Bröllopstal
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2000
    #1

    Bröllopstal

    ska jag hålla på lördag och nu börjar jag bli nervös på riktigt.

    Jag har fnulat och filat och brainstormat med med själv i snart 3 veckor och förkastat 3 färdiga tal... jag får helt enkelt inte till det så jag är nöjd.

    Vad ska jag gööööööra??!!??
    KMCB m. Minior 8 år & Junior 13 år


    Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla.
    Hjalmar Söderberg - Doktor Glas


    Fördomar sparar verkligen tid.
    Man kan bilda sig uppfattningar utan att bekanta sig med fakta.
    E. B. White
  2. 1
    Bröllopstal ska jag hålla på lördag och nu börjar jag bli nervös på riktigt.

    Jag har fnulat och filat och brainstormat med med själv i snart 3 veckor och förkastat 3 färdiga tal... jag får helt enkelt inte till det så jag är nöjd.

    Vad ska jag gööööööra??!!??
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2
    Skicka det till nån som tittar på det och hjälper dig med eventuella ändringar? Man blir ju lite hemmablind när man skrivit själv så det kan nog vara bra att ha en utomstående som kikar på det.
  4. 2
    Skicka det till nån som tittar på det och hjälper dig med eventuella ändringar? Man blir ju lite hemmablind när man skrivit själv så det kan nog vara bra att ha en utomstående som kikar på det.
  5. Medlem sedan
    Sep 2006
    #3
    googla på det... finns massor med upplägg där. jag hjälpte en bekant på det viset för något år sen. tog lite här och lite där ur olika tal och tadaaa hennes blev färdigt.
  6. 3
    googla på det... finns massor med upplägg där. jag hjälpte en bekant på det viset för något år sen. tog lite här och lite där ur olika tal och tadaaa hennes blev färdigt.
  7. jagbarajag
    #4
    När min bästa vän gifte sig så ville jag hålla ett tal. Men jag kunde inte få fram nåt och jag var dönervös flera veckor innan bröllopet.

    Så jag kom fram till...för att inte förstöra hela bröllopet för mig själv (av nervositet), säga fel, staka mig och prata för fort, svimma etc etc så kom jag på att jag skulle filma mig själv, eller jag bad en kompis håll i kameran. Då bara släppte allt och jag skrev allt som jag kände från hjärtat. Pratade om tokiga saker vi gjort, framtiden, henne etce tec. Sen redigerade jag filen, la till musik och lite bilder och det blev skitbra.

    Jag gav filmen till den om höll i allt och de spelade upp den å storbild. Bästa jag gjort typ Och jag kunde njuta utan att vara nervös hela bröllopet
  8. 4
    När min bästa vän gifte sig så ville jag hålla ett tal. Men jag kunde inte få fram nåt och jag var dönervös flera veckor innan bröllopet.

    Så jag kom fram till...för att inte förstöra hela bröllopet för mig själv (av nervositet), säga fel, staka mig och prata för fort, svimma etc etc så kom jag på att jag skulle filma mig själv, eller jag bad en kompis håll i kameran. Då bara släppte allt och jag skrev allt som jag kände från hjärtat. Pratade om tokiga saker vi gjort, framtiden, henne etce tec. Sen redigerade jag filen, la till musik och lite bilder och det blev skitbra.

    Jag gav filmen till den om höll i allt och de spelade upp den å storbild. Bästa jag gjort typ Och jag kunde njuta utan att vara nervös hela bröllopet
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Nja - det är inte finlir jag var på... det kändes helt fel upplägg

    Det är min syster och de ska gifta sig efter 12 års förlovning... köpte hus för 3 år sedan och barn är inte ett option att hinta om. Dessutom ska mitt tal lite ersätta pappas tal till bruden eftersom han vägrar

    Började med ett traditionellt "kärleken är evig" - "tro,hopp,kärlek"
    Sedan ett baserat på dikter och musik
    Sen började jag gräva i gamla minnen och det är väl kanske den vägen jag går men... nja...
  10. 5
    Nja - det är inte finlir jag var på... det kändes helt fel upplägg

    Det är min syster och de ska gifta sig efter 12 års förlovning... köpte hus för 3 år sedan och barn är inte ett option att hinta om. Dessutom ska mitt tal lite ersätta pappas tal till bruden eftersom han vägrar

    Började med ett traditionellt "kärleken är evig" - "tro,hopp,kärlek"
    Sedan ett baserat på dikter och musik
    Sen började jag gräva i gamla minnen och det är väl kanske den vägen jag går men... nja...
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Jag är egentligen inte orolig för att tala... det är bara att jag inte får ihop det
  12. 6
    Jag är egentligen inte orolig för att tala... det är bara att jag inte får ihop det
  13. Medlem sedan
    Jul 2002
    #7
    Ta med om hur de är som personer, hur de träffades, varför du tycker de passar så bra ihop. Svågern höll ett tal till exmaken när vi gifte oss med bara ord på B Alla ord i hela talet liksom. Bästa brorsan borde..... Jättekul grej.
    Svägerskan hade skrivit en liten saga om hur vi träffades och gjort om det till sagogrejer liksom. Garaget blev drocksgrotta osv.
  14. 7
    Ta med om hur de är som personer, hur de träffades, varför du tycker de passar så bra ihop. Svågern höll ett tal till exmaken när vi gifte oss med bara ord på B Alla ord i hela talet liksom. Bästa brorsan borde..... Jättekul grej.
    Svägerskan hade skrivit en liten saga om hur vi träffades och gjort om det till sagogrejer liksom. Garaget blev drocksgrotta osv.
  15. Medlem sedan
    Jul 2002
    #8
    droskgrottan ska det stå.
  16. 8
    droskgrottan ska det stå.
  17. Medlem sedan
    Jul 2001
    #9
    Kvällen innan min bror skulle gifta sig ringde mamma. Hon sa, ungefär, "Du behöver inte hålla nåt tal, men.....bla,bla, därför hade det varit kul om du gjorde det, men bla,bla, bla - du BEHÖVER inte. Men det är inte så många andra som kan... bla, bla, men du MÅSTE ju inte... bla, bla. Han hade blivit så GLAD. Men du behööööver inte.." Ja, du fattar

    Så jag öppnade en flaska vin och på hans bröllopsmiddag höll jag ett tal på ca 5-6 minuter på vers. Och fick spontana applåder efteråt

    Vad ska du gööööra? Öppna en flaska vin och låt inspirationen flöda
  18. 9
    Kvällen innan min bror skulle gifta sig ringde mamma. Hon sa, ungefär, "Du behöver inte hålla nåt tal, men.....bla,bla, därför hade det varit kul om du gjorde det, men bla,bla, bla - du BEHÖVER inte. Men det är inte så många andra som kan... bla, bla, men du MÅSTE ju inte... bla, bla. Han hade blivit så GLAD. Men du behööööver inte.." Ja, du fattar

    Så jag öppnade en flaska vin och på hans bröllopsmiddag höll jag ett tal på ca 5-6 minuter på vers. Och fick spontana applåder efteråt

    Vad ska du gööööra? Öppna en flaska vin och låt inspirationen flöda
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    OK!
    *planerar vilken dag jag ska vara bakfull på*

    vin ikväll = orkar inte... då somnar jag
    vin imorgon = trött på fredag... kan gå
    vin på fredag = bakfull på lördag... nja

    Vin imorgon alltså
  20. 10
    OK!
    *planerar vilken dag jag ska vara bakfull på*

    vin ikväll = orkar inte... då somnar jag
    vin imorgon = trött på fredag... kan gå
    vin på fredag = bakfull på lördag... nja

    Vin imorgon alltså
  21. Salander
    #11
    När du har en grundidé. Läs det högt. Gå omkring hemma och läs upp det flera flera gånger. Då hör du hur det ska vara och var du ska ändra. Så säger min retoriklärare Glöm inte pauserna.
  22. 11
    När du har en grundidé. Läs det högt. Gå omkring hemma och läs upp det flera flera gånger. Då hör du hur det ska vara och var du ska ändra. Så säger min retoriklärare Glöm inte pauserna.

Liknande trådar

  1. Vad är ok att ha med i bröllopstal?
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 11:57
  2. Bröllopstal
    By Tiger_Lux in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 21:54
  3. Bröllopstal??
    By -Helena m AoM- in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 22:32
  4. Bröllopstal
    By Fritz in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 15:28
  5. Bröllopstal
    By Fritz in forum Kärlek & relationer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 22:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar