Vårdeppighet?
Dyslexi & dyskalkyli
  1. Aurore
    #1

    Vårdeppighet?

    Har nu gjort läxor med sonen och försökt lära honom spanskaglosorna. Det slutar med att han slår huvudet i skrivbordet och återigen förbannar sin dyslexi. Det känns så fruktansvärt tungt med skolan mellan varven och inte blir det lättare av att sonen är så medveten om att han är sämst i de flesta ämnena. Han undrar själv vad som ska bli av med honom. Han är inte duktig på idrott, har inget musikintresse och gillar inte dataspel. Han kan med andra ord inte hävda sig mot klasskamraterna i något annat. Vi gör vad vi kan för att stötta, älska, uppmuntra och PLUGGA med honom. Ibland undrar jag hur man ska orka hela skolgången..
  2. 1
    Vårdeppighet? Har nu gjort läxor med sonen och försökt lära honom spanskaglosorna. Det slutar med att han slår huvudet i skrivbordet och återigen förbannar sin dyslexi. Det känns så fruktansvärt tungt med skolan mellan varven och inte blir det lättare av att sonen är så medveten om att han är sämst i de flesta ämnena. Han undrar själv vad som ska bli av med honom. Han är inte duktig på idrott, har inget musikintresse och gillar inte dataspel. Han kan med andra ord inte hävda sig mot klasskamraterna i något annat. Vi gör vad vi kan för att stötta, älska, uppmuntra och PLUGGA med honom. Ibland undrar jag hur man ska orka hela skolgången..
  3. Medlem sedan
    Mar 2007
    #2
    Fy vad jobbigt!

    Men känner så väl igen oss. Man blir så trött och ledsen barnen måste få kämpa så hårt med något som borde fungera.

    Men behöver han hävda sig? Kan han inte vara god enough? Jag vet att du/ni peppar, stöttar och tröstar honom. Men det är inte så lätt när de själva inte ser sina goda och starka sidor.

    Vad tycker han själv om att göra? Vad får honom att må bra, vad blir han glad av? Kanske ni kan hitta något där som kan ge honom något roligt att se fram emot?
  4. 2
    Fy vad jobbigt!

    Men känner så väl igen oss. Man blir så trött och ledsen barnen måste få kämpa så hårt med något som borde fungera.

    Men behöver han hävda sig? Kan han inte vara god enough? Jag vet att du/ni peppar, stöttar och tröstar honom. Men det är inte så lätt när de själva inte ser sina goda och starka sidor.

    Vad tycker han själv om att göra? Vad får honom att må bra, vad blir han glad av? Kanske ni kan hitta något där som kan ge honom något roligt att se fram emot?
  5. Anonym
    #3
    Vi gör vad vi kan för att bättra på hans självförtroende och i vissa perioder går det bra. Han gick hos kurator förra hösten då han var helt tröstlös ett tag och ältade att vilket funktionshinder som helst måste vara bättre än att ha dyslexi! Det hjälpte, men han har god självinsikt och inser att han har så mycket svårare än alla andra i klassen.

    Ärligt kan jag i bland undra vad det ska bli av dessa barn! Hela samhället bygger på att läsa och skriva bra och den nya skollagen med ett obligatorisk extra språk från årskurs 6 slår ju helt ut benen på dyslektiker. Enligt rektorn som vi pratat med och syokonsulenten finns det inte på kartan att hoppa över det extra språket. Även, som syon uttryckte sig, sonen "bara" vill bli snickare eller rörmokare måste han ha sitt extra språk för att komma in på linjen även om han aldrig någonsin kommer att använda språket. Det känns genomtänkt....
  6. 3
    Vi gör vad vi kan för att bättra på hans självförtroende och i vissa perioder går det bra. Han gick hos kurator förra hösten då han var helt tröstlös ett tag och ältade att vilket funktionshinder som helst måste vara bättre än att ha dyslexi! Det hjälpte, men han har god självinsikt och inser att han har så mycket svårare än alla andra i klassen.

    Ärligt kan jag i bland undra vad det ska bli av dessa barn! Hela samhället bygger på att läsa och skriva bra och den nya skollagen med ett obligatorisk extra språk från årskurs 6 slår ju helt ut benen på dyslektiker. Enligt rektorn som vi pratat med och syokonsulenten finns det inte på kartan att hoppa över det extra språket. Även, som syon uttryckte sig, sonen "bara" vill bli snickare eller rörmokare måste han ha sitt extra språk för att komma in på linjen även om han aldrig någonsin kommer att använda språket. Det känns genomtänkt....
  7. Medlem sedan
    Mar 2007
    #4
    Eftersom jag är en väluppfostrad kvinna tänker jag inte skriva här vad jag tycker om det förslaget och om Jan Björklund.

    Men håller med om att det är helt idiotiskt. Allt är inriktat mot elitskolor idag. Visst ska Sverige satsa på de studiebegåvade eleverna och kunna motivera dem. Men vi måste även kunna motivera de elever som är god enough och det tycks glömmas bort i debatten. Men nog om detta. Blir bara arg när jag tänker på det.
  8. 4
    Eftersom jag är en väluppfostrad kvinna tänker jag inte skriva här vad jag tycker om det förslaget och om Jan Björklund.

    Men håller med om att det är helt idiotiskt. Allt är inriktat mot elitskolor idag. Visst ska Sverige satsa på de studiebegåvade eleverna och kunna motivera dem. Men vi måste även kunna motivera de elever som är god enough och det tycks glömmas bort i debatten. Men nog om detta. Blir bara arg när jag tänker på det.

Liknande trådar

  1. vårdeppighet?
    By elinde in forum _0706 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 12:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar