Puberteten redan?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2012
    #1

    Puberteten redan?

    E är 8,5 år och börjar klaga på att hennes bröst ömmar. Igår hade hon så ont at hon fick alvedon. Hon är inte alls den som klagar i onödan (till skillnad från sin mamma, )
    Läste på om puberteten och där står det mellan 10-13 år för tjejer.
    Jag fick väl mens vid 15/16 års ålder så det innebär att jag kom in i puberteten ca 2 år innan. Det står att mensen kommer ca 2 år efter att brösten börjat växen. Det skulle innebär att E får den runt 10 års ålder.
    Har puberteten sjunkit så i ålder på en generation?
    Jag vet att barn är olika men 5 år ärrätt stor skilnad.
  2. 1
    Puberteten redan? E är 8,5 år och börjar klaga på att hennes bröst ömmar. Igår hade hon så ont at hon fick alvedon. Hon är inte alls den som klagar i onödan (till skillnad från sin mamma, )
    Läste på om puberteten och där står det mellan 10-13 år för tjejer.
    Jag fick väl mens vid 15/16 års ålder så det innebär att jag kom in i puberteten ca 2 år innan. Det står att mensen kommer ca 2 år efter att brösten börjat växen. Det skulle innebär att E får den runt 10 års ålder.
    Har puberteten sjunkit så i ålder på en generation?
    Jag vet att barn är olika men 5 år ärrätt stor skilnad.
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2
    Det har väl sjunkit med åren ja.Och andra sidan fick min så kallade mamma mens när hon var 9 år men min så kallade lillasyster fick vänta till hon var 16 år..Så det kan vara väldigt olika.
  4. 2
    Det har väl sjunkit med åren ja.Och andra sidan fick min så kallade mamma mens när hon var 9 år men min så kallade lillasyster fick vänta till hon var 16 år..Så det kan vara väldigt olika.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    I min klass skilde det lika många år också. Jag var först, tror jag, och fick mens runt 10. Några fick inte förrän de passerat 15.
  6. 3
    I min klass skilde det lika många år också. Jag var först, tror jag, och fick mens runt 10. Några fick inte förrän de passerat 15.
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Jag fick mens när jag gick i femman - jag var 11 år med andra ord. Jag var nog nummer två i klassen och min bästa kompis fick första mensen när hon gick i åttan. Stor spridning redan på tidigt åttiotal med andra ord.
    Toda mi esperanza, eres tú, eres tú.
    Como lluvia fresca en mis manos
    como fuerte brisa, eres tú, eres tú.
    Así, así, eres tú.
  8. 4
    Jag fick mens när jag gick i femman - jag var 11 år med andra ord. Jag var nog nummer två i klassen och min bästa kompis fick första mensen när hon gick i åttan. Stor spridning redan på tidigt åttiotal med andra ord.
  9. Medlem sedan
    Mar 2000
    #5
    Får se om jag klarar av att svara.
    har en dotter som precis fyllt 10 år och när hon var runt 8,5-9 år så liksom svullnade bröstvårtårna och ömmade lite men där har det stannat och har inte blivit något mer och jag hoppas ialla fall att det dröjer ett par år innan hon får mens
  10. 5
    Får se om jag klarar av att svara.
    har en dotter som precis fyllt 10 år och när hon var runt 8,5-9 år så liksom svullnade bröstvårtårna och ömmade lite men där har det stannat och har inte blivit något mer och jag hoppas ialla fall att det dröjer ett par år innan hon får mens
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    Stor spridning på åldern även när jag gick i skolan. Den som fick mens först var 9 år, jag låg i mitten vid 12 års åldern. Ring BVC annars och kolla vad dom säger.
  12. 6
    Stor spridning på åldern även när jag gick i skolan. Den som fick mens först var 9 år, jag låg i mitten vid 12 års åldern. Ring BVC annars och kolla vad dom säger.
  13. Medlem sedan
    Mar 2006
    #7
    Det är nog förpuberteten som börjat ja, men det där med 2 år är ju ingen regel så det är ju inte säkert att hon får det då, jag tycker dessutom inte att 10-11 år är så tidigt.
    Jag fick min mens när jag var 11 år och jag tror det var få av mina kompisar som fick så sent som du, det varierar nog väldigt mkt det där.
  14. 7
    Det är nog förpuberteten som börjat ja, men det där med 2 år är ju ingen regel så det är ju inte säkert att hon får det då, jag tycker dessutom inte att 10-11 år är så tidigt.
    Jag fick min mens när jag var 11 år och jag tror det var få av mina kompisar som fick så sent som du, det varierar nog väldigt mkt det där.
  15. Medlem sedan
    May 2009
    #8
    Förpuberteten brukar det handla om i den åldern. Sen kommer den riktiga puberteten om några år. Njut av lugnet
  16. 8
    Förpuberteten brukar det handla om i den åldern. Sen kommer den riktiga puberteten om några år. Njut av lugnet

Liknande trådar

  1. Puberteten
    By Mamma till pojke in forum Sängvätning & inkontinens
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 08:00
  2. Puberteten
    By emilteasmammapappa in forum Stora barn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-02-08, 11:23
  3. 9½år o påväg in i puberteten??
    By anonymt namn in forum _98 Alla barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 11:45
  4. Bok om puberteten?
    By anonymt namn in forum Tonåringar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 18:49
  5. Boken om puberteten
    By Mor med döttrar in forum Skolbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 09:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar