sjuk och vi var på sjukhus ett par dygn sov hon oftast 19-02 och ammade en gång , nu kan hon vakan flera gånger per natt för att äta ett par min och sen somna om .
  13. Medlem sedan
    Jan 2011
    #7
    Jag ammar direkt när min son vaknar vid 6 och sen åter igen när han ska sova igen vid halv 9-9 & ibland även på eftermiddagen 1 gång sen ammar jag massa ggr på natten eftersom han pruttar mkt & det enda som hjälper mot det onda är tutten.
  14. 7
    Jag ammar direkt när min son vaknar vid 6 och sen åter igen när han ska sova igen vid halv 9-9 & ibland även på eftermiddagen 1 gång sen ammar jag massa ggr på natten eftersom han pruttar mkt & det enda som hjälper mot det onda är tutten.
  15. Medlem sedan
    Mar 2005
    #8

    E.....

    ...var inte så förtjust i mat alls som storebror var. Han älskade mat från första stund och har alltid ätit allt och tyckt om allt. Men E är mer restriktiv med vad hon gillar även om det går bättre nu när hon blivit större. Men jag har ammat henne mycket hela tiden och än idag så ammar jag henne iallafall 4 gånger per dygn. Eftersom hon inte gillade mat så mycket så var amning ett bra sätt att veta att hon fick i sig något iallafall. Men nu är det mer ett komplement och jag märker att E inte blir så mätt av den. Men hon tycker det är mysigt att amma och jag med, blir alltid lugn av det och njuter!
    It doesn't matter what languages we speak as long as we speak the same language.

    Bloggar gör jag ibland när andan faller på :P
    http://snusilusosannibus.blogspot.com

    Mamma till underbara A och lilla E!
  16. 8
    E..... ...var inte så förtjust i mat alls som storebror var. Han älskade mat från första stund och har alltid ätit allt och tyckt om allt. Men E är mer restriktiv med vad hon gillar även om det går bättre nu när hon blivit större. Men jag har ammat henne mycket hela tiden och än idag så ammar jag henne iallafall 4 gånger per dygn. Eftersom hon inte gillade mat så mycket så var amning ett bra sätt att veta att hon fick i sig något iallafall. Men nu är det mer ett komplement och jag märker att E inte blir så mätt av den. Men hon tycker det är mysigt att amma och jag med, blir alltid lugn av det och njuter!

Liknande trådar

  1. Mat och amning
    By Queen82 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-29, 19:32
  2. Amning
    By Mmmm in forum Ordet är fritt
    Svar: 77
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 19:04
  3. Ang amning, inlägg i "amning" IMT
    By kranen in forum _0605 Majbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 23:29
  4. Riskera amning?! (äv på amning)
    By Lilla P in forum Föräldraskap
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 23:52
  5. Amning och tänder..*även på amning*
    By mamin in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 15:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar