Hur räknar man semestern?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2003
    #1

    Hur räknar man semestern?

    Jag har fått 19 dagar..Semesterfaktor1.33 Kalenderdagsfaktor1.86


    Hur räknar man??
  2. 1
    Hur räknar man semestern? Jag har fått 19 dagar..Semesterfaktor1.33 Kalenderdagsfaktor1.86


    Hur räknar man??
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    Vad vill du räkna ut?
  4. 2
    Vad vill du räkna ut?
  5. Medlem sedan
    Oct 2003
    #3
    Ja alltså om jag tar ut två dagar,hur drar dom det?
    Är det 2*1.33 eller 2*1.86
  6. 3
    Ja alltså om jag tar ut två dagar,hur drar dom det?
    Är det 2*1.33 eller 2*1.86
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4
    drar?
    Jag förstår nog inte vad du frågar efter känner jag...
    Om jag tar en dags semester så får jag ju lön precis som om jag jobbat - eller pratar du om obetald semester?
  8. 4
    drar?
    Jag förstår nog inte vad du frågar efter känner jag...
    Om jag tar en dags semester så får jag ju lön precis som om jag jobbat - eller pratar du om obetald semester?
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5
    Jag undrar också! För mig som jobbar 80% är det omöjligt att ha koll på hur många verkliga semesterdagar jag har kvar, för när jag tar en dags semester så räknas det bort mer från totalen (som är 30 dagar). Jag fattar ju varför - eftersom jag annars skulle få skitlånga semestrar, med ledigt en dag/vecka PLUS 30 semestedagar. Men jag fattar inte hur jag ska räkna.
  10. 5
    Jag undrar också! För mig som jobbar 80% är det omöjligt att ha koll på hur många verkliga semesterdagar jag har kvar, för när jag tar en dags semester så räknas det bort mer från totalen (som är 30 dagar). Jag fattar ju varför - eftersom jag annars skulle få skitlånga semestrar, med ledigt en dag/vecka PLUS 30 semestedagar. Men jag fattar inte hur jag ska räkna.
  11. Medlem sedan
    Aug 2005
    #6
    Jobbar man deltid så har man någon sorts semesterfaktor. Man har 25 semsterdagar, men semestern är uträknad så att den ska vara 5 veckor för alla. Tar man en semsterdag, så kan det tex dras 2.14 dagar för varje tillfälle. Alltså har man då bara ca 12 semsterdagar att ta ut.
    Jobbar man heltid så är väl 1 dag värd 1 semesterdag.
    Hmm....förstår du vad jag menar?
  12. 6
    Jobbar man deltid så har man någon sorts semesterfaktor. Man har 25 semsterdagar, men semestern är uträknad så att den ska vara 5 veckor för alla. Tar man en semsterdag, så kan det tex dras 2.14 dagar för varje tillfälle. Alltså har man då bara ca 12 semsterdagar att ta ut.
    Jobbar man heltid så är väl 1 dag värd 1 semesterdag.
    Hmm....förstår du vad jag menar?
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7
    Viken bra fråga! jag förstår precis vad du menar men jag har tyvärr inte svaret Kollade mi nspec och där står bara en semesterkvot vilket gör det lite lättare Ring lönekontoret och fråga. Hur många procent arbetar du och har du haft samma sysselsättningsgrad hela året?
  14. 7
    Viken bra fråga! jag förstår precis vad du menar men jag har tyvärr inte svaret Kollade mi nspec och där står bara en semesterkvot vilket gör det lite lättare Ring lönekontoret och fråga. Hur många procent arbetar du och har du haft samma sysselsättningsgrad hela året?
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    #8
    Det beror nog på hur man jobbar isåfall. Jag har nämligen jobbat deltid förut men jag har fortfarande haft samma antal semesterdagar men då bara den lön som motsvarar min arbetstid. Dvs. jobbar jag 80% så har jag bara 80% ersättning under semesterdagarna. Helt logiskt!
  16. 8
    Det beror nog på hur man jobbar isåfall. Jag har nämligen jobbat deltid förut men jag har fortfarande haft samma antal semesterdagar men då bara den lön som motsvarar min arbetstid. Dvs. jobbar jag 80% så har jag bara 80% ersättning under semesterdagarna. Helt logiskt!
  17. Medlem sedan
    Aug 2005
    #9
    Då jobbade du fem dagar i veckan ändå? För då är en semesterdag värd just en dag.
  18. 9
    Då jobbade du fem dagar i veckan ändå? För då är en semesterdag värd just en dag.
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10
    När jag ska räkna ut semestern på mig som jobbar oregelbundna tider samt 80 % gör jag så här:
    Jag har en semesterkvot på 1,15, vilket innebär att jag tar mina 25 semesterdagar och delar dom med min kvot vilket resulterar i att jag kan ta: 21,73 dagar semester.
  20. 10
    När jag ska räkna ut semestern på mig som jobbar oregelbundna tider samt 80 % gör jag så här:
    Jag har en semesterkvot på 1,15, vilket innebär att jag tar mina 25 semesterdagar och delar dom med min kvot vilket resulterar i att jag kan ta: 21,73 dagar semester.
  21. Medlem sedan
    Jan 2000
    #11
    Både och. Jag har under persiode jobbat 5 dagar men kortare. Jag har dock under perioder även jobbat hela dagar, vissa veckor 4 dagar andra 5.
    Dock bara vardagar, aldrig helger/röda dagar, då jag har kontorsjobb.
    Nu blir jag dock tveksam till hur semesterdagarna räknades under längre perioder.... Jag tog ju semester 5 veckor på sommaren och under den perioden fanns ju både arbetsdagar och lediga dagar men semesterdagarna tickade nog på över hela perioden...tror jag. Äsch nu blev jag osäker!
  22. 11
    Både och. Jag har under persiode jobbat 5 dagar men kortare. Jag har dock under perioder även jobbat hela dagar, vissa veckor 4 dagar andra 5.
    Dock bara vardagar, aldrig helger/röda dagar, då jag har kontorsjobb.
    Nu blir jag dock tveksam till hur semesterdagarna räknades under längre perioder.... Jag tog ju semester 5 veckor på sommaren och under den perioden fanns ju både arbetsdagar och lediga dagar men semesterdagarna tickade nog på över hela perioden...tror jag. Äsch nu blev jag osäker!
  23. Medlem sedan
    Aug 2005
    #12
    Jag vet bara att man ska ha 5 veckors semester. Jobbar man då fyra dagar i veckan och är ledig tex fredagar, så kan inte varje dag man tar semester vara värd just 1 dag, utan det dras tex 1,25 dagar för varje semesterdag man tar. Hade det dragits 1 dag per semesterdag man är ledig, så hade ju personen fått en hel del mer än 5 veckors ledighet och så får det iiiiiinte gå till
    Typ, kan inte det exakt

    När jag jobbade natt hade jag 2,14 i semkoff, så jag kunde ta ut ca 12 tillfälle att ta semester. Hade det inte räknats så, så hade jag kunnat ha semester i 10 veckor
  24. 12
    Jag vet bara att man ska ha 5 veckors semester. Jobbar man då fyra dagar i veckan och är ledig tex fredagar, så kan inte varje dag man tar semester vara värd just 1 dag, utan det dras tex 1,25 dagar för varje semesterdag man tar. Hade det dragits 1 dag per semesterdag man är ledig, så hade ju personen fått en hel del mer än 5 veckors ledighet och så får det iiiiiinte gå till
    Typ, kan inte det exakt

    När jag jobbade natt hade jag 2,14 i semkoff, så jag kunde ta ut ca 12 tillfälle att ta semester. Hade det inte räknats så, så hade jag kunnat ha semester i 10 veckor
  25. Medlem sedan
    Jul 2002
    #13
    Du ska räkan 1,25. Barje gång du tar ut en semesterdag drar de 1,25 dagar. Så på en vecka (fyra dagar för dig alltså) så blir det totalt 5 dagars som dras
  26. 13
    Du ska räkan 1,25. Barje gång du tar ut en semesterdag drar de 1,25 dagar. Så på en vecka (fyra dagar för dig alltså) så blir det totalt 5 dagars som dras
  27. Medlem sedan
    Oct 2000
    #14
    som i deltid på schema då? Så att man jobbar fulla dagar fast inte lika många...
    För jobbar man 80% alla dagar så är väl 1 semesterdag samma som en arbetsdag?
  28. 14
    som i deltid på schema då? Så att man jobbar fulla dagar fast inte lika många...
    För jobbar man 80% alla dagar så är väl 1 semesterdag samma som en arbetsdag?
  29. Medlem sedan
    Aug 2005
    #15
    Ja, jobbar man 80& fördelat på fem dagar/vecka, så är är en semesterdag lika mycket som en dag. Arbetar du 80% på fyra dagar, så är den värd 1,25.
  30. 15
    Ja, jobbar man 80& fördelat på fem dagar/vecka, så är är en semesterdag lika mycket som en dag. Arbetar du 80% på fyra dagar, så är den värd 1,25.
  31. Medlem sedan
    Oct 2000
    #16
    aj seeeee *känner mig lite smarare*
  32. 16
    aj seeeee *känner mig lite smarare*

Liknande trådar

  1. Hur räknar ni?
    By Ruby in forum _0904 Aprilbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 21:27
  2. räknar till tio, räknar till tio *grrr*
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 11:24
  3. hur räknar man???
    By anonymt namn in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-17, 15:34
  4. Hur räknar jag...
    By mimi64 in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 10:03
  5. hur räknar man ut när man har
    By hundtokig in forum Mammasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 12:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar