Era bästa bästa recept?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Era bästa bästa recept?

    Imorgon har jag matlag på jobbet. Det innebär att jag och två boende lagar middag till oss och kanske fem stycken till.. Och så ska vi göra efterrätt som ska räcka till fika på personalmötet också där på eftermiddagen.
    Matlaget startar upp klockan 9 och äter gör vi 11.15 så vi har 2 timmar på oss att röra ihop maten.

    Money is not an issue, eller vafan det blir ingen rysk kaviar och hummer och sånt, men det är okej att det kostar lite mer än falukorv i ugn.
    Det får gärna gärna vara vegorecept och gärna gärna ganska nyttig mat.
    Så, hit me! Alla tips emottages med hjärtinnerlig tacksamhet även omjag måhända inte svarar eftersom jag måste hasta sta och hämta min ljuvliga 8-åring i skolan. Men jag kommer att läsa och göra det med tacksamhet, mkay?

    Puss, hon som redan gjort sina paradrätter på matlaget; linssoppa och saffransfisksoppa.
  2. 1
    Era bästa bästa recept? Imorgon har jag matlag på jobbet. Det innebär att jag och två boende lagar middag till oss och kanske fem stycken till.. Och så ska vi göra efterrätt som ska räcka till fika på personalmötet också där på eftermiddagen.
    Matlaget startar upp klockan 9 och äter gör vi 11.15 så vi har 2 timmar på oss att röra ihop maten.

    Money is not an issue, eller vafan det blir ingen rysk kaviar och hummer och sånt, men det är okej att det kostar lite mer än falukorv i ugn.
    Det får gärna gärna vara vegorecept och gärna gärna ganska nyttig mat.
    Så, hit me! Alla tips emottages med hjärtinnerlig tacksamhet även omjag måhända inte svarar eftersom jag måste hasta sta och hämta min ljuvliga 8-åring i skolan. Men jag kommer att läsa och göra det med tacksamhet, mkay?

    Puss, hon som redan gjort sina paradrätter på matlaget; linssoppa och saffransfisksoppa.
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2
    JAg gillar vegetarisk lasagne. Hittade ett recept på coop tror jag med massa keso i och krossade tomater. Ska se om jag hittar det.
  4. 2
    JAg gillar vegetarisk lasagne. Hittade ett recept på coop tror jag med massa keso i och krossade tomater. Ska se om jag hittar det.
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
  6. Medlem sedan
    Jan 2006
    #4
    Här kommer en rätt som inte skämms för sig Jag brukar äta den som ensamrätt till en god sallad maken tar gärna lite kyckling eller skinka bredvid.
    Rödgröna pajen: 225 grader
    125 gr margarin
    1 dl vetegroddar
    2-3 msk vatten
    2 1/2 dl mjöl
    Förgrädda pajskalet i ca 10 min
    Tomatsås:
    1 lök, låt mjukna i olja
    1 burk krossade tomater Koka ihop allt detta till tomatsåsen
    1 msk tomatpuré
    1-3 klyftor vitlök, beroende på smak, jag brukar ha i 2
    2msk basilika
    salt/peppar
    1pkt bladspenat
    Blanda 1 stor burk keso
    1 ägg
    1/2 dl mjölk
    salt/peppar
    Lägg den tinade bladspenaten i det förgräddade pajskalet, strö över lite potmjöl. Häll över tomatsåsen och sen kesoröran.
    Toppa med konserverade hela tomater eller halvor av färska och riven ost. Det blir saftigare och godare av konserverade tycker jag.
    Grädda i 45-60 minuter, eller tills det är klart!
  7. 4
    Här kommer en rätt som inte skämms för sig Jag brukar äta den som ensamrätt till en god sallad maken tar gärna lite kyckling eller skinka bredvid.
    Rödgröna pajen: 225 grader
    125 gr margarin
    1 dl vetegroddar
    2-3 msk vatten
    2 1/2 dl mjöl
    Förgrädda pajskalet i ca 10 min
    Tomatsås:
    1 lök, låt mjukna i olja
    1 burk krossade tomater Koka ihop allt detta till tomatsåsen
    1 msk tomatpuré
    1-3 klyftor vitlök, beroende på smak, jag brukar ha i 2
    2msk basilika
    salt/peppar
    1pkt bladspenat
    Blanda 1 stor burk keso
    1 ägg
    1/2 dl mjölk
    salt/peppar
    Lägg den tinade bladspenaten i det förgräddade pajskalet, strö över lite potmjöl. Häll över tomatsåsen och sen kesoröran.
    Toppa med konserverade hela tomater eller halvor av färska och riven ost. Det blir saftigare och godare av konserverade tycker jag.
    Grädda i 45-60 minuter, eller tills det är klart!
  8. Medlem sedan
    Mar 2008
    #5
    Broccoligratäng med ostsås gjord på en mix av CF/grädde/ädelost/keso i proprotioner efter samvete...
    Jättegott som det är och som tillbehör till kycklingfile, skinka, kassler etc
  9. 5
    Broccoligratäng med ostsås gjord på en mix av CF/grädde/ädelost/keso i proprotioner efter samvete...
    Jättegott som det är och som tillbehör till kycklingfile, skinka, kassler etc
  10. Medlem sedan
    Jan 2006
    #6
    Verkar ju busenkel, och ganska billig att göra Den sparar jag ,tack
  11. 6
    Verkar ju busenkel, och ganska billig att göra Den sparar jag ,tack
  12. Medlem sedan
    Dec 2011
    #7
    En lyxig fruktsallad till efterrätt kanske? Går att variera frukten samt om man gör en god sockerlag till (med vaniljstång eller lime/citron). Beroende på om det är lakto/ovo vegetariskt eller mer veganmat kan man ha grädde, glass, maräng (kanske göra en pavlovatårta), vaniljsås (finns säkert helt vegetariska recept) el likn till.

    Vegetarisk lasagne som mariamed4 skrev är jättegott!

    Fungerar fiskrätter så kan ett alternativ vara en god fiskgratäng t ex; ströbröd, smör, persilja och dragon och ev en äggula blandas och smetas över fiskfiléerna - häll sedan vitt vin/vitt matlagningsvin vid sidan av fisken och skjuts in i ugnen. Servera potatis till och en fräsch sallad.

    Om du behöver mer inspiration kan jag rekommendera Allt om mat och Icakuriren på nätet, båda har stora lättsökta receptbaser!
  13. 7
    En lyxig fruktsallad till efterrätt kanske? Går att variera frukten samt om man gör en god sockerlag till (med vaniljstång eller lime/citron). Beroende på om det är lakto/ovo vegetariskt eller mer veganmat kan man ha grädde, glass, maräng (kanske göra en pavlovatårta), vaniljsås (finns säkert helt vegetariska recept) el likn till.

    Vegetarisk lasagne som mariamed4 skrev är jättegott!

    Fungerar fiskrätter så kan ett alternativ vara en god fiskgratäng t ex; ströbröd, smör, persilja och dragon och ev en äggula blandas och smetas över fiskfiléerna - häll sedan vitt vin/vitt matlagningsvin vid sidan av fisken och skjuts in i ugnen. Servera potatis till och en fräsch sallad.

    Om du behöver mer inspiration kan jag rekommendera Allt om mat och Icakuriren på nätet, båda har stora lättsökta receptbaser!
  14. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    Inte särskilt nyttigt

    men vegetariskt och skitgott. http://www.coop.se/Recept--mat/Recep...ka-pastarosor/

    Dela inte plattorna först utan smeta på smeten och rulla ihop och skär sen i tre bitar. Måste vara tre, skär man i två så täcker inte såsen.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  15. 8
    Inte särskilt nyttigt men vegetariskt och skitgott. http://www.coop.se/Recept--mat/Recep...ka-pastarosor/

    Dela inte plattorna först utan smeta på smeten och rulla ihop och skär sen i tre bitar. Måste vara tre, skär man i två så täcker inte såsen.
  16. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Tack! Broccolitjofräs kan det mkt väl bli! De andra recepten ska jag spara, tack tack tack.
  17. 9
    Tack! Broccolitjofräs kan det mkt väl bli! De andra recepten ska jag spara, tack tack tack.

Liknande trådar

  1. Ert bästa recept på lax i ugn?
    By Nike1234 in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-26, 10:25
  2. bästa recept på
    By maddisen m 3 in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-09, 13:22
  3. ert bästa recept på
    By maddisen m 3 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 21:29
  4. Era bästa recept på
    By bettsy in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 15:54
  5. era bästa recept
    By Helene Noella Moltas in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 18:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar