När man VILL få sitt barn omhändertaget?
Omhändertagna barn
  1. Medlem sedan
    May 1998
    #1

    När man VILL få sitt barn omhändertaget?

    Min dotter är 19, juridiskt alltså inget barn längre... men boende hos mig, inskriven på gymnasiet osv, vilket gör mig försörjningsansvarig. Inget problem med det, jag försörjer gärna... Men nu har dottern gjort två allvarliga självmordsförsök på ett par veckors tid, sammanlagt har hon varit inlagd på sjukhus fem gånger på två år för självmordsrisk. Jag kan inte längre ta ansvar för hennes säkerhet! ALLA olika inblandade instanser är överens med mig om det. Utom socialtjänsten, som tycker att jag är en kass mamma som inte vill låta min dotter komma hem från sjukhuset, där hon nu vårdas på övertid. Personalen på sjukhuset tycker inte heller att dottern ska hem till mig, de menar, precis som jag och alla andra inblandade, att hon behöver ett HVB-hem med ordentlig kunskap om just hennes problematik. Det har jag hittat ett, på någorlunda nära håll hemifrån, med bra rekommendationer från personer i dotterns krets, som alltså känner och kan både dotterns svårigheter och HVB-hemmet i fråga. Men soc säger blankt nej. De vill först göra en utredning, som de minsann har fyra månader på sig att göra, innan de kan placera dottern. Om fyra månader är hon död om jag låter henne komma hem... Vad göra?
  2. 1
    När man VILL få sitt barn omhändertaget? Min dotter är 19, juridiskt alltså inget barn längre... men boende hos mig, inskriven på gymnasiet osv, vilket gör mig försörjningsansvarig. Inget problem med det, jag försörjer gärna... Men nu har dottern gjort två allvarliga självmordsförsök på ett par veckors tid, sammanlagt har hon varit inlagd på sjukhus fem gånger på två år för självmordsrisk. Jag kan inte längre ta ansvar för hennes säkerhet! ALLA olika inblandade instanser är överens med mig om det. Utom socialtjänsten, som tycker att jag är en kass mamma som inte vill låta min dotter komma hem från sjukhuset, där hon nu vårdas på övertid. Personalen på sjukhuset tycker inte heller att dottern ska hem till mig, de menar, precis som jag och alla andra inblandade, att hon behöver ett HVB-hem med ordentlig kunskap om just hennes problematik. Det har jag hittat ett, på någorlunda nära håll hemifrån, med bra rekommendationer från personer i dotterns krets, som alltså känner och kan både dotterns svårigheter och HVB-hemmet i fråga. Men soc säger blankt nej. De vill först göra en utredning, som de minsann har fyra månader på sig att göra, innan de kan placera dottern. Om fyra månader är hon död om jag låter henne komma hem... Vad göra?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Man tvär vägra och skickar tillbaka dottern till sjukhuset avdelning om de försöker skicka hem.
    Förklarar för behandlade läkare och psykologer att de måste gå in och kräva en omedelbar planering och de inte kan skicka henne hem. De måste göra en anmälan om att omedelbar fara för hennes liv föreligger om hon skickas hem.
    Socialtjänsten kan i detta fall gå och inom tjugofyra timmar bereda plats på HVB hem eller ett speciellt utrednings hemför att där sedan utreda henne/er under tio veckor!
    Lagen är mycket tydlig men socialsekreterare gör den tyvärr ofta alltför luddig efter som de anser sig inte ha tid och plats.
    Här har du lagen och den gäller till tjugo års dagen! Framför allt som hon fortfarande är inskriven på gymnasiet!

    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900052.htm
    Vård med stöd av 3 § får även beredas den som har fyllt 18 men inte 20 år, om sådan vård med hänsyn till den unges behov och personliga förhållanden i övrigt är lämpligare än någon annan vård och det kan antas att behövlig vård inte kan ges med den unges samtycke.
    3 § Vård skall också beslutas om den unge utsätter sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk av beroendeframkallande medel, brottslig verksamhet eller något annat socialt nedbrytande beteende.
    6 § Socialnämnden får besluta att den som är under 20 år omedelbart skall omhändertas, om
    1. det är sannolikt att den unge behöver beredas vård med stöd av denna lag,
    Om socialnämndens beslut om omhändertagande inte kan avvaktas, får nämndens ordförande eller någon annan ledamot som nämnden har förordnat besluta om omhändertagande. Beslutet skall anmälas vid nämndens nästa sammanträde.
    När socialnämnden har ansökt om vård med stöd av lagen, får även rätten besluta att den unge omedelbart skall omhändertas
  4. 2
    Man tvär vägra och skickar tillbaka dottern till sjukhuset avdelning om de försöker skicka hem.
    Förklarar för behandlade läkare och psykologer att de måste gå in och kräva en omedelbar planering och de inte kan skicka henne hem. De måste göra en anmälan om att omedelbar fara för hennes liv föreligger om hon skickas hem.
    Socialtjänsten kan i detta fall gå och inom tjugofyra timmar bereda plats på HVB hem eller ett speciellt utrednings hemför att där sedan utreda henne/er under tio veckor!
    Lagen är mycket tydlig men socialsekreterare gör den tyvärr ofta alltför luddig efter som de anser sig inte ha tid och plats.
    Här har du lagen och den gäller till tjugo års dagen! Framför allt som hon fortfarande är inskriven på gymnasiet!

    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900052.htm
    Vård med stöd av 3 § får även beredas den som har fyllt 18 men inte 20 år, om sådan vård med hänsyn till den unges behov och personliga förhållanden i övrigt är lämpligare än någon annan vård och det kan antas att behövlig vård inte kan ges med den unges samtycke.
    3 § Vård skall också beslutas om den unge utsätter sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk av beroendeframkallande medel, brottslig verksamhet eller något annat socialt nedbrytande beteende.
    6 § Socialnämnden får besluta att den som är under 20 år omedelbart skall omhändertas, om
    1. det är sannolikt att den unge behöver beredas vård med stöd av denna lag,
    Om socialnämndens beslut om omhändertagande inte kan avvaktas, får nämndens ordförande eller någon annan ledamot som nämnden har förordnat besluta om omhändertagande. Beslutet skall anmälas vid nämndens nästa sammanträde.
    När socialnämnden har ansökt om vård med stöd av lagen, får även rätten besluta att den unge omedelbart skall omhändertas
  5. Medlem sedan
    May 1998
    #3
    Dottern har nu fått en placering i jourfamiljehem, medans utredning om vart hon egentligen bör ta vägen pågår. Hoppas nu bara att den familjen fattar vad de gett sig in på... *ber snällt*
  6. 3
    Dottern har nu fått en placering i jourfamiljehem, medans utredning om vart hon egentligen bör ta vägen pågår. Hoppas nu bara att den familjen fattar vad de gett sig in på... *ber snällt*

Liknande trådar

  1. Men vem vill ha mej på sitt jobb då?
    By Gretah in forum Ordet är fritt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 14:31
  2. Omhändertaget barn
    By Anonym in forum Omhändertagna barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 19:07
  3. frågor om omhändertaget barn
    By Anonym in forum Omhändertagna barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 20:33
  4. Ge upp sitt barn???
    By anonymt namn in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 13:26
  5. Att följa sitt barn?
    By Venus in forum Föräldraskap
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 10:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar